Lehdistö

Chrysler Group Genevessä

02.03.2007 (Tulosta)

Chrysler Groupin tuotetulvan jatkuessa esittelee jokainen Chrysler Groupin merkeistä jotain uutta Genevessä. Chrysler Groupin lehdistötilaisuus järjestetään tiistaina 06.03. klo 15:30 paikallista aikaa. Muun annin lisäksi lehdistötilaisuudessa paljastetaan Dodgen uusi konseptiauto . Chrysler Groupin osastolla päivystävät Chrysler Finland Oy:stä Simo Rosvall ja Timo Kokkonen, jotka antavat lisätietoja autoista. Chrysler Groupin osaston yläkerrassa sijaitsee myös DaimlerChrysler Cafe, jonne lehdistöllä on vapaa pääsy.

Chrysler

Chrysler Sebring Cabrio – Amerikan suosituin avoauto valmiina valloittamaan Euroopan

Samalla kun uusi Chrysler Sebring on valmiina Suomen ensiesittelyyn, on täysin uudistunut Chrysler Sebring Cabrio valmiina kohtaamaan Euroopan ensimmäistä kertaa. Se on yhtä hätkähdyttävän kaunis kuin sedan-sisarensakin ja yhdennäköisyys näiden kahden mallin välillä onkin ilmeinen. Molempien ulkomuoto ilmentää sitä hienostuneisuutta, tyyliä ja intohimoa, joka kuvailee Chrysler-brändiä.

Edestäpäin katsottaessa huomio kiinnittyy tuttuun näyttävään etumaskiin ja kauniisti muotoiltuun konepeltiin. Etusäleikköä koristaa tuttu Chryslerin siipilogo. Suuret ja kulmikkaat ajovalot viimeistelevät etuilmeen.

Sivuprofiilia hallitsevat pitkä konepellin linja ja pitkä kattolinja. Auto onkin 73 mm pidempi kuin edeltäjänsä ja 72 mm pidempi kuin sedan-malli. Tämä antaa paitsi sulavan ulkonäön, myös käytännöllisyyttä ja järkevyyttä autolle. Chrysler Sebring Cabrion tavaratilaan mahtuu kaksi golfbägiä katon ollessa alhaalla – temppu, johon kovin moni muu avoauto ei pysty.

Chrysler Sebring Cabrion matkustamo on yhtä kaunis kuin auton ulkokuorikin. Auton sisältä löytyy runsaasti yksityiskohtia, mm. siipilogon innoittamana analoginen kello, joka on sijoitettu ilmastoinnin suuttimien keskelle. Keskikonsolissa on runsaasti säilytystilaa ja auton hansikaslokero on lukittavissa. Matkustajat istuvat 64 mm korkeammalla kuin aiemmassa Chrysler Sebring Cabrio –mallissa. Myös takamatkustajilla on riittävästi jalka- ja pääntilaa, joten tästä toiminnallisesta avoautosta voi nauttia myös vähemmän kesäisillä keleillä.

Chrysler Sebring Cabrio on paitsi kaunis ja houkutteleva, myös järkevä: moottorivaihtoehtona on 2,7-litraisen bensiinimoottorin lisäksi myös taloudellinen 2,0 CRD ja tilaa autosta löytyy neljälle aikuiselle matkustajalle. Automaattisesti kiinnittyviä kattovaihtoehtoja on kolme: vinyyli, kangas tai korin värinen kovakatto. Katon avaaminen ja sulkeminen onnistuu monista muista avoautoista poiketen kätevästi kauko-ohjaimella. Chrysler Sebring Cabrio –malli on myös varustettu monilla sedan-mallista tutuilla yksityiskohdilla, mm. likaa ja hajuja hylkivillä YES®-kankailla sekä lämmittävällä ja jäähdyttävällä mukitelineellä.

Chrysler Sebring Cabrio ei ehdi Suomeen täksi kesäksi.

Dodge

Konseptiauto Dodge Demon kätkee kauniin kuorensa alle paholaismaista asennetta

Dodge jatkaa sähäköitä esityksiään esittelemällä urheilullisen konseptiauton Dodge Demonin. Näppärän kaksipaikkaisen muotoilu muistuttaa ensi näkemältä klassista urheiluautoa, mutta paholaismaista energiaa ja asennetta puhkuva auto on kuitenkin moderni ja suorituskykyinen.

