Chrysler Groupin vauhdikkaat SRT:t Genevessä - Jeep Grand Cherokee SRT8, Chrysler 300C SRT8 Touring ja Dodge Caliber SRT4

24.02.2006 (Tulosta)

Jeep Grand Cherokee SRT8

Uusi Jeep Grand Cherokee SRT8 on nopein ja voimakkain koskaan valmistettu Jeep-ajoneuvo. Sen voimanlähteenä on 6.1-litrainen HEMI® V8 -moottori, joka tuottaa 432 hv:n tehot ja 569 Nm:n väännön. Se kiihtyy nollasta sataan noin viidessä sekunnissa - myös märällä alustalla - mikä tekee siitä nopeamman kuin Porsche Cayenne Turbo tai BMW X5 4.8 is. Satasen tuntivauhdilla Jeep Grand Cherokee SRT8:n pysähtymismatka on noin 38 m. Suomeen syksyllä saapuvan auton huippunopeus on 243 km/h.

Jeep Grand Cherokee SRT8 kulkee 25 mm. matalammalla kuin muu Jeep Grand Cherokee -mallisto SRT-jousituksen ansiosta. Sen pidosta vastaavat P245/45ZR20 BSV -renkaat 20" kevytmetallivanteilla. Pysähtymisestä puolestaan huolehtivat Brembon jarrut - edessä 360mm. x 32mm. jäähdytetyt levyt ja takana 350mm. x 28 mm. jäähdytetyt levyt. Vauhdikkaampaa menoa varten sen ESP-ajonhallintajärjestelmä on uudelleen kalibroitu.

Takaa Jeep Grand Cherokee SRT8:n erottaa muista Jeep Grand Cherokee -malleista keskeltä ulos tuleva tuplaputkisto. Kummankin pakoputken ulostulo on 101 mm.

Chrysler 300C SRT8 Touring

300C SRT8 esiteltiin vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä - nyt samassa näyttelyssä esitellään vastaava farmariversio.

Voimanlähteenä 300C SRT8:ssa on 6.1-litrainen HEMI® -moottori, joka tuottaa 425 hv:n tehot ja miehekkään 569 Nm:n väännön. Nollasta sataan viidessä sekunnissa kiihtyvän auton huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 270 kilometriin tunnissa.

Chrysler 300C SRT8 Touring kulkee 13 mm. matalammalla kuin muu 300C-mallisto SRT-jousituksen ansiosta. SRT8:n pidosta huolehtivat P225/45ZR20 -renkaat 20" kevytmetallivanteilla ja pysähtymisestä taas Brembon jarrut - edessä 360mm. x 32mm. jäähdytetyt levyt ja takana 350mm. x 28 mm. jäähdytetyt levyt.

Chrysler 300C SRT8 sedania ja Touringia voidaan odotella Suomeen kesäksi.


Dodge Caliber SRT4: 304 hv:n tehopaketti

• 304 hv, 354 Nm:n vääntö
• Nollasta sataan alle kuudessa sekunnissa
• Tuotantoversio Euroopan ensiesittelyssä

Räyhäkkä ulkomuoto

Ensimmäisen vaikutelman voi tehdä vain kerran ja Dodge Caliber SRT4 tekee lähtemättömän sellaisen vielä jopa perus-Caliberia aggressiivisemmalla ulkomuodollaan. Tunnusomaisen etusäleikön alapuolelle sijoitetut kaksi jarrujen jäähdytyksen ilmanottoaukkoa sekä leveä vaakasuora ilmanottoaukko, jonka kautta ilma pääsee virtaamaan jäähdyttimeen, korostavat auton suorituskykyä ja sporttista olemusta. Caliber SRT4:n menevän etuilmeen viimeistelevät sumuvalot sekä konepeltiin sijoitettu ilmanottoaukko. Paitsi että sporttiset yksityiskohdat ja aerodynaaminen muotoilu antavat autolle vauhdikkaan ilmeen, ovat pienet yksityiskohdat myös tarkoituksenmukaisia - esim. auton takaosan vertikaaliset yksityiskohdat ohjaavat ilmavirtoja oikeaan suuntaan. Auton takaosassa miehekkään ilmeen viimeistelevet yksittäinen, oikealle puolelle sijoitettu suuri pakoputken ulostulo sekä integroitu spoileri.

