Chrysler ENVI - sähköllä pidemmälle

16.01.2009 (Tulosta)

Chryslerin ENVI-sähköautoteknologia tuottaa autoja, joilla päästään lähes nollapäästöihin sähköllä ajettaessa. ENVI:n pidennetyn ajomatkan autoissa on pieni polttomoottori, jota käytetään generaattorin kanssa vain lataamaan akkuja ajon aikana. Näin sähkömoottorille saadaan normaalille polttomoottoriautolle tyypillinen toimintasäde.

Chrysler ENVI on Chrysler LLC:n sisäinen organisaatio, joka perustettiin vuonna 2007 kehittämään sähköautoja sekä niihin liittyvää teknologiaa. ENVI-lyhenne tulee sanasta Environmental (ympäristöystävällinen).

Nopeasti kasvavalla ENVI-sähköautoteknologiaa hyödyntävällä mallistollaan Chrysler LLC pyrkii innostamaan asiakkaita liikkumisen vallankumoukseen tuottaen uuden sukupolven vastuuntuntoisia Chrysler-, Dodge- ja Jeep®-autoja.

Chrysler esitteli hiljattain kolme edistyksellistä sähköautoprototyyppiä vahvistaen samalla tavoitettaan laajentaa ENVI-sähköautoteknologiaa kaikkiin automalleihinsa. Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä 2009 Chrysler LLC paitsi päivitti sähköautojensa prototyypit, esitteli myös kaksi täysin uutta pidennetyn ajomatkan ENVI-teknologiaan perustuvaa EV -sähköautoaan (Jeep Patriot EV:n ja Dodge Circuit EV:n).

Yhdysvaltojen markkinoille ensimmäiset ENVI-teknologiaa käyttävät tuotantosähköautot tulevat vuonna 2010 ja Euroooppaan pian tämän jälkeen. Mallisto laajenee vähintään kolmella mallilla vuoteen 2013 mennessä.

”Chryslerin laaja sähköautomallisto kertoo, että yhtiö on jo edennyt hyvän matkan tuottaakseen sähköautoja asiakkaiden käyttöön”, Chrysler LLC:n tuotekehityksestä vastaava johtaja Frank Klegon sanoo.

”Chrysler LLC:n strategiana on tarjota asiakkailleen laaja mallisto ympäristöystävällisiä, puhtaita ja äänettömiä sekä vastuullisia autoja”, Klegon lisää.

Chryslerin sähköautomallisto on laaja. Chrysler 200C EV -konseptiauto, Jeep Patriot EV, Jeep Wrangler Unlimited EV, Dodge Circuit EV sekä Chrysler Town & Country EV, joka tunnetaan Suomessa nimellä Chrysler Voyager, ovat todiste yhtiön halusta tuottaa ympäristöstään välittäville asiakkailleen juuri heidän liikkumistarpeitaan vastaava auto kaikissa segmenteissä. Chryslerin tavoitteena on, että vuoteen 2013 mennessä liikkeellä on puoli miljoonaa Chryslerin ENVI- ja GEM-teknologiaa käyttävää sähköautoa (GEM, Global Electric Motorcars).

”ENVI tuo markkinoille autoja, jotka tarjoavat asiakkaillemme uudenlaista liikkumista ja vapauttavat ihmiset huoltoasemakäynneiltä. Sähköautomme ovat yhteiskunnallisesti hyväksyttyjä ja tarjoavat ajossa sähkömoottorille tyypillistä välitöntä väkevää vääntöä, hiljaisuutta, pehmeyttä sekä tehokkuutta, jota nykypäivän polttomoottoriset autot eivät pysty tarjoamaan”, ENVI-sähköautoteknologian kehitysjohtaja Lou Rhodes kertoo. ENVI:n sähköautot vähentävät riippuvuutta fossiilisista polttoaineista sekä vähentävät huomattavasti autoilusta tulevia CO2-päästöjä.

Chryslerin ENVI-teknologiaa hyödyntävissä autoissa on kolme pääkomponenttia. Näihin kuuluvat sähkömoottori, joka kuljettaa autoa, kehittynyt litiumioni-akkujärjestelmä sekä ohjainyksikkö, joka kontrolloi energian käyttöä.

ENVI-sähköautoilla ajaminen on uudenlainen kokemus. Välitön kiihtyvyys ja kaasuun vastaavuus ovat sähkömoottorin tuomia etuja verrattuna perinteiseen polttomoottoriin. Myös hiljaisuus sekä tehokkuus ovat ennen kokemattomalla tasolla. Chryslerin sähköautot ovat ladattavissa kotitalouksien normaalista 220 voltin verkkovirrasta.

Chrysler ENVI - sähköllä tulevaisuuteen

ENVI-teknologian päämääränä on taata mahdollisimman pitkä ajomatka vain sähkön voimalla. ENVI-tuoteperheen pidennetyn ajomatkan autoissa pientä bensiinimoottoria ja generaattoria käytetään vain lataamaan tarvittaessa akkuja, jolloin autolla voidaan ajaa 640 kilometrin matka.

Lehdistökuvat kuvapankissamme.

ENVI-teknologiasta ja Chrysler LLC:n sähköautomallistosta on päivitettyä lisätietoa ENVI-sähköautoteknologiasta kertovalla sivustolla www.chryslergoeselectric.fi.

Chrysler Finland Oy

Brand Manager Timo Kokkonen 0405433082