Siinä missä Dodgen ikoni Viper on lähinnä lottovoittajan unelma, olisi Dodge Demon toteutuessaan saavutettavampi unelma ja se kilpailisi mm. Mazda MX5:n kanssa. Sen yksinkertaiseen mutta silti voimakkaaseen ulkomuotoon on vaikeaa olla ihastumatta. Kylkien voimakas muotoilu kaartaa etupyörän yli päätyen jarrujen ilmanottoaukkoihin, jotka on sijoitettu takimmaisten lokasuojien eteen. Rohkeasti muotoillut takalokasuojat ulkonevat voimakkaasti ajoneuvon kyljistä korostaen samalla sen takavetoisuutta.

Erilaisten pintojen ja kurvien muotoiluleikki jatkuu myös ajoneuvon takosassa, joka jakaantuu eri pintoihin ja tasoihin. Näyttävät takavalot on muotoiltu kulmikkaiksi ja suipoiksi.

Autoa edestäpäin katsottaessa huomio kiinnittyy paitsi Dodgen tuttuun etumaskiin myös auton aggressiiviseen ilmeeseen. Kolmiomaiset ajovalot on sijoitettu ajoneuvon kulmiin antaen sille häijyn katseen. Etumaskin alle sijoitetut ilmanottoaukot viimeistelevät etuilmeen.

Dodge Demonin alla pyörivät 19-tuumaiset harjattua alumiinia olevat vanteet, joiden epäsymmetriset muodot toistavat korin muotoilun teemoja.

Dodge Demonin sisustus on suunniteltu täydellistä ajonautintoa silmällä pitäen. Kaikki tarvittava on sijoitettu selkeästi esille harjattua alumiinia olevaan kehykseen. Kaikki toisarvoisen tärkeä taas on sijoitettu saman kehyksen alapuolelle. Samasta syystä keskikonsoli on täysin erillinen kojetaulusta. Keskikonsolista pistää silmään ensinnä kaikkein tärkein – lyhytliikkeinen, hopeanväriseen kehykseen sijoitettu vaihteenvalitsin, joka mahdollistaa urheilullisen ajotavan. Kookkaasta, harjattua alumiinia olevasta keskikonsolista löytyy niin ikään käsijarru, ikkunannostimet, pehmeästi valaistut mukinpidikkeet sekä 12 V:n virranlähde. Keskikonsolin takaosassa on säilytystilaa pikkutavaroille.

Kolmipuolaisen ohjauspyörän ilme on ajaton. Mittaristo osuu mukavasti kuljettajan silmään heti ohjauspyörän takaa. Neljästä mittarista koostuvan mittariston grafiikka on selkeän musta-valkoista osoittimien ollessa punaiset. Sporttisista rannekelloista innoituksensa saaneet mittarit on sijoitettu jokainen omaan, tyylikkäästi viimeisteltyyn hopeanväriseen kehykseensä.

Dodge Demonin mustat istuimet tarjoavat riittävästi tukea vauhdikkaassakin menossa ja niihin on integroitu pääntuet. Yksityiskohtaisesti muotoiltujen ja koristeltujen istuimien takaa löytyy säilytystilaa suuremmille tavaroille.

Dodge Demon: alustavat tekniset tiedot

Moottori                             2,4-litrainen maailmanmoottori

Maksimiteho                       172 hv (128 kW) @ 6000 rpm

Maksimivääntö                    224 Nm @ 4400 rpm

Vaihteisto                            Kuusivalintainen manuaalivaihteisto

Vetoisuus                            Takavetoinen

Pituus                                  3974 mm

Leveys                                1736 mm

Korkeus                             1315 mm

Akseliväli                            2429 mm

Korin ylitys edessä              777 mm

Korin ylitys takana              769 mm

Omapaino                           1179 kg

Lisätietoa ja kuvia Dodge Demonista osoitteessa www.dodgedemonconcept.com

Dodge Avenger: Säpinää D -segmenttiin

Dodge Avenger tekee D-segmentille saman mitä Dodge Caliber teki C-segmentille: se tarjoaa ainutlaatuisen, rohkeasti erilaisen mutta kuitenkin järkevän vaihtoehdon. Avengerin rohkea muotoilu ilmentää Dodge–brandille tyypillisiä attribuutteja: se on rohkea, se on voimakas, se on katu-uskottava. Dodge Avenger osoittaa vääräksi uskomuksen, jonka mukaan keskikokoisen sedanin tulisi olla tylsä. Samaan aikaan se on varteenotettava perheauto myös rationaalisesti ajatellen: keskikokoinen Avenger on muunneltava ja polttoainetaloudellinen.

