Lehdistö

Alfa Romeo Pariisin autonäyttelyssä

28.09.2010 (Tulosta)

  • Maailman turvallisin auto maailman parhaalla uudella moottorilla: Alfa Romeo Giulietta
  • Uusi TCT-vaihteisto
  • MultiJet II –dieselmoottori
  • Alfa Romeo 159: uusi 136 hv tuottava 2.0 JTDM-dieselmoottori

Satavuotiaan Alfa Romeon osastolla katseet kiinnittyvät epäilemättä ensin hätkähdyttävän kauniiseen Alfa Romeo Giuliettaan, joka sai täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä.

Giulietta, jonka mallinimi tekee kunniaa Alfa Romeon satavuotiselle taipaleelle, on ulkoasultaan erehtymätön Alfa Romeo. Kuten jokainen Alfa, sekin on kiehtova sekoitus hallittua urheilullisuutta ja silmää hivelevän kaunista muotoilua.

Giuliettan hienostuneesta etuilmeestä pistävät silmään etenkin LED-huomiovalot, Alfan tavaramerkiksi muodostunut kolmion muotoinen etusäleikkö sekä klassisen kaunis konepellin muotoilu, jonka tunnistaa selvästi Alfaksi, vaikka se onkin moderni tulkinta perinteisestä Alfa-muotoilusta.

Persoonallisen auton linjakasta sivuprofiilia korostavat coupémaiset sivuikkunat ja häivytetyt takaovien kädensijat. Kylkien pitkänomaisen muotoilun vastapainoksi ajoneuvon takaosa on kulmikkaampi muotoilultaan korostaen auton voimakasta ja urheilullistakin luonnetta. Katseet kiinnittyvät ennen muuta näyttäviin takavaloihin, jotka etuvalojen tapaan hyödyntävät LED-teknologiaa.

Uusi Giulietta on kaunis ja kompakti paketti. Se on 4,35 m pitkä, 1,46 m korkea ja 1,8 m leveä. Sen akseliväli on 2,63 m ja tavaratilan vetoisuus 350 l.

Kompaktin muotoilun ansiosta Giulietta on ketterä käsiteltävä. Lisäksi sen ajo- ja turvallisuusominaisuudet ovat samaa huippuluokkaa kuin mitä jokaiselta Alfa Romeolta on totuttu odottamaan. Uudelle C-Evo-pohjalevylle rakentuva Giulietta tarjoaa alfamaista ajamisen nautintoa ja matkustamisen mukavuutta mm. hienostuneen uuden jousitusratkaisun, uuden sukupolven ohjausjärjestelmän, kevyen mutta jämäkän rakenteen ja edistyksellisen valmistustekniikkansa ansiosta.

Lisäksi Giuliettan kuljettaja voi valita sopivan ajotilan erityisestä DNA-kytkimestä – Dynamic sporttisempaan menoon, Normal tavalliseen päivittäisajoon ja All weather liukkaille talvikeleille. DNA-kytkin on vakiona jokaisessa Giulietta-mallissa. Hienostunut järjestelmä on tuttu Alfa Romeo MiTosta ja se toimii vaikuttamalla moottorin, vaihteiston, ohjausjärjestelmän, Q2 elektronisen lukon ja VDC-ajonhallintajärjestelmän toimintaan.

Matkustamisen nautittavuutta

Kaunis italialainen muotoilukieli, laadukkaat materiaalit ja intohimo yksityiskohtiin. Siinä pähkinänkuoressa ne seikat, jotka tekevät Alfa Romeo Giuliettan sisätiloista niin nautinnolliset, ettei niistä tahtoisi poistua lainkaan.

Elegantti matkustamo on valoisa ja selkeälinjainen. Urheilulliset istuimet ovat mukavat pitkilläkin matkoilla ja 8C Competizione -mallin mukaisesti muotoillut hallintalaitteet on sijoiteltu järkevästi ryhmittäin. Matkustamossa on lisäksi runsaasti sekä avoimia että suljettavia säilytystiloja mm. keskikonsolissa ja käsinojissa.

