Alfa Romeo 4C Concept

01.03.2011 (Tulosta)

Alfa Romeon 4C Concept esitellään maailman ensi-illassa

Alfa Romeo tuo Geneven 81. kansainväliseen autonäyttelyyn uuden konseptiautonsa 4C Conceptin. Tässä ”superautossa” tiivistyy urheiluauton todellinen olemus: erinomainen suorituskyky, italialainen tyyli ja tekninen loistokkuus, jotka tähtäävät parhaaseen mahdolliseen ajonautintoon.

Alfa Romeo 4C Concept on klassinen kaksipaikkainen, takavetoinen coupé. Moottori on keskellä, ja mitat korostavat auton kompaktia kokoa ja ketteryyttä: pituus on n. 4 m ja akseliväli alle 2,4 m. Sekä sisältä että ulkoa sulavalinjainen 4C Concept on syntynyt Alfa Romeon 8C Competizione ja 8C Spider -malleista saatujen kokemusten pohjalta. Autossa käytetään myös myynnissä olevien Alfa Romeon mallien teknologioita: 1750 TBi -moottoria, Alfa TCT -kaksoiskytkinautomaattivaihteistoa ja Alfa DNA -järjestelmää.

Alfa Romeo 8C Competizione ja 8C Spider loistivat tehollaan. Luonteikas Alfa Romeo 4C Concept erottuu keveydellään. Hiilikuidusta valmistetussa rungossa on tilaa kuljettajalle ja yhdelle matkustajalle, ja rungon takaosassa sekä törmäysvyöhykkeissä on käytetty paljon alumiinia. Auton paino on alle 850 kg ja painopiste on optimaalinen, mikä lisää auton ketteryyttä ja ajettavuutta haastavimmissakin olosuhteissa. Teho-painosuhde on alle 4 kg/hv.

Nimi 4C Concept viittaa urheilulliseen ajonautintoon, jonka vain 4-sylinterinen yli 200 hv:n 1750 TBi -moottori tarjoaa. Moottori on jo käytössä Alfa Romeon tuotantomalleissa, kuten Giuliettan Quadrifoglio Verde -mallissa, ja siinä on useita huipputeknisiä sovelluksia kuten polttoaineen suoraruiskutus, jatkuvasti muuttuva venttiilien ajoitus, turboahdin ja vallankumouksellinen scavenging-teknologia, joka poistaa turboviiveen.

Rungon keskelle takaosaan sijoitettu moottori takaa suorituskyvyn, joka ei jätä toivomisen varaa, ja samalla se on etenkin uuden vaihteistonsa ansiosta hyvin taloudellinen. Yhdistettynä MiTossa pari kuukautta sitten esiteltyyn ja pian myös Giuliettaan saatavaan uuteen kuivalla kaksoislevykytkimellä varustettuun Alfa TCT -automaattivaihteistoon sekä tehokkaaseen 1750 TBi -moottoriin, 4C Conceptin huippunopeus on yli 250 km/h ja se kiihtyy 0–100 km/h alle 5 sekunnissa. Saumattomasti yhdessä toimivat Alfa-teknologiat viimeistelevät nautinnollisen ajokokemuksen, jossa auton kilpailuluonne korostuu.

Alfa Romeo 4C Conceptissa on erittäin hienostunut jousitus (päällekkäiset kolmiotukivarret edessä, MacPherson takana), joka takaa maksimaalisen liikkuvuuden ja käsiteltävyyden. Takavedon ja erinomaisen teho-painosuhteen lisäksi painonjakauma on ihanteellinen (40 % etu- ja 60 % taka-akselilla). 4C Concept vie Alfa Romeon takaisin juurilleen – aikoihin, jolloin ketteryys ja teho-painosuhde olivat menestyksekkään kilpa-auton tärkeimmät ominaisuudet.

4C Concept ei ole vain tyyliharjoitelma Geneven autonäyttelyä varten: se tulee myyntiin vuonna 2012 ja vahvistaa entisestään Alfa Romeon kansainvälistä kasvua.

Kuvapankkiin: http://www.aro.fi/kuvapankki/

Alfa Romeo 4C Concept

Toimitusjohtaja Simo Rosvall, puh. 020 547 7530, simo.rosvall@aro.fi

Tuotepäällikkö, Alfa Romeo ja Lancia Tomi Kari, puh. 020 547 7537, tomi.kari@aro.fi