Lehdistö

Fiatin 875CC TwinAir on valittu vuoden 2011 moottoriksi

23.05.2011 (Tulosta)

Fiat SpA voitti ylivoimaisesti "International Engine of the Year 2011" -kilpailun: vallankumouksellinen 875CC TwinAir -moottori valittiin vuoden 2011 kansainväliseksi moottoriksi. Lisäksi TwinAir on myös vuoden 2011 paras uusi moottori, paras vihreä moottori sekä paras alle 1-litrainen moottori. Fiatille kuuluva Ferrari 458 Italia voitti myös kaksi kategoriaa 4499 CC V8 -moottorillaan: se oli paras sekä suorituskyvyltään että yli 4-litraisten moottorien luokassa.

Ennennäkemätön voittorypäs on loistava jatko Fiat SpA:n 1,4 MultiAir -turbomoottorin viime vuonna saamalle "Vuoden 2010 paras uusi moottori" -palkinnolle. Kilpailumenestys konkretisoi Fiatin johtoaseman uutta teknologiaa edustavien pienten, dynaamisten ja ympäristövaikutuksiltaan vähäisten moottorien kehittäjänä ja tuottajana. TwinAir-moottorit ovat kompakteja, tehokkaita ja suorituskykyisiä ja niiden polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt ovat huomattavan pienet.

”TwinAir todistaa, että kulutuksen ja päästöjen supistamisen ei tarvitse vaikuttaa suorituskykyyn. Yllättävä vääntö ja edullinen tehokkuus osoittavat että pienessä TwinAirissa on myös runsaasti luonnetta", tuomaristoon kuulunut John Carey australialaisesta Wheels-lehdestä sanoi.

Lähtökohtina ympäristöystävällisyys ja ajamisen ilo

TwinAir on suunniteltu puhtaalta pöydältä. Fiat Powertrain Technologiesin tuotekehityksestä vastaava johtaja Gianni Mastrangelo kertoo, että uutta arkkitehtuuria kehitettäessä ratkaistiin monia ongelmia. "Tärkein haaste oli integroida MultiAir-järjestelmään kaksisylinterinen aktivointiyksikkö. Lisäksi halusimme, että TwinAirin suorituskyky on vähintään yhtä hyvä kuin nelisylinterisessä moottorissa."

Kuten vuoden 2010 parhaana uutena moottorina palkittu 1,4-litrainen MultiAir, myös vuoden 2011 paras uusi moottori TwinAir sisältää ominaisuuksia, joita on totuttu näkemään vain kalliimmissa autoissa. Tärkein saavutus on moottorin käyttökustannuksia merkittävästi vähentävä imuventtiilien portaaton ajoitus, joka ei tarvitse huoltoa. TwinAirin ansiosta Fiat 500:n yhdistetty polttoainekulutus on vain 4,1 litraa 100 km:llä. CO2-päästötasolla 95g/km TwinAir on myös maailman vihrein massatuotannossa oleva moottori – syy, miksi tuomaristo antoi sille myös ”Green Engine of the Year 2011” -palkinnon.

Vihreän ei tarvitse olla tylsää. Vaikka mitat ovat pienet – 85 kg painava TwinAir-mootori on 307 mm pitkä, 500 mm leveä ja 596 mm korkea – kahden sylinterin pakkaus sisältää tiukkaa vääntöä. TwinAir tuottaa 85 hv 5500 kierroksella ja 150 Nm vääntöä jo 2000 kierroksella. "Kevyt, taloudellinen, puhdas ja tehokas TwinAir voisi olla täydellinen moottori jopa D-segmentin autoihin," Unkarin Gábor Szécsényi tiivisti tuomariston näkemyksen. 875CC TwinAir sai uusien moottorien sarjassa ylivoimaiset 352 pistettä.

”Engine of the Year” -kilpailun alle litran moottoreiden sarjan ovat tähän mennessä aina voittaneet Honda (seitsemän kertaa) ja Toyota (viisi kertaa). Fiatin 875CC TwinAir on siis ensimmäinen Japanin ulkopuolella kehitetty luokkansa voittaja tässä sarjassa. 479 pisteellä lunastetun johtoaseman etumatka seuraavaksi tulleeseen Toyotaan on ällistyttävä – yli 200 pistettä.

Taloudellisuuden ja vähäpäästöisyyden lisäksi merkittävä syy pikku italialaisen maksimipisteisiin oli sen "fun-to-drive"-asenne. "TwinAir kuulostaa vanhalta kaksisylinteriseltä ja ärähtää upeasti, joten kaasua tekee mieli painaa vielä enemmän. Kierrokset nousevat iloisesti", Lorenzo Facchinetti Auto in Italiasta hehkutti.

Tällä hetkellä 85 hv TwinAir -turbomoottori on Euroopassa saatavilla Fiatin 500- ja 500C-malleihin sekä pian markkinoille tulevaan uuteen Lancia Ypsiloniin. TwinAirista on tulossa myös 65 hv sekä 105 hv Turbo -versiot sekä ekologinen kahta polttoainetta käyttävä nestekaasuhybridi 80 hv Turbo. Suomen markkinoille TwinAir saapuu näillä näkymin vuoden 2011 viimeisellä neljänneksellä.

”International Engine of the Year” on kansainvälisesti arvostettu Engine Technology International -lehden vuodesta 1999 järjestämä kilpailu. Sen tuomaristoon kuului tänä vuonna 76 alan toimittajaa ja asiantuntijaa 36 eri maasta.

Lisätietoja:

AutoFennica Oy