Kutkuttavaa suorituskykyä, ympäristöä unohtamatta

Alfa Romeo Giuliettan moottorivalikoima tarjoaa jokaiselle jotakin.

120 hevosvoimaa tuottava 1.4-litrainen turboahdettu bensiinimoottori on oivallinen ratkaisu niille, jotka luovivat etupäässä kaupungin kaduilla ja haluavat pitää kulut hallinnassa.Turboahdettu moottori vastaa napakasti alhaisillakin kierrosluvuilla kun taas Start&Stop-järjestelmä huolehtii siitä, että niin kukkaro kuin ympäristökin rasittuvat mahdollisimman vähän.

170 hevosvoimaa tuottava 1.4-litrainen MultiAir-moottori puolestaan on loistava yhdistelmä suorituskykyä pienemmillä kulutus- ja päästölukemilla. Moottori tuottaa reilun 250 Nm:n väännön DNA-kytkimen ollessa Dynamic-asennossa. Kulutus ja päästöt jäävät selvästi alhaisemmiksi kuin vastaavat tehot tuottavilla perinteisillä bensiinimoottoreilla – yhdistetty kulutus on vain 5,8 l/100 km ja CO2-päästöt ainoastaan 134 g/km. MultiAir-moottori palkittiin hiljattain vuoden parhaan uuden moottorin palkinnolla - lue lisää tästä.

Giuliettan moottorivalikoimaan kuuluu myös kaksi dieselmoottoria. 105 hevosvoimaa tuottava 1.6-litrainen JTDm-dieselmoottori on taloudellinen dieselmoottori, joka yllättää napakkuudellaan ja tehokkuudellaan. Dynamic-ajotilassa sen maksimivääntö on 320 Nm @ 1750 rpm. Tehokkaan moottorin kulutus- ja päästölukemat ovat hyvin alhaiset toisen sukupolven MultiJet-teknologian ja Start&Stop-automatiikan ansiosta – tämän moottorivaihtoehdon yhdistetty keskikulutus on ainoastaan 3,7 l/100 km. Giulietta 1.6 JTDm onkin oivallinen vaihtoehto niille, jotka haluavat autoltaan erottuvaa muotoilua, luonnetta, Alfa Romeolle tyypillistä näppäryyttä ja käsiteltävyyttä kuitenkin kulut kurissa pitäen.

Asiakkaille, jotka käyttävät autoaan etupäässä maantiellä tai jotka hakevat maksimaalista suorituskykyä dieselmoottorilta, Alfa Romeo suosittaa 170 hevosvoimaa tuottavaa 2.0-litraista JTDm-dieselmoottoria. Myös tämä moottori yhdistää toisen sukupolven MultiJet-teknologian ja Start&Stop-automatiikan. Tuloksena on luokkansa paras suorituskyky, vaivaton ajonautinto ja miehekkäät tehot: 350 Nm @ 1750 rpm Dynamic-ajotilassa. Lisäksi kulutus ja päästöt ovat tämän teholuokan alhaisimmat: 4,1 l/100 km ja 124 g/km.

Giulietta-malliston täydentää urheilullinen Quadrifoglio Verde -varustelltu 235 hevosvoimaa tuottava 1750 Tbi-bensiinimoottori. Alfan kilpa-autoperinteelle kunniaa tekevä versio tarjoaa runsaan väännön jo matalilla kierroslukemilla, minkä ansiosta auto kiihtyy reippaasti ja ajaminen sillä on helppoa ja vaivatonta. Edistyksellinen moottori tarjoaa myös aidoimmat Alfa Romeo –soundit, jotka hivelevät korvaa juuri sopivasti olematta kuitenkaan häiritsevät. Moottorin tarjoama suorituskyky on verrattavissa, tai jopa parempi, kuin monen kolmelitraisen bensiinimoottorin. Moottorin tuottama 340 Nm:n maksimivääntö 1900 kierroksella ei juurikaan jätä toivomisen varaa.

