Frontpage

Virstanpylväitä

Aro-Yhtymä Oy:n toiminta autojen maahantuojana juontaa juurensa vuoteen 1934, jolloin sen edeltäjäyhtiö, Uusi Autokeskus O/Y, Nya Bilcentralen A/B perustettiin Chryslerin valmistamien Dodge-autojen maahantuontia varten.

Vuonna 1962 Autokeskus Oy aloitti ensimmäisenä maahantuojana koko Euroopassa japanilaisen Nissan Motor Co. Ltd:n valmistamien Datsun-autojen maahantuonnin. Vuonna 1964 Autokeskus siirtyi mm. Dodgen ja Datsunin jälleenmyyjänä toimineen Simo Aron omistukseen. 

1934


Aro-Yhtymä Oy:n edeltäjä Uusi Autokeskus O/Y perustetaan Chrysler Corporationin valmistaman Dodgen maahantuontia varten.

1962



Autokeskus aloittaa ensimmäisenä maahantuojana koko Euroopassa Nissan Motor Co. Ltd:n valmistamien Datsun-autojen maahantuonnin. Ensimmäinen erä, 713 Datsun Bluebird 1200 –autoa tuodaan Suomeen 10.10.1962.

1964


Simo Aro ostaa Autokeskus Oy:n osakekannan.

1965


Autokeskus Oy muuttaa toimitilansa Helsingin Konalaan.

1969


Autokeskus Oy ja Simo Aron vuonna 1949 perustama bitumituotealan yritys Katepal Oy fuusioidaan, ja yhtiön nimeksi tulee Aro-Yhtymä Oy.



1982


Aro-Yhtymä Oy aloittaa amerikkalaisen General Motorsin autojen sekä japanilaisen Fuji Heavy Industries Ltd:n valmistamien Subaru-autojen maahantuonnin.



Datsun-autojen nimi vaihtuu Nissaniksi kaikkialla maailmassa.

1986


Katepal Oy eriytetään omaksi yhtiökseen. Aro-Yhtymä säilyttää 50 prosentin omistusosuuden Katepalista.

1991


General Motorsin autojen maahantuonti lopetetaan.

1992


Aro-Yhtymä aloittaa oman vähittäismyynnin Tampereella ja Espoon Olarissa.

1994



Aro-Yhtymän vähittäismyynnin Konalan toimitalon muutostyöt valmistuvat. Kaikki huolto- ja varaosatoimintaan liittyvät palvelut keskittyvät samaan tilaan. Subaru-autojen maahantuonti lopetetaan, ja Aro-Yhtymä Oy keskittyy Nissan-, Chrysler- ja Jeep-autoihin.

1997



Aro-Yhtymä Oy perustaa tytäryhtiön Autokeskus Oy:n ja siirtää sille autoalan tuotteiden ja palveluiden vähittäiskaupan, eli Autokeskus-ketjun. Emoyhtiö keskittyy autojen maahantuontiin ja tukkukauppaan.

1998


Pirkanmaalla Autokeskus muuttaa uuteen toimitilaan Tampereen Hatanpäähän. Autokeskus Herttoniemi valmistuu Helsingissä.

1999


Autokeskus avaa autotalon Helsingin Tikkurilassa.

2001


Autokeskukset Hämeenlinnassa ja Turussa aloittavat toimintansa.

2002

Autokeskus muuttaa Turun alueella uuteen toimitilaan Raisioon.



2006

Nissan-autojen ja varaosien maahantuonti Suomessa ja muissa Pohjoismaissa siirtyy tehtaan omistamalle Nissan Nordic Europelle.


Aro-Yhtymä Oy siirtää liiketoimintansa perustamilleen tytäryhtiöille Chrysler Finland Oy, Aro Parts Logistics Oy ja Aro Vehicles Logistics Oy. Emoyhtiöön jäävät konsernin hallintopalvelut.

 


Dodgen maahantuonti Euroopassa ja Suomessa alkaa uudelleen.

2007


Autokeskuksesta tulee BMW- ja MINI-jälleenmyyjä ja valtuutettu huolto Tampereella ja Raisiossa.

2008


Autokeskus Hämeenlinnaan tulee BMW-myynti ja -valtuutettu huolto ja Konalaan valtuutettu BMW- ja MINI-huolto.

2009


Chrysler Finland vaihtaa nimensä AutoFennicaksi ja aloitta Fiatin, Alfa Romeon, Fiat Abarthin ja Lancian maahantuonnin.

2010


Autokeskus aloittaa BMW-myynnin Tikkurilassa. Uuden autotalon rakentaminen Vantaalle aloitetaan.

2011

 

 

Autokeskuksesta tulee Peugeot-jälleenmyyjä Raisiossa, Tampereella, Vantaalla ja Hämeenlinnassa. Autokeskus Airport Vantaalla valmistuu joulukuussa, ja Tikkurilan toimipaikan toiminta lakkaa.
2012




Autokeskus Airportissa avataan Suomen ainoat BMW M-sarjan showroom sekä Fiat Abarth -showroom
Autokeskus avaa Turun Pääskyvuoressa huolto- ja varaosapalveluihin erikoistuneen Multicenter-toimipaikan.
2013 Autokeskukselle tulee Ford-jälleenmyynti ja merkkihuolto Helsingin Konalaan. Vaihtoautojen myynti Espoon Olarinluomassa lakkaa ja yhdistetään Olarin toimipaikkaan.

2014 Autokeskukselle tulee Škoda-jälleenmyynti ja merkkihuolto Airportin toimipaikkaan Vantaalle. 
Aro-Yhtymä-konserni päättää keskittyä vähittäiskauppaan, eikä jatka Fiat Group Automobilesin maahantuontisopimusta. Maahantuontiyhtiö AutoFennica Oy:n toiminta päättyy vuoden 2014 lopussa.

2015


Aro Vehicle Logisticsin liiketoiminta myydään SE Mäkinen Logisticsille. 
Autokeskukselle tulee Škoda-jälleenmyynti ja merkkihuolto Tampereen toimipaikkaan. 

2016  Aro Parts Logisticsin liiketoiminta myydään HUB logistics Finlandille.
2017 Loput 50 % Katepal Oy:n osakkeista siirtyvät Aro-Yhtymä Oy:n omistukseen.