Fiat Punto Evo - Koe autoilun uusi evoluutio

19.01.2010 (Tulosta)

Punto-mallisto täydentyy uudella Fiat Punto Evolla, jolle Fiat Centro Stile on loihtinut raikkaan ja modernin ulkoasun, joka kuvastaa auton luonnetta – Fiat Punto Evo on tulevaisuuden standardit täyttäviä innovaatioita, käytännöllisiä yksityiskohtia, tyyliä ja yksilöllisyyttä, toimivuutta ja taloudellisuutta. Punto Evo vastaa vaivatta asiakkaiden yhä vaativampiin toiveisiin ajettavuudesta, kehittyvästä teknologiasta ja ympäristön huomioon ottamisesta.

Merkittäviä uudistuksia etenkin keulan ja takaosan muotoilussa kokeneen Punto Evon ulkoasu on määrätietoisen dynaaminen ja linjakas. Uudistunut, näyttävä etupuskuri koostuu kaksiosaisesta jäähdyttimen säleiköstä, joiden välissä on yhtenäinen linja, johon mm. sivuvilkut on upotettu. Alimmaiseen säleikköön on sijoitettu pyöreät, kääntymistoiminnolla varustetut sumuvalot. Näyttävät ajovalot ovat myös aiempaa tehokkaammat. Ajoneuvon keulan muotoiluyksityiskohdat, mm. jäähdyttimen säleikön kuviointi tai ajovalojen reunusten värimaailma, vaihtelee mallikohtaisesti.

Myös ajoneuvon takapuskuri on saanut uuden muotoilun. Muita muotoiluyksityiskohtia takaosassa ovat mm. innovatiiviset takavalot ja Fiat-logo, joka toimii myös takaluukun aukaisijana. Hauska muotoiluyksityiskohta on myös ajoneuvon takaosassa oleva Punto-logo: Sen piste on eri värinen riippuen ajoneuvon moottorin iskutilavuudesta. Toisinaan pienet asiat ovat yllättävänkin isoja.

Uuden ulkoasun saanut Punto Evo on saanut myös aiempaa enemmän pituutta: Sen kokonaispituus on nyt 406 cm, joten se tarjoaa edelleen luokkansa mukavimmat tilat niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Sen leveys on 169 cm, korkeus 149 cm ja akseliväli 251 cm.

Matkustamisen mukavuutta

Uusiin vaatteisiin pukeutunut Punto Evo on kokenut suurimmat muutoksensa sisätiloissa. Modernin matkustamon muotoilu hivelee vaativintakin silmää, sen laadukkaat materiaalit tuntuvat mukavan pehmeiltä koskettaa ja mikä tärkeintä, sen toimivuus ja mukavuus saa toivomaan, että matka jatkuisi aina vaan.

Selkeälinjainen ja aiempaa suurempi kojetaulu on muotoiltu täysin uudelleen. Se edustaa italialaista muotoilua ja harkittuja yksityiskohtia parhaimmillaan. Katseet vangitseva kojetaulu on myös päällystetty miellyttävän tuntuisella materiaalilla. Eikä Punto Evo olisi Fiat, ellei tässäkin olisi yksilöinnin mahdollisuus – keskiosan viimeistely on valittavissa useista eri vaihtoehdoista mallista riippuen. Uudistuneesta kojetaulusta löytyy myös uudistuneen grafiikan saanut mittaristo sekä ajotietokoneen selkeä näyttö.

Myös keskikonsoli on uudistunut: Kaksiosaisen keskikonsolin katseenvangitsija on kiiltävä musta pinta, jonka keskellä sijaitsee LCD-näyttö. Ilmastoinnin ohjaimet sijaitsevat sen alapuolella siististi omassa paneelissaan, kun taas keskikonsolin yläosassa on paikka ilmastoinnin suuttimille ja säilytyslokerolle. Mallista riippuen keskikonsolin yläosassa on myös tyylikäs, kekseliäästi suunniteltu kiinnike Blue&Me™-TomTomR-navigointilaitteelle.

Huippuluokan matkustusmukavuuden takaa paitsi erityisen tilava matkustamo, myös uudistuneet istuimet, joissa on käytetty täysin uusia materiaaleja. Tyylikkäät istuimet on suunniteltu ennen muuta matkustusergonomia ja turvallisuus mielessä, mutta mm. eri värivaihtoehtojen ansiosta ne ovat myös kauniit. Matkustamon muodostaman raikkaan ja toimivan kokonaisuuden viimeistelevätkin lukuisat pienet yksityiskohdat, kuten aiempaa runsaammat säilytystilat, mallikohtaisesti vaihtuvat värit ja insertit yksityiskohdissa sekä Sport-mallissa miellyttävän pehmeän valaistuksen matkustamoon tuova uusi ambient-valo etumatkustajan istuimen edessä.

Evoluution etunenässä ympäristöasioissa

Fiat on Euroopan puhtain merkki – malliston keskiarvoinen CO2-päästö on ainoastaan 129,1 g/km -ja se haluaa myös pysyä sellaisena. Fiatin tuotekehittelyssä ympäristöystävällisyys onkin enemmän kuin vain tekijä muiden joukossa: Se on yksi niistä peruspilareista, joiden varaan tuotesuunnittelu pohjautuu.