Kaikkien moottorivaihtoehtojen kaverina on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Myöhemmin MultiAir- ja 2.0 JTDm-moottorien kaveriksi voi valita myös kaksoiskytkin-automaattivaihteiston.

Kahtena eri malliversiona, Progression ja Distinctive, saatava Giulietta on runsaasti varusteltu. Vakiovarusteisiin molemmissa varustetasoissa kuuluvat mm. DNA-järjestelmä, VDC-ajonhallintajärjestelmä, kuusi turvatyynyä, turvatöiden esikiristimet, etuistuinten aktiiviset niskatuet sekä ajotietokone. Distinctive-version vakiovarusteita ovat lisäksi mm. kaksialue-automaatti-ilmastointi, nahkainen ohjauspyörä audion kaukosäätimin, vakionopeudensäädin, sumuvalot ja Competizione-istuinverhoilu.

Oman Giuliettansa voi lisäksi yksilöidä saatavilla olevien varustepakettien avulla. Sport Pack korostaa nimensä mukaisesti Giuliettan urheilullista sydäntä ja siihen kuuluvat mm. 17- tai 18-tuumaiset vanteet, urheilulliset polkimet, urheilulliset istuimet ja nahka-/mikrokuituistuinverhoilu.

Premium Packin avulla puolestaan voi varustella Giulettan vieläkin teknisesti edistyksellisemmäksi. Se sisältää mm. AFS-adaptiiviset bi-ksenon-ajovalot, Blue&Me™-multimediajärjestelmän bluetooth-toiminnolla, MP3-soittimen ja USB-liitännän, peruutustutkan sekä sähköisesti taittuvat sivupeilit.

Muita saatavilla olevia valunnaisvarusteita ovat mm. lasikatto, navigaatiojärjestelmä ja Bose®Hi-Fi-äänentoistojärjestelmä.

Odotetun Alfa Romeo Giuliettan ennakkomyynti alkaa Suomessa vielä ennen vuodenvaihdetta.

Alfa Romeo MiTo: aina aikaansa edellä

Alfa Romeo Mito on kompakti ja katseet kääntävä paketti, joka tarjoaa paitsi aistillista muotoilukieltä, myös huippuunsa hiottua tekniikka ja aitoa ajamisen nautintoa turvallisuudesta tinkimättä. MiTo on palkittu ”Auto Europa 2009” -palkinnolla ja Euro NCAP -törmäystestissä se saavutti täydet viisi tähteä.

Alfa Romeo MiTo on myös malli, joka on aina aikaansa edellä. Malli, jonka pellin alle asennettiin ensimmäisenä MultiAir-moottori, esittelee nyt ensimmäisenä Alfa Romeona uuden TCT-automaattivaihteiston sekä uuden, 95 hevosvoimaa tuottavan 1.3-litraisen MultiJet II -dieselmoottorin.

TCT on uuden sukupolven kuusivaihteinen vaihteisto. Se jakaa perusrakenteensa Mito Quadrifoglio Verde -mallissa ensiesitellyn C635-manuaalivaihteiston kanssa. TCT-vaihteistossa perinteinen kytkin on kuitenkin korvatu kuivalla kaksilevykytkimellä (DDCT) ja sähköhydraulisesti toteutetulla vaihteensiirtojärjestelmällä. Fiat Powertrain Technologiesin (FPT) kehittämän ja23 eri patentilla suojatun vaihteiston vääntöluokitus on 350 Nm, ja sen tuomia merkittävimpiä etuja ovat sen kompakti koko, vaihtotapahtuman nopeus ja vaihteiston mukanaan tuoma taloudellisuus. Uusi TCT-vaihteisto tulee Suomessa myyntiin Alfa Romeo MiToon vielä kuluvan syksyn aikana.

