Fiat Doblò Natural Power tulee Suomeen

21.06.2011 (Tulosta)

Uuden Fiat Doblòn Natural Power -versio alentaa ajokustannuksia ja hiilidioksidipäästöjä isolle autolle sopivalla tavalla. Maakaasulla ja bensiinillä toimiva1,4 16V moottori kuuluu uuteen T-jet -turbomoottorisarjaan, jossa yksinkertaiseen rakenteeseen on paketoitu vankka ja luotettava suorituskyky. Toisistaan riippumattomien polttoainejärjestelmien suunnittelun lähtökohtana on ollut mahdollisimman vähäinen ympäristökuormitus.

Geneven autonäyttelyssä esitelty Doblò Natural Power on erinomainen kompromissi suorituskyvyn ja ympäristöarvojen välillä. Kaupunkiliikenteessä tilava, jopa 7-paikkainen auto on ketterä ja pitkän matkan ajossa loistava, ja silti molemmissa tapauksissa käyttökustannuksiltaan edullinen. Ympäristöä ajattelevalle Doblò Natural Power on luonteva ja tehokkaasti toimiva ratkaisu.

Turboahtimen ansiosta uusi moottori kehittää 120 hv:n maksimitehon 5000 kierroksella sekä bensiinillä että maakaasulla ajettaessa. Auton huippunopeus on 172 km/h ja suuren vääntömomentin (206 Nm 2000 rpm) ansiosta myös raskaat kuormat liikkuvat kevyesti. Myös päästöt ja polttoaineenkulutus ovat omaa luokkaansa: C02-päästöt ovat134 g/100 km ja maakaasua kuluu 4,9 kg/100 km.

Auton ensisijainen polttoaine on maakaasu. Käynnistettäessä moottori käyttää bensiiniä, josta siirrytään automaattisesti heti maakaasuun. Näin järjestelmä toimii tehokkaasti ja bensiiniä kuluu vain käynnistykseen tai tilapäiseen käyttöön kun kaasu on loppumassa. Ajaja voi halutessaan vaihtaa polttoaineen bensiiniin ajon aikana yksinkertaisesti nappia painamalla.

Kaasupulloille on lattian alla kaksi vaihtoehtoista sijoitustapaa optimaalisen matkustus- ja tavaratilojen käytön mahdollistamiseksi. Tavaratilan koko vaihtelee välillä 3,4-4,2 m3. Vakiomallissa 95 litran tilaan mahtuu neljä kaasupulloa eli 16,15 kiloa metaania, jolla ajaa 325 km. Lisäksi tulee 22 litran bensiinitankki, jolla ajaa 300 km – yhteensä siis 625 km täydellä polttoainetankkauksella. 35 litran lisäkaasupullo kasvattaa kaasutilavuuden 130 litraan, mikä vastaa 450 km:n ajomatkaa, bensiinitankin kanssa yhteensä 750 km yhdellä polttoainetankkauksella.

Uusi Fiat Doblò tuli Suomen markkinoille syksyllä 2010. Tehokkaan tavarankuljetustilan lisäksi uusi Doblò tarjoaa entistä enemmän muunneltavuutta sekä mukavuutta, tilaa ja turvallisuutta myös ihmisille. Doblò rakentuu luokkansa pisimmälle alustalle (2755 mm), sen tavaratila vetää 790 litraa ja autossa on erinomaiset turvavarustelut.

Uuden Natural Power -moottorin lisäksi Doblòon saa 1,4-litraisen bensiinimoottorin tai dieselmoottorin 1,3-, 1,6- tai 2,0-litraisena. Malliston kaikki moottorit ovat Euro 5 -moottoreita, joissa on vakiona polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä alentava Start&Stop-järjestelmä, joka sammuttaa auton tilapäisesti esimerkiksi liikennevaloissa. Fiat on Euroopan puhtain merkki, kun mittarina käytetään hiilidioksidipäästöjä. Doblò-malliston CO2-päästöt ovat pienimmillään 126 g/km.

Kuvapankkiin

Tuotepäällikkö, Fiat tavara-autot Riku Ahlgren, puh. 040 757 6847 tai riku.ahlgren@aro.fi