Ulkonäöltään Avenger on ilmiselvä Dodge: jos voimakkaasta etumaskista ei autoa muuten tunnista Dodgeksi, niin viimeistään tunnusomainen etusäleikkö varmistaa asian. Suuret ja kulmikkaat ajovalot on sijoitettu reunustamaan etusäleikköä ajoneuvon kulmiin. Etumaskin alaosaa koristaa vinoneliöverkko, jota reunustaa kaksi ilmavirtasuojusta. Sumuvalot on sijoitettu etumaskin alakulmiin. Konepellin muotoilu toistaa etusäleikön vertikaalista teemaa.

Avengerin sporttista sivuprofiilia korostavat pitkä konepelti, lyhyt tavaratilan kansi sekä muhkeat lokasuojat. Avengerin sivuprofiili on suorastaan hyökkäävä: paikallaan ollessaankin auto näyttää siltä kuin se syöksyisi eteenpäin. Suuret ja ilmeikkäät takavalot puolestaan on sijoitettu tavaratilan kannen kulmiin.

Myös Dodge Nitron tuotantoversio nähdään Genevessä. Dodge Nitro kätkee räyhäkkään ja huomiota herättävän ulkomuotonsa alle järkivalinnan: tilavan ja muunneltavan perheauton perusmoottorina on täysin uusi Panther 2,8 CRD. Valittavana on myös 4,0-litrainen V6 bensiinimoottori.

Dodge Nitro kerää katseet missä ikinä se liikkuukin. Muhkeaa etusäleikköä koristaa kolmiulotteinen Dodge-logo. Auton etuilmeen viimeistelevät kulmiin sijoitetut suorakulmaiset ajovalot sekä voimakas konepellin muotoilu. Sivuprofiilin voimakasta ja modernia olemusta korostavat etummaisiin lokasuojiin sijoitetut kromiset ilmanottoautot. Suuret, mahdollisimman etäälle sijoitetut renkaat sekä massiiviset pyöräkotelot vahvistavat entisestään Dodge Nitron itsevarmaa ja jämäkkää olemusta.

Dodge Nitron matkustamo on tilava ja muunneltava. Pääntilaa on runsaasti ja 2763 mm pitkä akseliväli takaa ruhtinaalliset jalkatilat pidemmillekin matkustajille.Dodge Nitron istuimet ovat jämäkät ja tukevat, joten pitkätkin matkat taittuvat mukavasti. Kangasistuimet ovat helppohoitoista, likaa ja hajuja hylkivää YES® -kangasta.

Dodge Nitrossa on runsaasti säilytystilaa. Keskikonsoliin saa kätevästi CD- tai DVD-levyjä ja lisäksi pienempiä tavaroita kannelliseen kaukaloon. Keskikonsolin kolmeen erilliseen lokeroon voi sijoittaa vaikkapa matkapuhelimen tai kolikoita. Tavaroita voi säilöä myös sekä kuljettajan että matkustajan puoleiseen etuoveen. Kuljettajan istuimen takana on suuri ja helppokäyttöinen karttakotelo. Sekä etu- että takamatkustajille on lisäksi mukitelineet.

Erilaiset kuljetukset Dodge Nitrolla onnistuvat näppärästi. Erityisen pitkiä matkatavaroita varten paitsi takaistuimet myös etumatkustajan istuin taittuu litteäksi eteenpäin. Matkustusmukavuuden lisäämiseksi takaistuimia voidaan myös kallistaa 12 astetta taaksepäin.

Dodge Nitron erikoisuus on Chrysler Groupin viimeisin innovaatio, LOAD ’N GO™ tavaratilan lattia, joka liukuu 457.2 mm. ulospäin lastauksen ja purkamisen helpottamiseksi. Kovaa kulutusta kestävästä muovista valmistettu lattia pystyy kannattelemaan 182 kg:n kuorman ja se on helppo pitää puhtaana. Kaikissa Dodge Nitro –malleissa on lisäksi käännettävä tavaratilan pohja.

Sekä Dodge Nitro että Dodge Avenger esitellään Suomessa kesällä 2007. Chrysler Finland Oy vahvistaa tarkemman lanseerausaikataulun laivausaikataulujen vahvistuttua.

Jeep

Jeep-mallisto täydentyy Jeep Patriotilla

Jeep-mallisto on nyt täydellinen Jeep Patriotin esittelemisen myötä. Jeep Patriotissa, joka perustuu vuonna 2005 Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltyyn konseptiautoon, maasturin ominaisuudet yhdistyvät C-segmentin auton käsiteltävyyteen, polttoainetalouteen ja suorituskykyyn.

