Compass tuo Jeep -brandin maastosta asvaltille(kin)

04.10.2006 (Tulosta)

Legendaarinen Jeep, maastojen kiistaton valtias, valloittaa yhä uusia reittejä. Jeep lähtee mukaan kilpailuun kasvavista katumaasturien markkinoista uudella Jeep Compassillaan.

Modernimpaa Jeep -muotoilua

Jeep –ajoneuvojen muotoilussa voidaan erottaa kaksi koulukuntaa: klassinen Jeep -muotoilu, jota edustaa mm. keväällä esitelty Jeep Commander sekä modernimpi Jeep –muotoilu, jota uusi Jeep Compass puolestaan ilmentää. Vaikka Jeep Compassin muotoilussa onkin tavoiteltu sporttisempaa, kevyempää ja sulavampaa ilmettä kuin perinteisemmässä Jeep –muotoilussa, on Jeep Compasskin silti ilmiselvä Jeep. Vaikuttava ja itsevarma olemus on oikeutettu: modernin ulkomuodon alle kätkeytyvät juuri ne Jeep –brandiin liitetyt tekniset ja laatuominaisuudet, jotka ovat tehneet siitä alansa legendan.

Autoa edestäpäin katsottaessa sen tunnistaa Jeepiksi paitsi pyöreistä ajovaloista myös tutusta etusäleiköstä. Voimakkaan ilmeikkääseen konepeltiin on muotoiltu pieni ulkoneva laippa, joka auttaa ohjaamaan ilmavirran tuulilasin pyyhkijöiden yläpuolelle. Vakiona olevat sumuvalot paitsi parantavat näkyvyyttä huonoissa ajo-olosuhteissa myös tuovat ilmettä auton etumaskiin. Muhkeat taustapeilit ovat huomattavan suuret tarjoten kuljettajalle erinomaiset näkymät taaksepäin.

Auton sivuprofiili eroaa melko selvästi perinteisemmistä Jeep –ajoneuvoista. Jeep Compassin tuulilasi viettää jyrkästi taaksepäin ja auton muodot ovat selkeästi pyöreämmät kuin esimerkiksi Jeep Commanderissa. Kulmikkaat pyöränaukot edustavat perinteistä Jeep –muotoilua, kun taas integroidut kattokaiteet sekä takaspoileri ovat uusia tuttavuuksia Jeep –ajoneuvoissa. Molemmat ovat paitsi näyttäviä myös toiminnallisia yksityiskohtia: kattokaiteissa on viisi kiinnityskohtaa ja takaspoileri mm. parantaa auton aerodynamiikkaa. Takaspoileriin on myös sijoitettu kuudesta LED-valosta koostuva jarruvalo ja pesimen suutin.

Ajoneuvo on voimakkaan näköinen myös takaapäin. Suuret ajovalot täyttävät ajoneuvon kulmat ja kirkkaaseen koristelistaan on kohokuvioitu sana Compass. Kattolinjaa jatkava takaspoileri viimeistelee sporttisen ilmeen. Yksiosainen takaluukku tarjoaa helpon pääsyn Jeep Compassin toimiviin sisätiloihin.

Tyylikäs ja muunneltava matkustamo

Viisiovisen ajoneuvon käytännöllisyys jatkuu myös sen sisätiloissa, joissa toimivuus, tyyli ja muunneltavuus sulautuvat yhdeksi houkuttelevaksi paketiksi. Ajoneuvon käytännöllisyys ilmenee mm. hyvissä ja kekseliäissä säilytystiloissa: esim. hansikaslokeron luukku avautuu alaspäin tarjoten juuri sopivan huomaamattoman paikan omistajan käsikirjalle ja muille autossa tarvittaville dokumenteille. Säilytystilaa löytyy myös mm. ovista ja keskikonsolista: etuovien karttataskuihin mahtuu kuusi CD –levykoteloa ja keskikonsolin avautuvassa kannessa on oivallinen säilytyspaikka vaikkapa matkapuhelimelle.

Kojelaudan keskiosaan, jota reunustaa hopeanvärinen kehys, on sijoitettu suljettavat ilmastoinnin suuttimet, radio, ilmastoinnin ja lämmityksen säädöt, istuinlämmityksen kytkennät sekä vaihteenvalitsin. Vaihteenvalitsimen pää on kirkkaanvärinen ja sen keskiössä lukee Jeep kirkkain kirjaimin mustalla pohjalla. Neljästä mittarista koostuva mittaristo on tyylikkäästi elektroluminenssivalaistu. Mittarien pohjat ovat mustat, kun taas grafiikka on valkoista ja osoittimet oranssit. Limited –malleissa mittareissa on lisäksi hopeanvärinen kehys.

