Lehdistö

Lancia Geneven autonäyttelyssä

23.02.2011 (Tulosta)

Lancia palaa Suomeen – ainutlaatuisen malliston ensiesittely Geneven autonäyttelyssä

Chryslerin ja Lancian vuosi sitten alkanut kumppanuus kantaa kaunista hedelmää. Kun isä on parhaan Amerikan autoperinteen ikoni ja äiti puolestaan tyylitietoinen ja menestynyt eurooppalainen kaunotar, jälkeläisiltä voi ja pitää odottaa paljon. Kaksi maailmaa yhdistävä uusi Lancia on lyhyessä ajassa löytänyt ainutlaatuiset vahvuutensa: kansainvälisen, hienostuneen ja ajattoman designin sekä vahvan teknologisen osaamisen tuoman luotettavuuden – erinomaisesta käyttömukavuudesta tinkimättä. Lancia tarjoaa siis parhaat ominaisuudet kummastakin kotimaastaan.

Genevessä esitellään uudestisyntynyt Lancia: sen uudistuneessa mallistossa on tyylipuhdasta kauneutta. Valikoimasta löytyy varteenotettava vastaus kaikkiin kilpailluimpiin autoluokkiin ja kunnianhimoisena tavoitteena on laajentaa mallivalikoimaa edelleen, kuten konseptiauto Flaviasta ilmenee.

Merkki vaihtuu keulassa Chryslerin arvokasta perintöä kunnioittaen. Tärkeää on se, että lähes vuosisadan aikana kehitetty isojen autojen osaaminen jalostuu yhteisvoimin uudelle tasolle, ja tarjoaa siten tavoittelemisen arvoisia elämyksiä molemmilla mantereilla.

Hillityn charmanteissa uusissa Lancioissa ei kompromisseja ole tehty. Erinomainen käytettävyys ja hienoista ylellisyyttä henkivät detaljit nostavat Lancian eleganssin kokonaisuudeksi, josta voi nauttia kaikin aistein.

Lancia-mallisto on tehty ihmisille, jotka ovat sopivasti itsevarmoja ja sosiaalisia. Lancia on osa elämää, jossa lämmin huomaavaisuus ja kaikkialla kotonaan oleva kosmopoliittisuus ovat arkipäivää.

Lancia palaa takaisin Suomen markkinoille vuoden 2012 alussa.

           

Muodikas cityauto Lancia Ypsilon tulee Suomeen

Lancian pieneksi lippulaivaksi mainittu Ypsilon erottuu massasta yhdistämällä ennakkoluulottomasti traditiot ja tulevaisuuden. Kompakti, vain 3,8-metrinen ”pikkuluksus” on jo 25-vuotias ja mallistoon tulee mukava 5-ovinen malli.

Jo 1,5 miljoonaa tyylistä ja ajokokemuksesta tinkimätöntä eurooppalaista autonomistajaa nauttii italialaisesta autoteknologian osaamisesta. Teknisesti Ypsilon on nykypäivää ja vähän tulevaisuuttakin, ja varustelu on tasolla, jonka löytää yleensä vasta isommista ja kalliimmista autoista.

Ypsilonin olemus on virtaviivainen. Takaovien kahvat on piilotettu, jolloin etukahvat korostuvat. Auton kokonaispituus on 3840 mm, ja leveää keulaa korostavat kaasupurkausajovalot. Takapään persoonallista muotoilua korostavat tyylikkäät LED-takavalot sekä auton olemusta keventävä peruutus- ja sumuvaloa suojaava musta reunus. Muotoilu korostaa täydellisesti malliston kaksisävyistä värimaailmaa.

Sisustus jatkaa Lancian perinteikästä linjaa. Kojelauta keskelle sijoitettuine mittaristoineen muodostaa amfiteatterimaisen vaikutelman, josta voi nauttia kuin kotisohvalla mukavasti istuen. Kolme eri väriyhdistelmiä, kankaita ja tyylejä edustavaa sisustusvaihtoehtoa lisäävät Ypsilonin vetovoimaa ja persoonallista otetta. Dynaaminen Silver on suunnattu nuorille ja erottuu muista graafisin ja voimakkaan kontrastin luovien materiaalien ansiosta. Gold kiinnostaa määrätietoisuutta ja muotitietoisuutta arvostavia. Sisustusvaihtoehdoista voi valita urbaanin mustan tai kullanhohtoisen värimaailman. Platinium on Goldia aggressiivisempi ja sporttisempi versio, josta saa niin ikään mustan tai kultaisen sävytyksen.