Punto Evo on yhtä ympäristöystävällinen kuin muutkin Fiatit, eikä vähiten tarjolla olevan MultiAir-moottorinsa ansiosta. Perinteisiin bensiinimoottoreihin verrattuna MultiAir-teknologialla varustetun moottorit tuottavat jopa 10 prosenttia enemmän tehoa ja 15 prosenttia enemmän vääntöä polttoaineen kulutuksen ollessa kuitenkin samanaikaisesti jopa 10 prosenttia pienempi. Hiilidioksidipäästöt vähenevät niinikään jopa 10 prosenttia.

Punto Evo tarjoaa myös Start&Stop-automatiikan, joka on kehitetty erityisesti kaupunkiajoa ajatellen. Järjestelmä sammuttaa moottorin tilapäisesti esim. ajoneuvon pysähtyessä liikennevaloissa – kuljettajan kytkiessä vaihteen vapaalle ja nostaessa kytkimen moottori sammuu automaattisesti. Järjestelmä ei vaikuta esimerkiksi ilmastointiin, radioon tai tuulilasinpyyhkijöihin, joten omasta matkustusmukavuudesta tai turvallisuudesta ei tarvitse tinkiä. Automatiikka osaa myös ottaa pohjoiset olosuhteet huomioon: Talvella järjestelmä toimii vasta sitten, kun auto on lämmennyt käyntilämpöönsä. Hienostunut järjestelmä ei muutenkaan häiritse itse ajotapahtumia, vaan toimii niiden ehdoilla: Esim. huurteenpoiston aikana järjestelmä ei kytkeydy päälle. Halutessaan järjestelmän voi myös kytkeä pois käytöstä kojelaudassa sijaitsevasta napista.

Start&Stop-järjestelmä auttaa säästämään paitsi ympäristöä pienempien päästöjen muodossa, myös omaa kukkaroa – kaupunkiajossa polttoaineen kulutus voi pienentyä jopa kymmenen prosenttia. Start&Stop-järjestelmä on vakiona Euro 5 –normin moottorien yhteydessä.

Start&Stop-järjestelmän kaverina on GSI (Gear Shift Indicator) –vaihtovalo. Vaihtovalo kertoo kuljettajalle milloin vaihdetta tulisi vaihtaa mahdollisimman taloudellisen ajon saavuttamiseksi.

Entä oma ajotapasi?

Punto Evo –kuljettajat voivat hyödyntää eco:Drive-ohjelmistoa, jonka avulla voi oppia taloudellisemman ajotavan sekä ympäristöä, että omaa kukkaroa ajatellen.

Ohjelmiston voi ladata maksutta Fiatin www-sivuilta osoitteesta www.fiat.com/ecodrive . Sen on ladannut jo yli 50 000 kävijää ja yli 22 000 tyytyväistä kuljettajaa käyttää sitä jatkuvasti omien ajotapojensa analysointiin – eco:Ville-keskustelufoorumissa voi jakaa kokemuksiaan muiden aktiivikäyttäjien kanssa. Eco:Drive-ohjelmisto on tuottanut myös konkreettista tulosta: Euroopan hiilidioksidipäästöjä on voitu pienentää jopa 1900 tonnia järjestelmän antamien vinkkien ansiosta - samalla energiamäärällä voidaan valaista Geneven kokoisen kaupungin kaikki kadut lähes kahdeksi vuodeksi!

Fiat ja eco:Drive-ohjelmisto palkittiin vuoden 2009 Green Apple Awards –tilaisuudessa ”Green Champion” –palkinnolla.

Turvallisuutta unohtamatta

Punto Evo on suunniteltu turvalliseksi ajoneuvoksi. Se on varustettu lukuisilla aktiivisilla ja passiivisilla turvavarusteilla, jotka tekevät siitä luokkansa johtavan yksilön. Harvasta saman kokoluokan autosta löytyy esim. seitsemää turvatyynyä, joista yksi on kuljettajan polviturvatyyny, tai kääntyviä sumuvaloja vakiovarusteena.

Vakioturvavarusteita ovat mm. ABS-jarrut, elektroninen jarruvoiman jako (EBD), ESP-ajonhallintajärjestelmä ja mäkilähtöavustin (Hill Holder). Turvallisuutta tien päälle tuovat myös tehokkaat hydrauliset jarrut, ajoneuvon hallittavuutta merkittävästi parantava sähköinen Dualdrive™-ohjaustehostin, jämäkkä alustaratkaisu sekä jousitus, joka yhdistää joustavuuden ja dynaamisen ajotuntuman.

Paitsi turvallisuutta, myös matkustusmukavuutta lisäävät puolestaan sellaiset saatavilla olevat tekijät kuin automaatti-ilmastointi, Blue&Me™-multimediajärjestelmä, vakionopeudensäädin, sadetunnistimet ja peruutustutka.

Punto Evo –mallisto alkaen 15 192,49€, CO2-päästöt alkaen 119 g/km.

Koe autoilun uusi evoluutio. Nyt.

Kuvapankkiin

Hinnasto

Tärkeimmät tekniset tiedot sekä tärkeimmät vakio- ja valinnaisvarusteet

Moottorit