Fiat 500 luokkakakkoseksi Autoliiton EcoTourilla

13.05.2010 (Tulosta)

1.3-litraisella Mjet-dieselmoottorilla varustettu Fiat 500 sijoittui hienosti toiseksi pienten diesel-autojen luokassa Autoliiton järjestämällä EcoTourilla.

Maahantuonnissa Fiat tavara-autojen tuotepäällikkönä työskentelevä Tomi Rintakallio ohjasi kilpuriaan taitavasti ja saavutti 3,94 litran yhdistetyn keskikulutuksen. Huomattavaksi tuloksen tekee se, että Fiat 500 1.3 Mjet -mallin luvattu yhdistetty keskikulutus on 4,2 l/100 km – AutoFennican kaksikko pihisteli siis lähes 0,3 litraa alle luvatun keskikulutuksen. Kartturina Tomilla toimi maahantuojan jälkimarkkinointiosastolla työskentelevä huoltoinsinööri Jarno Kosunen .

”Pienikokoinen, pienellä moottorilla varustettu auto, Fiatin kehittämä common rail diesel ja innovatiivinen eco:Drive-ohjelmisto”, luetteli Tomi menestyksen avaintekijöiksi.

eco:Drive-ohjelmiston avulla kuljettaja voi oppia entistäkin taloudellisemman ja ympäristöystävällisemmän ajotavan. Ohjelmisto kerää tietoa kuljettajan ajotavoista, mm. tavasta käyttää kaasua tai vaihteistoa. Kerättyjen tietojen perusteella ohjelmisto tekee kuljettajalle ehdotuksia, joiden avulla on mahdollista omaksua taloudellisempi ajotapa paitsi ympäristöä, myös omaa kukkaroa ajatellen.

Ohjelman voi ladata maksutta Fiatin www-sivuilla osoitteessa www.fiat.com/ecodrive. Ohjelma on ladattu sivuilta jo noin 100 000 kertaa ja noin 35 000 autoilijaa käyttää sitä aktiivisesti.

Fiat on Euroopan puhtain automerkki

JATOn tutkimustulosten mukaan Fiat on jo kolmatta kertaa peräkkäin Euroopan puhtain automerkki, kun mittarina käytetään CO2-päästöjä. Fiat pääsi ainoana autonvalmistajana, jo toista kertaa peräkkäin alle 130 gramman keskiarvon: sen malliston keskiarvoinen päästölukema vuonna 2009 oli 127,8 g/km.

Fiatin onnistuneet ekologiset ratkaisut ovat pitkäaikaisen strategian ja sitoutumisen tulosta. Fiatin kaksijakoinen strategia on pohjautunut yhtäältä kuluttajien tietoisuuden lisäämiseen esim. eco:Drive-ohjelmiston avulla ja toisaalta kulutusta ja päästöjä pienentävien teknisten ratkaisujen kehittämiseen.

Fiatin esittelemiä teknologisia ratkaisuja ovat mm. sen kehittämä common rail -dieselmoottori ja Geneven autonäyttelyssä esitelty uusi TWIN-AIR-bensiinimoottori. Fiat Powertrain Technologiesin (FPT) kehittämä kaksisylinterinen moottori hyödyntää niin ikään FPT:n kehittämää ja patentoimaa MultiAir-järjestelmää, jossa venttiilien ajoitusta ja avautumista pystytään muuttamaan portaattomasti. Tämän ansiosta moottorista saadaan irti parempi teho ja vääntö sekä saavutetaan huippuvääntö poikkeuksellisen alhaisilla kierrosluvuilla kulutuksen ja CO2-päästöjen jäädessä kuitenkin selvästi alhaisemmiksi kuin perinteisillä moottoreilla.

Lisätietoja EcoTourista, tuloksista ja taloudellisesta ajotavasta osoitteessa www.ecotour.fi.