Myös uusi MultiJet II –dieselmootori on FPT:n kehittämä. MultiJet II hyödyntää uusia common rail -suuttimia, jotka mahdollistavat palotilaan ruiskutettavan polttoaineen määrän tarkemman ohjauksen. Lisäksi itse palotapahtuma on nopeampi ja mukautuvampi.

Myös ruiskutuskertojen määrä on noussut: uudessa moottorissa ruiskutuskertoja yhden työtahdin aikana on jopa kahdeksan.

Polttoaineen ruiskutuksen tarkemman ohjauksen ja lisääntyneen ruiskutuskertojen määrän positiivisena seurauksena polttoaineen kulutus ja haitalliset päästöt pienenevät, melu vähenee ja ajoneuvon käsiteltävyys paranee entisestään. Suoritusarvot ovat silti edelleen kohdallaan: Alfa Romeo MiTo 1.3 MultiJet II voi saavuttaa 180 km/h huippunopeuden ja se kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 11,6 sekunnissa. Polttoainetta uusi moottori kuluttaa alkaen 4l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat alkaen 112 g/km.

Suomen Alfa Romeo MiTo -mallisto koostuu neljästä bensiinimoottorista: 1.4-litrainen 95 hv sekä joko 105 hv, 135 hv tai 170 hv tuottava 1.4-litrainen MultiAir-moottori sekä kahdesta eri dieselmoottorista: uusi 1,3-litrainen MultiJet II 95 hv ja 1.6-litrainen 120 hv . Varustetasoja on saatavilla kolme: Junior, MiTo ja Quadrifoglio Verde.

Alfa Romeo 159

Rosso Competizione -sävyinen Alfa Romeo 159 kätkee kauniin kuorensa alle uuden, 136 hevosvoimaa tuottavan 2.0-litraisen JTDM-dieselmoottorin.

Uuden Euro 5 -normin täyttävän moottorin kaverina on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ja se tuottaa miehekkään 350 Nm väännön jo 1750 kierroksella minuutissa. Vaikuttavista lukemista huolimatta on uusi dieselmoottori pienikulutuksinen ja vähäpäästöinen: sen COs-päästöt ovat alkaen 134 g/km.

Uusi dieselmoottori on saatavilla Suomessa heti alkuvuodesta.

Alfa Romeo 159, kuten muutkin alfat, tunnetaan paitsi aistillisesta muotoilukielestä ja innovatiivisesta tekniikasta, myös laadukkaista materiaaleista ja loppun asti viedyistä yksityiskohdista. 159 on paitsi saanut uuden koneen pellin alle, myös kokenut muutamia ulkoisia muutoksia: uusi puolinahkaverhoilu tekee matkustamosta aiempaakin tyylikkäämmän ja matkan teosta entistä nautinnollisempaa. Lisäksi mm. kojelautaan on tullut uusia kromattuja yksityiskohtia. Ulkoväreihin lisää näyttävyyttä saadaan uudesta Rosso Competizione -punaisesta ,joka on aikaisemmin koristanut Alfa Romeo 8C Competizione -superauton pintaa. Tämän punaisen värin uskomaton syvyys ei jätä ketään kylmäksi.

Alfa Romeo 159 ei olisi alfa, ellei se olisi viimeisteltävissä omien mieltymysten mukaan. Suomessa 159:n voi viimeistellä edelleen Pack TI:llä, joka sisältää mm. urheilullisen alustan, urheilullisen nahka-/alcantaraverhoillun sisustan ja 18-tuumaiset alumiinivanteet. Lisäksi saatavilla on Pack Visibility 1 ja 2 -paketit.

Kuvapankkiin: Alfa Romeo Giulietta

Lisätietoja: AutoFennica Oy

Toimitusjohtaja Simo Rosvall, puh. 020 547 7530 tai simo.rosvall@aro.fi

Tuotepäällikkö Tomi Kari, puh. 020 547 7537 tai tomi.kari@aro.fi

Tiedottaja Mia Meinander, puh. 020 547 7534 tai mia.meinander@aro.fi