Uutisia

Muistatko vielä Bluebirdin, Cherryn ja Primeran?

10.10.2022 (Tulosta)

60 vuotta sitten, 10.10.1962, rantautuivat Suomeen historian ensimmäiset Datsun Bluebirdit. Autokeskus, sittemmin Aro-Yhtymä Oy, oli Euroopan ensimmäinen virallinen Nissan Motor Companyn maahantuoja. Oli rohkeaa aloittaa japanilaisten ja yleisölle tuntemattomien autojen tuonti.

Markkinoinnissa Autokeskuksen maahantuomat Datsun ja Dodge yhdistyivät Helsingin Etelä-Esplanadilla olevan liiketilan kylteissä D-kulmaksi.

D-kulma Helsingin Etelä-Esplanadilla.

Yleisön kiinnostuksen ja luottamuksen herättämiseksi keksittiin uudenlaisia ja uhkarohkeitakin tempauksia. Teekkarien Autokerhon avustuksella järjestettiin 50 000 km:n koeajo, joka tuplaantui peräti yli 100 000 km:iin. Datsunilla ajettiin myös alas hyppyrimäestä. Temppu oli legendaarinen, ja moni muistaa sen edelleen. ”Datsun kestää” -mainoslause oli hyvin ansaittu.

Autokeskus Konalassa oli alkuvuosikymmeninä oma tankki.

1982 Datsun-tuotemerkki vaihtui Nissaniksi. Vuonna 1963 Suomen valloitus oli alkanut Datsun Bluebirdeillä, ja yksi merkkipaalu saavutettiin, kun vuonna 1986 rahtilaivasta ajettiin ulos Nissan Bluebird, joka oli Suomen 250 000:s Nissan.

Bluebirdin eli Luupään ohella suosituimpia malleja ovat olleet Suomen myydyimmän automallin titteliä kantaneet Datsun 100A ja Datsun Cherry. Myös Bluebirdin seuraaja Nissan Primera sekä Micra, jota on myyty sekä Datsunin että Nissanin nimellä, ovat suuren kuluttajakunnan lemmikkejä.

Vuoden 2006 alussa Nissanin maahantuonti siirtyi Aro-Yhtymältä Nissan-konsernin omistamalle Nissan Nordic Europelle.

Nissanin mallistossa nähtiin vuonna 2007 irtiotto perinteisistä autosegmenteistä, kun markkinoille tuli crossover Nissan Qashqai. Siitä tuli uusi markkinoiden lemmikki, ja vuonna 2016 se nousikin Nissanin kaikkien aikojen eniten valmistetuksi automalliksi Euroopassa. Uusi aluevaltaus oli myös sähköauto Nissan LEAF, joka sai Vuoden auto -arvonimen sekä Euroopassa, maailmassa että Japanissa vuonna 2011. Se on edelleen yksi Suomen suosituimmista sähköautoista. Tuotantomäärissä LEAF on ylittänyt Bluebirdin. Vuosina 1986 – 1990 Bluebirdiä tuotettiin 187 178 kappaletta, ja viime vuonna LEAFin tuotanto ylitti 195 000 kappaleen rajan.

edelleen. ”Datsun kestää” -mainoslause oli hyvin ansaittu.