Ypsilonin moottoreissa on ympäristöystävällistä voimaa. Bensiinimoottoreissa vaihtoehtona on joko 1.2-litrainen 69 hv tehollaan tai Fiat-konsernin uusi 0.9-litrainen ja kaksisylinterinen TwinAir 85 hv:lla. Lisäksi saatavilla on 95 hv 1.3 MultiJet II turbodiesel sekä 1.2-litrainen bensiini/maakaasu-hybridi. Kaikissa bensiini- ja dieselmoottoreissa on valmiina Start&Stop-toiminto, joka vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä.

Ypsiloniin on saatavilla myös Magic Parking, uuden sukupolven pysäköintiavustin, jonka avulla auto tunnistaa vapaat pysäköintitilat ja pysäköi ahtaaseenkin paikkaan – vapaata tilaa auton pituuden lisäksi tarvitaan vain 80 cm, eli Ypsilonin saa mahtumaan 4,6 metrin taskuun. Magic Parking -toiminnon saa manuaali- ja automaattivaihteisiin malleihin.

Täydelliseen pakettiin kuuluu luonnollisesti myös Blue&Me-TomTom LIVE, jonka käytännöllinen värikosketusnäyttö tekee puhelimen, satelliittinavigaattorin, ajotietokoneen sekä mediasoittimen hallinnasta helppoa ja mukavaa.

 

Lancia Thema on ylellinen ja älykäs

Thema on Lancia-malliston lippulaiva, joka yhdistää Amerikan ja Italian autoteollisuuden parhaat puolet. Chrysler 300 C:n pohjalta jalostettu uusi Thema on mukava, tilava ja ylellisen tyylikäs. Se ottaa luontevasti paikkansa liikenteessä aitoon ison auton tyyliin, ja tarjoaa miellyttävän hiljaiset, nahkaverhoillut ja italialaisella tyylitajulla viimeistellyt sisätilat.

Tilava Lancia Thema erottuu joukosta 5084 mm:n pituisena, 1507 mm:n korkuisena ja 1891 mm leveänä tyyli-ikonina. Älykkäät, adaptiiviset kaasupurkausajovalot muodostavat LED-teknologialla toteutetun, persoonallisen C:n muotoisen kuvion. Lancia-logo on sijoitettu tyylikkäästi kromisen maskin yläreunaan. Tuulilasin kallistus taaksepäin pienentää ilmanvastusta ja ohuet sivupilarit lisäävät näkyvyyttä.

Lämmitettävät nappanahkaistuimet, nahkapäällysteinen kojelauta, aidolla puulla viimeistellyt yksityiskohdat… ainutlaatuisia yksityiskohtia riittää runsaissa sisätiloissa. Äänieristyksen ja ajovakauden suhteen Thema on luokkansa parhaimmistoa. Matkustamoon muodostuu oma suljettu äänimaailma, johon ulkopuolinen liikennemelu ei vaikuta.

Lancia Thema on saatavilla uusilla 3.0 litran V6 diesel- ja 3.6 litran V6 bensiinimoottorilla ja 5- tai 8-vaihteisella automaattivaihteistolla. Kattava varustelu sisältää mm. adaptiivisen vakionopeudensäätimen, adaptiiviset kaasupurkausajovalot sekä Parkview-peruutuskameran. Innovatiivinen Uconnect-infojärjestelmä värikosketusnäyttöineen tekee matkustamisesta, navigoinnista, yhteydenpidosta ja muiden laitteiden hallinnasta helppoa ja turvallista.

Aktiivinen ja passiivinen turvavarustelu on ollut uuden Theman suunnittelun ytimessä, ja erottaa sen edukseen muista luokkaansa edustajista. Lancia Themassa on kaiken kaikkiaan 70 turvallisuutta parantavaa ominaisuutta, mm. törmäysvaroitin, kuolleen kulman varoitin ja jalankulkijoiden törmäysturvatoiminto, jonka tehtävänä on vähentää jalankulkijoiden vammoja törmäystilanteessa.

 

Lancia Voyager on uuden sukupolven tila-auto

Tila-autoluokan ikoni on ollut tien päällä 120 maassa jo 27 vuotta. Uusi Voyager jatkaa matkaa yhdistämällä Chryslerin varman ja tunnetun tila-auto-osaamisen Lancian tyylikkyyteen ja tarjoaa näin mainion perustan nykyajan ensiluokkaiselle tila-autolle.