Vauhdikkuus jatkuu sisällä

Dodge Caliber SRT4:n urheilullinen olemus jatkuu myös ajoneuvon sisällä. Suorituskykyä korostavat mm. mittarien muotoilu, erillinen ahtopainemittari, sporttiset istuimet, hiilikuitu-kuvioitu ohjauspyörä sekä hopeakoristeet mm. keskikonsolissa. Polkimet ovat luonnollisesti alumiinia - niihin on lisätty kuminastoja, jotta jalat eivät lipsuisi polkimilta.

Kilpailuhenkisessä kojetaulussa on kolme syvää mittarikoteloa. Kierrosnopeusmittarin, nopeusmittarin, veden lämpötila- ja öljymittarin lisäksi mittaristosta löytyy erillinen ahtopainemittari, joka on sijoitettu kojetaulun vasempaan reunaan.


Muista erottuva voimapaketti

Dodge Caliber SRT4:n voimanlähteenä on 2.4-litrainen turboahdettu ns. maailmanmoottori. Siinä on hyödynnetty niin vanhoja hyviksi havaittuja keinoja, kuten sylinterikannen virtausta ja korkeampaa puristussuhdetta, kuin uudempaakin teknologiaa - esim. muuttuvaa venttiilien ajoitusta (VVT).

Moottorin alumiininen lohko on koneistettu suurempia öljy- ja jäähdytinnestevirtauksia silmälläpitäen. Teräksisissä sylinteriputkissa työtä tekevät männät jäähdytetään öljysuuttimilla. Kiertokanget ovat taotut. Moottori asennetaan autoon poikittain ja sen voima välitetään pyörille kitkalukolla varustetun tasauspyörästön kautta.

Runkolaakerit ja kiertokangen laakerit ovat koviakin olosuhteita kestävää trimetallia. Öljypumppu / tasapainoakseli -moduuli huolehtii voitelusta ja tasaisesta käynnistä. Moottoriöljylle on erillinen jäähdytin, jolla varmistetaan voitelu kaikilla lämpötila-alueilla.

Alumiinisissa sylinterikansissa käytetään erityisiä suuria lämpörasituksia kestäviä pakoventtiilejä. VVT-järjestelmä (muuttuva venttiilien ajoitus) ohjaa venttiilien käyttöä auton ohjainjärjestelmän ohjelman mukaan tavoitteenaan mahdollisimman hyvä palaminen ja virtaus joka tilanteessa. Kampi- ja nokka-akselit, jotka ovat samat kuin ahtamattomissa versioissa, on mitoitettu kestämään tämänkin moottoriversion suuret voimat.

Virtausten hallinta alkaa uudenmallisesta imuputkistosta ja ilmansuodattimesta, jonne saadaan viileä imuilma korin etuosasta. Tästä jatketaan TD04-ahtimelle, jota on muunneltu sopimaan tähän moottoriin, ja lopulta välijäähdyttimen kautta 57 mm. kaasuläppäkotelolle.

Polttoaine toimitetaan korkeavirtauksisen polttoainepumpun kautta suuttimille, jotka on suunniteltu nimenomaan tätä mallia varten. Uusi, Siemensin kehittämä moottorinohjainjärjestelmä (Global Engine Controller), huolehtii moottorin toiminnasta mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella.

Pakokaasut johdetaan ulkoilmaan kahden katalysaattorin läpi. Ensimmäinen niistä on välittömästi ahtimen jälkeen ja toinen myöhemmin kolmen tuuman pakoputkessa. Järjestelyn avulla saavutetaan erittäin matala päästötaso. Pakoputkisto on myös viritetty täyttämään kaikki vaaditut melunormit.

