Dodge Journey 2.7 V6 SXT FFV

06.05.2009 (Tulosta)

Dodge Journey 2.7 V6 SXT FFV on Chrysler LLC:n ensimmäinen flexifuel-auto Euroopan markkinoille. Suomessa etanolipolttoainetta ei ole aiemmin ollut saatavilla, mutta energiayhtiö St1 on aloittanut huhtikuun alusta Refuel-merkkisen RE85-korkeaseosetanolipolttoaineen myynnin pääkaupunkiseudulla Karamalmin, Petikon, Vallilan, Mäkkylän ja Herttoniemen asemillaan.

Dodge Journey 2.7 V6 SXT FFV toimii aivan samoin kuin bensiinikäyttöinen auto. Teknisiä eroja toki on. Polttonestesäiliö, -varustus ja -putkistot valmistetaan korroosion kestävistä materiaaleista ja tiivisteet etanolin kestävistä materiaaleista. Moottorinohjauksen erityinen anturitekniikka tunnistaa sekoitussuhteen automaattisesti ja säätää moottorin toimimaan sen mukaisesti. Käytön joustavuutta lisää mahdollisuus täyttää tankki joko bensiinillä, korkeaseosetanolilla tai millä tahansa näiden seoksella. Dodge Journey 2.7 V6 SXT FFV on varustettu aina lohkolämmittimellä

185-hevosvoimaisen ja automaattivaihteisen Dodge Journey 2.7 V6 SXT FFV:n fossiilisten hiilidioksidien kokonaispäästöt ovat vain 64 g/km, kun käytetään suomalaisen elintarviketeollisuuden jätteistä valmistettua Refuel RE85 -korkeaseosetanolia

Bioetanoli on polttoneste, kuten bensiini ja dieselkin, joten sen käyttö autossa ei vaadi autoilijalta uusien toimintatapojen opettelua. Autossa on yksi polttonestesäiliö, ja se täytetään aivan normaalisti, kuten käytettäessä fossiilisia polttoaineita.

Uusiutuvan bioetanolin osuus Refuel-polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 80 %. Autoilijalle hankinta on riskitön ja vaivaton tapa vähentää oman autoilunsa päästöjä. Omaa hiilitasettaan tarkasti seuraaville yrityksille flexifuel-autot tarjoavat positiivisen lisäkeinon sen pienentämiseen. St1:n Refuel-korkeaseosetanoli valmistetaan kotimaisista elintarviketeollisuuden jätteistä paikallisesti hyödyntäen yhtiön omaa Etanolix®-konseptia.

Dodge Journey 2.7 V6 SXT FFV kokonaishinta viisipaikkaisena on 33 990,62 euroa ja seitsemänpaikkaisena 35 790,87 euroa.

Kuvia Dodge Journeystä kuvapankissamme.

Chrysler Finland Oy

Toimitusjohtaja Simo Rosvall 0400 411378