Jeep Patriotissa on selkeää sukunäköä. Klassisia Jeep-muotoilun elementtejä ovat mm. kulmikkaat pyöränaukot, pyöreät ajovalot ja seitsemänlovinen etumaski. Sen selkeästi erottuvat geometriset muodot ja konstailemattoman sileät pinnat tekevät Jeep Patriotin muotoilusta ajattoman. Se myös ilmentää Jeep-brändille tyypillisiä seikkailun, vapauden ja hallinnan attribuutteja.

Jeep Patriot ei ole pelkästään voimakkaan näköinen – se on suunniteltu kuljettamaan maksimaalinen määrä tavaraa ja suoriutumaan rajuissakin olosuhteissa. Muunneltava ja käytännöllinen Jeep Patriot rakentuu 2635 mm pitkälle akselivälille. Matkustamo tarjoaa suorastaan ruhtinaalliset tilat: etumatkustajat nauttivat 1040 mm:n pääntilasta, 1032 mm:n jalkatilasta ja 1329 mm:n lannetilasta. Takamatkustajilla puolestaan on 1014 mm pääntilaa ja 1000 mm pääntilaa. Tavaratila on 651 litraa takaistuinten ollessa pystyasennossa. Jos takaistuimet taitetaan alas, nousee matkatavaratila 1535 litraan. Enimmillään Jeep Patriotissa on tavaratilaa 1775 litraa, mikäli myös etumatkustajan istuin taitetaan alas. Etuistuimen alas taittaminen mahdollistaa myös jopa 2,5m pitkien esineiden kuljettamisen autossa.

Jeep Patriotin nelivetojärjestelmä on Jeep Compassista tuttu Freedom Drive I. Se on aktiivinen jatkuva nelivetojärjestelmä, joka on tarpeen tullen lukittavissa. Järjestelmä on suunniteltu täyttämään kuljettajan päivittäiset vaatimukset huonoissakin keliolosuhteissa – nelivedon ollessa lukittuna Jeep Patriot kykenee etenemään esim. syvässä lumessa tai upottavalla hiekalla. Sen sydän on taka-akselin tasauspyörästössä sijaitseva elektronisesti ohjattu kytkin ECC. ECC välittää voiman takapyörille kaksivaiheisen kytkimen kautta. Kytkimen elektromagneettinen ensiöpuoli ohjaa varsinaista, voimaa takapyörille siirtävää kytkintä. Ohjainyksikkö tarkkailee ajoneuvon nopeutta, kiihtyvyyttä, kääntökulmaa ja pyörien pitoa, joiden perusteella se jakaa voimaa taka-akselille. Ohjainlaite toimii saumattomasti yhteen ESP –ajonhallintajärjestelmän, lukkiutumattomien jarrujen ja vetoluistoneston kanssa.

Toisin kuin viskokytkimeen tai pumppuihin perustuvissa nelivetojärjestelmissä Jeep Patriotin nelivetojärjestelmän lukon kytkeytyminen ei sinällään edellytä, että etu- ja taka-akselin välille muodostuisi pyörimisnopeuksien eroa. Freedom Drive I ennakoi ajotilanteita ja vastaa niihin lisäämällä vetoa takapyörille tarvittaessa – tällaisia tilanteita voivat olla esim. voimakas kaasupolkimen painallus tai pidon katoaminen etupyöriltä.Toimiessaan vain tarvittaessa järjestelmä myös parantaa osaltaan polttoaineen kulutuksen taloudellisuutta. Neliveto kytketään kiinteäksi vetämällä pientä kromattua T –kytkintä. Tällöin voimaa siirtyy taka-akselille jopa 60 prosenttia.

Uusi Jeep Wrangler menee sinne minne muilla ei ole mitään asiaa

Uuden Jeep Wranglerin suunnittelu ei ollut mikään helppo tehtävä – onhan kyseessä yksi automaailman tunnetuimmista ja rakastetuimmista ikoneista. Uudesta Wranglerista löytyykin kaikki ”must” –elementit: pyöreät ajovalot, seitsemänlovinen etusäleikkö, kulmikkaat pyöränaukot, taittuva tuulilasi, turvakaari, irrotettava katto ja ovet sekä mahdollisuus valita kangaskaton ja irrotettavan, avattavan kovakaton välillä. Ulkomuotoa on hiottu modernimmaksi, mutta Jeep Wrangler on edelleen selkeästi tunnistettavissa. Uusi selkeälinjainen Jeep Wrangler on aavistuksen aiempaa leveämpi ja sen matkustusmukavuus on parantunut mm. pidemmän akselivälin ansiosta. Tarjolla on myös aiempaa enemmän mahdollisuuksia yhdistellä erilaisia ovi- ja kattokombinaatioita. Uusia kattovaihtoehtoja ovat kolmesta osasta koostuva kovakatto Jeep’s Freedom Top™ ja innovatiivinen kangaskatto Sunrider®. Maavaraa uudella Jeep Wranglerilla on myös aiempaa enemmän ja matkaa taitetaan entistä suuremmilla renkailla.

