Uudistunut Jeep Compass suunnistaa maastoon ja kaupunkiin

02.09.2011 (Tulosta)

Jeep Compass tarjoaa lyömättömät maasto-ominaisuudet vähäisellä polttoaineen kulutuksella pienten kaupunkimaasturien luokassa. Sen hienostunut muotoilu sisältää samoja yksityiskohtia kuin täysin uusi isoveli Jeep Grand Cherokee. Uudet etu- ja nelivetoiset Jeep Compassit esitellään Suomessa jälleenmyyjien viikonloppunäyttelyissä 3.-4.9.2011.

Uudistettu sisustus, entisestään parantuneet ajo- ja ohjausominaisuudet sekä Eurooppaa varten suunniteltu uusi voimansiirto tarjoavat ainutlaatuisen yhdistelmän tyyliä, ominaisuuksia, tehoa ja vastinetta rahalle.

Ilme on uusittu edestä, takaa ja sisältä

Vuoden 2011 Jeep Compassissa on selvää yhdennäköisyyttä uuden Jeep Grand Cherokeen kanssa. Uusi konepelti, etupuskuri, ajovalot ja maski tekevät keulasta entistäkin jämäkämmän, mutta samalla hienostuneemman. Etuvalojen tehoa on parannettu käyttämällä nelivalojärjestelmää ja sumuvalot ovat nyt linssityyppiset.

Ulkonäköä on uudistettu myös takaa mm. uudella takapuskurilla ja spoilerilla sekä LED-takavaloilla. Kokonaisuutena Compassin ulkonäössä on uutta asennetta, joka kertoo sen suorituskyvystä kaikissa olosuhteissa.

Jeep Compassin saa Suomessa etuvetoisena Sport-mallina sekä nelivetoisena Limited-mallina. Sport-mallissa on vakiona uudet, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, jotka Limited -mallissa ovat 18-tuumaisina.

Sport-mallin kankainen sisustus on aikaisempaa pehmeämpi ja mukavampi. Uuteen ohjauspyörään integroidut säätönappulat helpottavat radion, ajotietokoneen, hands freen ja muiden auton toimintojen turvallista käyttöä.

Mukavuutta lisäävät myös mm. ilmastointi, valaistut mukinpidikkeet, sumuvalot, vakionopeudensäädin ja tummennetut ikkunalasit (Limited –mallissa).

Voimakas etu- ja neliveto

Etuvetoisen Jeep Compassin moottori on 2,0-litrainen bensiinimoottori ja Freedom Drive I -nelivetoisessa vaihtoehtoina ovat 2,4-litrainen bensiinimoottori sekä uusi 2,2-litrainen dieselmoottori.

Freedom Drive I on aktiivinen neliveto, joka on suunniteltu selviämään huonoissa sääolosuhteissa ja liukkailla keleillä. Siinä on lukkiutuva monilevykytkin, joka helpottaa ajamista esimerkiksi syvässä lumessa, hiekassa ja muissa huonon pidon tilanteissa.

Vuoden 2011 Jeep Compasseissa on entistäkin paremmat jousto- ja vaimennusominaisuudet sekä vahvempi takapään kallistuksenvakain.

Laajempi valikoima voimansiirtoja

Jeep Compassin voimansiirto on suunniteltu korkeaa suorituskykyä ja vähäisempää polttoaineen kulutusta ajatellen.

Euroopassa Jeep Compassiin uutuutena tarjolla olevan 156 hv:n 2,0-litraisen muuttuvalla venttiilinajoituksella varustetun bensiinimoottorin vääntömomentti on 190 Nm. Viisivaihteisella manuaalivaihteistolla varustettu moottori on saatavana vain etuvetomalliin, ja sen yhdistetty kulutus on 7,6 l/100 km ja CO2päästöt 175 g/km.

Toinen, 2,4-litrainen muuttuvalla venttiilinajoituksella varustettu bensiinimoottorivaihtoehto tuottaa 170 hv:n maksimitehon ja 220 Nm:n vääntömomentin. Moottori on yhdistetty toisen sukupolven portaattomaan CVT-automaattivaihteistoon.

Jeep Compassiin on saatavana myös 163 hv:n 2,2-litrainen turbodieselmoottori, jossa on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Vääntöä siitä irtoaa 320 Nm. Moottorin yhdistetty kulutus nelivetoisena on 6,6 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 172g/km.

Jeep 70 vuotta

Vuonna 2011 Jeep juhlii 70. syntymäpäiväänsä. Jeep on aito ja alkuperäinen kaupunki- ja off road -maasturi. Se on luokkansa johtaja ominaisuuksiltaan, laadultaan ja monipuolisuudeltaan. Jeep on tarkoitettu ihmisille, jotka haluavat jokaisen automatkansa olevan elämys, ja jotka tietävät, että Jeep on turvallinen ajaa ja helppo hallita hankalissakin olosuhteissa.

Kuvapankkiin: http://www.aro.fi/kuvapankki/jeep/

Osastopäällikkö, Timo Kokkonen, puh. 040 543 3082, timo.kokkonen@aro.fi