![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Chryslerin kirjainsarja sai alkunsa 1955, kun C-300 esiteltiin. 300 hevosvoiman Hemi-moottorillaan se oli aikansa tehokkain tuotantoauto. C-300:n hyvät ajo-ominaisuudet ja muihin malleihin verrattuna minimaalinen ulkokoristelu tekivät siitä autoharrastajien suosikin.
Kirjainsarjan seuraavassa mallissa, 300B:ssä toteutuivat samat korkeat suoritusarvot ja muotoilu kuin C-300:ssa. Ulkomuodoltaan se oli jopa vieläkin hillitympi. 1956 esitelty 300B vahvisti Chryslerin maineen suorituskykyisten autojen valmistajana.
Vuoden 1957 300C muutti Kirjainsarjaa tyylillisesti. Muotoa hallitsivati aggreessiviset lentokoneen siipiä muistuttavat siipiaiheet ja yhtenäinen iso etusäleikkö. Suorituskyky kasvoi jälleen entisestään 375 hevosvoiman moottorilla.
1958 esitelty 300D jatkoi 300C:n aloittamaa tyyliä. Uutta olivat ohjaustehostin ja pidemmät takajouset, jotka paransivat käsiteltävyyttä. Vuoden 1958 300D:tä pidettiin kokoluokkansa parhaiten käsiteltävänä ja urheilullisimpana autona.
1959 lanseerattu 300E oli viimeinen, joka noudatti 1957 esiteltyä muotoilua. Koska auton painoa haluttiin vähentää, Hemi-moottori korvattiin V8-moottorilla, jossa oli kiilamaiset palotilat. Uuden moottorin etuina mainittiin entistä nopeampi kiihtyvyys.
1960 300F:ssä oli edistyksellinen ohjaustehostin, joka teki ison auton ohjaamisen helpommaksi. Lisäksi 300F:n yksiosainen kori vähensi värinää.
1961 300G oli muuttunut voimakkaasti ensimmäisestä, vuoden 1955 mallista. Pyöreät etuvalot eivät enää sijainneet horisontaalisesti samalla viivalla, vaan muodostivat diagonaaliset, keskelle laskevatlinjat. Etusäleikkö muuttui hieman, mutta siinä oli edelleen ristikkomainen aihe.
Vuoden 1962 300H noudatti edelleen Kirjainsarjan perinteitä eleganttina, suorituskykyisenä autona. 300H:sta puuttuivat takasiivet, kuten pian muistakin Chrysler-malleista.
Muotoilultaan vuoden 1963 300J erosi selvästi edeltäjistään. Muutoksia olivat muun muassa pyöreät, jotka sijaitsivat horisontaalisesti rinnakkain, ja pyöreät takavalot. Etusäleikkö muuttui vain hieman. 300J oli voimakkain siihenastisista Kirjainsarjan autoista.
Vuoden 1964 300K ei merkittävästi eronnut vuoden 1963 mallista, mutta oli myynnillisesti menestynein Kirjainsarjan auto. Malliuudistukset olivat pieniä, kuten pyöreiden takalyhtyjen muotoileminen kulmikkaiksi.
1965 300L päätti Kirjainsarjan, kunnes 300M esiteltiin 1999. Muotoilultaan 300L muuttui modernimmaksi. Ellwood Engelin suunnittelemasta tuoreesta ulkonäöstä huolimatta Kirjainsarja päättyi yli kolmeksikymmeneksi vuodeksi.
Vuoden 1999 300M edusti uutta "cab forward" -muotoilua. 300M jatkoi Kirjainsarjan perinteitä elegantilla olemuksellaan, sisätilojensa mukavuudella ja korkeilla suoritusarvoillaan.
2003 ensiesitelty 300C merkitsee klassisen amerikkalaisen auton uudelleensyntyä. 300C yhdistää Kirjainsarjan perinteiden mukaisesti urheilullisen suorituskyvyn, käsiteltävyyden, mukavuuden ja ylellisyyden. Muotoilu perustuu Chryslerin uudelle takavetoisten autojen arkkitehtuurille.
Liitetiedostokuvat vasemmalta oikealle, rivit ylhäältä alas:
1955 C-300
1955 C-300 kilparadalla
1956 300B
1957 300C
1958 300D
1959 300E
1960 300F
1961 300G
1962 300H
1963 300J
1964 300K
1965 300L
Liitetiedostona olevat korkearesoluutiokuvat ovat tarkoitettuja normaaliin, hyvien tapojen mukaiseen, lehdistökäyttöön. Niiden muusta julkaisemisesta on sovittava Aro-Yhtymän kanssa.
Kuvat aukeavat uuteen ikkunaan klikkaamalla kuvan päällä kerran hiiren vasemmalla näppäimellä. Avautunut kuva voidaan tallettaa omalle koneelle kaksoisklikkaamalla hiiren oikealla näppäimellä ja valitsemall "tallenna kohde nimellä" tai "save as".