Jeep Wranglerin sisätilauudistukset näkyvät ennen muuta matkustusmukavuudessa: matkustajilla on mm. aiempaa enemmän lantion-, olkapään- ja jalkatilaa. Lisäksi uuteen Jeep Wrangleriin on saatavilla mm. ilmastointi ja MP3 –soitin tai vaikkapa 20GB:n kovalevyllä ja USB-liittimellä varustettu DVD/Multimedialaitteisto. Sähkötoimiset etuikkunat ovat vakiona. Autoon saa myös navigaatiolaitteiston ja seitsemästä kaiuttimesta koostuvan äänentoistojärjestelmän. Kojetaulu sekä istuimet on uusittu. Kuljettajan istuimessa on korkeudensäätö. Takaistuimille, jotka saa myös taitettua litteäksi, mahtuu helposti kaksi aikuista matkustajaa. Tilavuuden kasvaminen näkyy myös kasvaneissa matkatavarakapasiteeteissa.

Turvavarustelu on nostettu Jeep Wranglerissa aivan eri tasolle, kuin mihin todellisten Off-Road -maastureiden keskuudessa on totuttu. Jeep Wranglerissa on vakiona ABS -jarrut, ESP-ajonhallintajärjestelmä, BAS -hätäjarrutehostus, ERM -kaatumisenestojärjestelmä ja TCS-vetoluistonesto. Jeep Wrangler on varustettu kahdella etuturvatyynyllä ja valinnaisvarusteena saatavilla sivuturvatyynyillä.

Jeep Wrangler on, jos mahdollista, entistäkin maastokelpoisempi. Alkuperäiselle ulkonäölleen uskollinen Jeep Wrangler on kuitenkin täysin uusi – mm. kasvaneen maavaran, parempien joustovarojen ja edistyneen nelivetojärjestelmän ansiosta Jeep Wrangler on suunniteltu voittamaan vaikeimmatkin maaston asettamat esteet.

Jeep Wranglerin lähestymiskulta on 44,3 astetta, ylityskulma 25,5 astetta ja jättökulma 40,4 astetta. Jeep Wrangleriin on saatavilla myös elektronisesti poiskytkeytyvä etukallistuksenvakain (ASBS). Vakiona on entisestään parannetut Dana 30 etuakseli ja Dana 35 taka-akseli. Jeep Wrangler Rubiconista puolestaan löytyy erittäin suurta rasitusta kestävät Dana 44 etu- ja taka-akselit.

Toisen sukupolven osa-aikainen nelivetojärjestelmä Command-Trac® on vakiona kaikissa Jeep Wrangler –malleissa. Alennusvaihteiston välityssuhde on 2.72:1. Lisäksi autoon on saatavana Track-Lok® tasauspyörästön lukko parantamaan pitoa entisestään. Rubicon–mallissa on Rock-Trac® jakovaihteisto, jossa alennusvaihteiston välityssuhde on 4.0:1. Autossa on myös sähköiset Tru-lok® lukot etu-ja takatasauspyörästön yhteydessä sekä sähköisesti pois kytkettävä etukallistuksenvakain. Rubicon –malli on varustettu 32 –tuumaisilla BF Goodrich off-road –renkailla.

Myös maantieajo on entistä hienostuneempaa uudella Jeep Wranglerilla 50 prosenttia jäykemmän korirakenteen ja parannetun jäykän viisilinkkijousituksen ansiosta. Ajoneuvoa on entistä helpompi käsitellä ja matkustusmelu on pienentynyt yli 20 prosentilla.

Moottorivaihtoehtoina ovat 3.8 –litrainen bensiinimoottori sekä 2.8 CRD. Bensiinimoottorista löytyy tehoja 202 hevosvoiman verran ja sen parina on joko kuusivalintainen käsivaihteisto tai automaattivaihteisto. 2.8 CRD on saatavana 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai 5-vaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna. Tehoa dieselmoottorista löytyy 177 hevosvoiman verran ja vääntöä 410 Nm.

Jeep Patriot ja Jeep Wrangler esitellään Suomessa kuluvan vuoden syksyllä.

Lisätietoja: Chrysler Finland Oy

Simo Rosvall, puh. 020 547 7530 tai simo.rosvall@aro.fi