Jeep Compassissa kuljettaja istuu noin viisi senttimetriä korkeammalla kuin kesällä esitellyssä Dodge Caliberissa ja kokee näin olevansa tilanteen herra kaikissa käänteissä. Kuten Dodge Caliber myös Jeep Compass on muunneltava ja hauska: etumatkustajan istuin taittuu kokonaan litteäksi. Takaistuimet taittuvat 60/40 suhteessa ja niitä voi myös kallistaa taaksepäin mukavan matkustusasennon saavuttamiseksi. Halutessaan matkaa tahdittamaan voi valita Boston Acoustics –äänentoistojärjestelmän, johon kuuluu myös kaksi takaluukkuun sijoitettua kaiutinta. Irrotettava sisävalo toimii tarvittaessa taskulamppuna. Sisäväritys on kaikissa malleissa kaksisävyinen. Sport –mallit on varustettu kangasistuimin, kun taas Limited –malleissa matka taittuu nahkaistuimilla. Matkatavaroita mahtuu kyytiin istuinten ollessa perusasennossa 334 litraa. Takaistuinten alas taittaminen nostaa matkatavarakapasiteetin 738 litraan.

Freedom Drive I

Jeep Compassin kaverina tulee automaattisesti Freedom Drive I. Se on aktiivinen jatkuva nelivetojärjestelmä, joka on tarpeen tullen lukittavissa. Järjestelmä on suunniteltu täyttämään kuljettajan päivittäiset vaatimukset huonoissakin keliolosuhteissa – nelivedon ollessa lukittuna Jeep Compass kykenee etenemään esim. syvässä lumessa tai upottavalla hiekalla. Sen sydän on taka-akselin tasauspyörästössä sijaitseva elektronisesti ohjattu kytkin ECC. ECC välittää voiman takapyörille kaksivaiheisen kytkimen kautta. Kytkimen elektromagneettinen ensiöpuoli ohjaa varsinaista, voimaa takapyörille siirtävää kytkintä. Ohjainyksikkö tarkkailee ajoneuvon nopeutta, kiihtyvyyttä, kääntökulmaa ja pyörien pitoa, joiden perusteella se jakaa voimaa taka-akselille. Ohjainlaite toimii saumattomasti yhteen ESP –ajonhallintajärjestelmän, lukkiutumattomien jarrujen ja vetoluistoneston kanssa.

Toisin kuin viskokytkimeen tai pumppuihin perustuvissa nelivetojärjestelmissä Jeep Compassin nelivetojärjestelmän lukon kytkeytyminen ei sinällään edellytä, että etu- ja taka-akselin välille muodostuisi pyörimisnopeuksien eroa. Freedom Drive I ennakoi ajotilanteita ja vastaa niihin lisäämällä vetoa takapyörille tarvittaessa – tällaisia tilanteita voivat olla esim. voimakas kaasupolkimen painallus tai pidon katoaminen etupyöriltä.Toimiessaan vain tarvittaessa järjestelmä myös parantaa osaltaan polttoaineen kulutuksen taloudellisuutta. Neliveto kytketään kiinteäksi vetämällä pientä kromattua T –kytkintä. Tällöin voimaa siirtyy taka-akselille jopa 60 prosenttia.

Jeep Compass rakentuu 2635 mm pitkälle akselivälille. Vakiona olevien 17 –tuumaisten renkaiden sijoittelu parantaa paitsi ajoneuvon vakautta ja dynamiikkaa myöskin ajamisen mukavuutta. Maavaraa Jeep Compassista löytyy 200 mm lähestymiskulman ollessa 21 astetta, jättökulman 32 astetta ja ylityskulman 20 astetta.

Moottori- ja vaihteistovaihtoehdot

Jeep Compassin perusmoottorina on 2.4-litrainen ns. maailmanmoottori, joka tuottaa 170 hevosvoiman (125 kW) tehot ja 220 Nm:n väännön. Bensiinimoottorin kaverina on viisivalintainen manuaalivaihteisto tai vaihtoehtoisesti portaaton automaattivaihteisto CVT.

Moottorivalikoimaan kuuluu myös Volkswagenin valmistama kaksilitrainen pumppusuutindiesel, joka tuottaa 140 hevosvoiman (103 kW) tehot ja miehekkään 310 Nm:n väännön jo 1750 kierroksella minuutissa.Dieselmoottorin kaverina on aina kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Turvallisuus ennen kaikkea

Kuten kaikissa Chrysler Groupin ajoneuvoissa, myös Jeep Compassin suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota turvallisuuteen. Vakioturvavarusteita ovat mm. monivaiheisesti täyttyvät etumatkustajien turvatyynyt, sivuturvaverhot, ESP -ajonhallintajärjestelmä, hätäjarrutehostin, elektroninen kaatumisenestojärjestelmä, ABS-jarrut ja vetoluistonesto.

Jeep Compassit valmistetaan USA:n Illinoisissa Belvideren tehtaalla.

Kuvia kuvapankissamme

Tekniset tiedot tästä

Lisätietoja: Chrysler Finland Oy

Simo Rosvall, puh. 020 547 7530 tai simo.rosvall@aro.fi

Timo Kokkonen, puh. 020 547 7508 tai timo.kokkonen@aro.fi

Mia Meinander, puh. 020 547 7534 tai mia.meinander@aro.fi