Fiat Groupin 1,4-litrainen MultiAir-moottori valittiin "Vuoden 2010 parhaaksi uudeksi moottoriksi"

04.08.2010 (Tulosta)

Engine Technology International -lehti jakoi jo 12. kerran arvostetut International Engine of the year–palkinnot.

Kilpailun tuomariston muodostaa yli 30 kansallisuutta ja neljää eri mannerta edustava autotoimittajien raati. Tuomarit arvioivat koeajamiensa autojen moottoreita pisteyttäen niiden ajettavuuden, suorituskyvyn, taloudellisuuden ja hienostuneisuuden. Erityistä huomiota kiinnitetään tekniseen edistyksellisyyteen.

Vuonna 2010 markkinoille tuli kaikkiaan 66 uutta täysin uutta mottoria. Fiat Groupin esittelemä ainutlaatuinen 1,4-litrainen MultiAir-bensiinimoottori valittiin näiden joukosta ”Vuoden 2010 parhaaksi uudeksi moottoriksi”.

Raati perusteli valintaansa mm. sillä, että MultiAir-moottori on innovatiivisin markkinoille vuonna 2010 tullut moottori. Se vastaa erinomaisesti yhä ympäristötietoisempien kuluttajien vaatimuksiin: MultiAir-moottori tuottaa enemmän tehoa ja vääntöä kuin perinteiset bensiinimoottorit polttoaineen kulutuksen ja ympäristölle haitallisten päästöjen jäädessä kuitenkin selvästi alhaisemmiksi kuin perinteisillä bensiinimoottoreilla.

Fiat Powertrain Technologiesin (FPT) kehittämä ja patentoima MultiAir-moottori perustuu venttiilien ajoituksen portaattomaan muuttamismahdollisuuteen. Tämän avulla saavutetaan dieselmäinen vääntö sekä huippuvääntö poikkeuksellisen alhaisilla kierrosluvuilla. Perinteisiin bensiinimoottoreihin verrattuna MultiAir-moottori tarjoaa jopa 10 prosenttia enemmän tehoa ja 15 prosenttia enemmän vääntöä polttoaineen kulutuksen jäädessä samalla jopa 10 prosenttia alhaisemmaksi. Hiilidioksidipäästöt vähenevät niin ikään kymmenen prosenttia, partikkelipäästöt 40 prosenttia ja typpioksidipäästöt jopa 60 prosenttia.

MultiAir-moottori on saatavissa Alfa Romeo MiToon ja Fiat Punto Evoon.

Lisätietoja MultiAir-tekniikasta www-osoitteessa www.fptmultiair.com.

Eri kategorioiden voittajat www-osoitteessa www.ukipme.com/engineoftheyear/.