Moottorista voima siirretään kaksimassavauhtipyörän kautta kuusivaihteiselle käsivalintaiselle vaihteistolle. Kaksimassavauhtipyörä muodostuu kahdesta jousilla toisistaan erotetusta vauhtipyörästä - rakenteen tavoitteena on vähentää värinöitä. Kitkalukolla varustettu Getragin DMT-6 vaihteisto kykenee välittämään jopa 407 Nm:n vääntömomentin renkaiden kautta tiehen. Vaihteiston ja pyörien välissä on samanmittaiset vetoakselit jotka ovat samaa suunnittelua kuin Chryslerin suuremmissa malleissa.

Maailmanluokan ajettavuutta sekä käsiteltävyyttä


Dodge Caliber SRT4 kulkee ainutlaatuisilla SRT 19 x 7,4 tuuman alumiinivanteilla, joissa on 225/45 R19 W -tyypin Goodyear renkaat. Pyörän navat sekä laakerit auton jokaisessa kulmassa on mitoitettu Chryslerin keskiluokan ajoneuvojen kestävyydelle.

Parannukset perusversion Dodge Caliberin MacPherson-etujousitukseen sekä multi-link-takajousitukseen sisältävät uudet jousituksen olka-akselit, uudenlaiset iskunvaimentimet sekä erikseen säädetyt kierrejousien jäykkyydet. Ainutlaatuiset, suuremmalla halkaisijalla valmistetut etu- ja takakallistuksenvakaajat pitävät korin kallistukset minimissään suurissa kaarreajonopeuksissa.

Vakiovarusteena tuleva ESP-ajonhallintajärjestelmä on säädetty juuri Dodge Caliber SRT4 -mallin autolle, jolloin se mahdollistaa parhaimman mahdollisen ajovakauden kaikissa ajotilanteissa. Myös kitkalukollinen tasauspyörästö on autossa vakiovarusteena.
Tasapainoisuutta on vielä lisätty madaltamalla auton maavaraa 13 mm. perusversioon verrattuna.

Tehostettua hammastanko-ohjausta on modifioitu helpottamaan auton ajettavuutta hitailla nopeuksilla heikentämättä kuitenkaan ajo-ominaisuuksia suuremmissa nopeuksissa. Ohjauksen kokonaisvälityssuhde on 16.6:1 ja ohjauspyörän kierroksia on 2.76 laidasta laitaan mitattuna.


Huippulaatuista jarruvoimaa

Uskomaton jarrutusteho on yksi tunnusmerkki SRT:n suorituskyvystä.

Vaikkakin Caliber SRT4 on kompakti auto, on sen jarrujärjestelmä suunniteltu paljon suurempiin ja painavampiin autoihin. Esimerkiksi etujarrusatulat ovat suoraan korkealuokkaisesta jarrujärjestelmästä, jota käytetään Chrysler 300, Dodge Magnum sekä Dodge Charger mallin autoissa. Takajarrusatulat ovat suoraan Chrysler-malliston keskiluokan autoista. Kuitenkin jarrusatulat on maalattu Dodge SRT4-tyylisesti punaisiksi. Jäähdytetyt etujarrulevyt ovat kooltaan 340mm x 28mm ja näiden yhteyteen on asennettu kaksimäntäiset, liukuvat jarrusatulat. Taakse on asennettu 302mm x 10mm jäähdytetyt jarrulevyt sekä yksimäntäiset liukuvat jarrusatulat.

Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS) on säädetty juuri Dodge Caliber SRT4:n vaatimusten mukaisesti, jotta ajovakaus säilyisi aina parhaana mahdollisena ilman jarrujen lukkiintumista.

Kattava turvavarustelu on sama kuin muissakin Dodge Calibereissa.

Dodge Caliber SRT4 valmistetaan USA:n Illinoisissa Belvideren tehtaalla. Euroopan markkinoille ajoneuvo lanseerataan kesällä 2007.

Dodge Caliber SRT4 - teknisiä tietoja tästä

Lisätietoja:
Aro-Yhtymä Oy
Simo Rosvall 020 5477 530 tai simo.rosvall@aro.fi
Timo Kokkonen 020 5477 508 tai timo.kokkonen@aro.fi
Mia Meinander 020 5477 534 tai mia.meinander@aro.fi 









 


Liitteet:


704.29kB


895.9kB


1.9MB


637.82kB