Lancia Voyager on 5140 mm pitkä, 1990 mm leveä ja 1720 mm korkea, ja akseliväli on noin 3,1 metriä. Kolme varustetasoa, Silver, Gold ja Platinium, sekä kaksi erilaista moottorivaihtoehtoa tarjoavat jokaiseen makuun sopivan yhdistelmän. Vahva 283 hv 3.6 bensiinimoottori ja voimakas 163 hv 2.8 dieselmoottori täyttävät kumpikin Euro 5-päästövaatimukset.

Kattokiskot ja uudelleen modernisti muotoiltu takaluukku, isot ajovalot sisäänrakennettuine sumuvaloineen ja uusittu keula Lancia-logoineen ilmentävät merkin kehitystä. Sisätilojen käytännöllisyys on erinomainen: ainutlaatuinen Stow’nGo-järjestelmä vapauttaa matkustajille ja matkatavaroille tarvittavan tilan penkkejä irrottamatta, sillä matkustamon penkit taittuvat tarvittaessa helposti lattian alle. Ovien turvajärjestelmä tunnistaa suljettaessa väliin jäävät esteet ja avaa tällöin ovet automaattisesti.

Lancia Voyagerissa on luonnollisesti mukana käytännöllinen ja mukava Uconnect-infojärjestelmä värikosketusnäyttöineen ja monipuolisine viihde- ja hyötytoimintoineen. ParkView helpottaa pysäköintiä kameran avulla, ja turvallisuutta tuovat eteen ja sivuille sijoitetut uuden sukupolven turvatyynyt.

 

Kompakti uusi Lancia Delta kehittyy omassa luokassaan

Vuonna 2008 esitellyn Deltan keulailmettä on päivitetty lähemmäs muiden Lancia-mallien ilmettä. Kompakti 4,5-metrinen Delta on sisätiloiltaan miellyttävä ja hiljainen. Se edustaa tyylillä modernia downsizing-ajattelua, tarjoten erinomaisen ajomukavuuden ja suorituskyvyn kohtuuhintaan ja alhaisella polttoaineen kulutuksella.

Delta on arkikäyttöön sopiva temperamenttinen luksusauto: mukana on italialaisen muotoilun viimeistelemä tunnelma, ympäristöystävälliset mutta tehokkaat moottorivaihtoehdot ja runsaasti ajamista helpottavia lisävarusteita. Esimerkeiksi sopivat mm. ESP-ajonhallintajärjestelmä, kaistavahti, MagicParking-pysäköintijärjestelmä, navigointilaitteisto ja luonnollisesti Blue&Me informaatioteknologian ohjaukseen.

 

Uudet Lancia Flavia-konseptit kurkottavat tulevaisuuteen

Genevessä esitellään myös Lancian uudet Flavia- ja Flavia Cabrio -konseptit, joiden markkinoille tuloa suunnitellaan Chrysler-Lancia-yhteistyön puitteissa. Perustana on Chrysler 200, jonka eurooppalaistettu versio saatetaan saada markkinoille jopa puolessa vuodessa.

 

Suomen Lancia-mallisto ja aikataulu

Lancian tuotevalikoima kattaa jo nyt merkittävän osan koko automarkkinoista:

  • B-segmentti    Ypsilon 5D (uusi malli)
  • B/C-segmentti            Musa
  • C/D-segmentti            Delta (facelift)
  • D-segmentti    Flavia (konsepti)
  • E-segmentti    Thema (uusi malli)
  • Tila-autot        Voyager (uusi malli)

Päätös Suomeen tuotavista malleista tehdään kevään aikana ja uusi mallisto tulee myyntiin ensi vuodenvaihteessa.

 

Fiatin osastolla ovat 1.3. paikalla AutoFennican edustajat Simo Rosvall (puh. +358 400 411 378) ja Sami Pöllänen (puh. +358 40 7799 730)

 

Kuvapankkiin: http://www.aro.fi/kuvapankki/

Lancia Ypsilon

Lancia Delta

Lancia Flavia -konsepti

Lancia Thema

Lancia Voyager

 

Lisätietoja: AutoFennica Oy

Toimitusjohtaja Simo Rosvall, puh. 020 547 7530, simo.rosvall@aro.fi

Tuotepäällikkö, Alfa Romeo ja Lancia Tomi Kari, puh. 020 547 7537, tomi.kari@aro.fi