Fiatilta puhdasta uutta teknologiaa

28.02.2011 (Tulosta)

Fiat esiintyy Genevessä kansainvälisempänä kuin koskaan. Fiat on kasvanut näpsäköiden pikkuautojen ja luotettavien ammattiautojen osaajasta monipuoliseksi autoteknologian edelläkävijäksi, jonka erityisosaamisalue on tehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden ennakkoluulottomasti yhdistävä moottoriteknologia.

Fiat Freemont maailman ensiesittelyssä

Tuoreen Chrysler-yhteistyön tuloksena Genevessä pääroolin ottaa uusi Fiat Freemont - mukava tilaihme, jolla on Suomessa hyvin tunnetun Dodge Journeyn vahva perusta. Fiat Freemontit valmistetaan Meksikon Tolucassa, ja ne tulevat myyntiin vuoden 2011 loppupuolella.

Nimensä mukaisesti Freemont tarjoaa elämyksiä kaikille, jotka arvostavat avaraa tilaa ja ajomukavuutta. Mukana kulkevat lapset, matkatavarat ja lemmikit sekä isotkin harrastusvälineet. Auto on saatavissa joko 5- tai 7-paikkaisena. 7-paikkaisessa versiossa viimeisen rivin kaksi istuinta voidaan taittaa helposti näkymättömiin lattian alle, jolloin käytössä on normaalia isompi tavaratila.

Matkustajien mukavuutta lisäävät 90° kulmaan aukeavat ovet ja helppokäyttöinen istuimien siirtojärjestelmä. Lisää matkustusmukavuutta tulee istuinrivien korkeuserosta: takimmaiset istuimet ovat aina edessä olevia korkeammalla, jolloin kaikki matkustajat voivat nauttia myös edessä olevista näkymistä. Lapsimatkustajien lisäturvaksi on toiselle istuinriville saatavissa korokejärjestelmä, joka varmistaa turvavöiden optimaalisen ja mukavan asennon. 

Mukavuus on omaa luokkaansa myös ajaessa: tilavissa ja ergonomisissa istuimissa saa mukavan ajoasennon. Ajajan leveässä käsinojassa on USB-portti ja 12 voltin virtapistoke, joten mukana kulkevat mobiililaitteet pysyvät aina käyttövalmiina.

Penkit alhaalla tavaratila vetää huomattavat 1461 litraa. Lisätilaa ja käyttömukavuutta tarjoavat matkustamoon sijoitetut runsaat säilytyslokerot, yhteensä noin 140 litraa.

Fiat Freemontin yleisilme on yksilöllinen ja voimakas. Uusi etupuskuri jämäköittää olemusta. Sisustus on suunniteltu täysin uusiksi eurooppalaiseen makuun. Kromielementein koristellussa kojelaudassa on suuri, värillinen kosketusnäyttö, jonka avulla on helppo ohjata auton sisätilojen toimintoja.

Etuvetoisessa Fiat Freemontissa on turbodieselmoottori (140 hv tai 170 hv) manuaalivaihteistolla. Myöhemmin markkinoille on luvassa myös nelivetoversiot automaattivaihteistolla sekä 170 hv dieselmoottorilla että 3.6 V6 276 hv bensiinimoottorilla varustettuina.

Uudet Fiat 500 ja 500C TwinAir -mallit

Suorituskykyinen TwinAir-bensiinimoottori on antanut nimensä myös uuden, ulkonäöltään helposti tunnistettavan Fiat 500 -malliston käyttöön. Uusi Fiat 500 TwinAir on saatavilla myös 500C-mallisena avoautona. Kansainvälistä huomiota herättäneen ja menestyneen 85 hv TwinAir-moottorin ja Fiat 500:n yhdistäminen tarjoaa hienon ajoelämyksen, jonka retrosoundista iloitsee tietäessään, että sekä polttoaineen kulutus että päästöt ovat huomattavan alhaiset.

Yhtä aikaa perinteikäs ja nuorekas 500 TwinAir on persoonallinen ja terhakka, urbaaniin elämään sopiva pikkuauto.  Fiat 500 on saatavissa myös kolmella muulla moottorivaihtoehdolla: 69 hv 1.2-litraisella ja 100 hv 1.4-litraisella bensiinimoottorilla sekä 95 hv 1.3-litraisella dieselmoottorilla.

85 hv TwinAir on Fiat Powertrainin kehittämän innovatiivisten kaksisylinteristen moottorien sarjan edelläkävijä, joka hyödyntää Fiatin patentoimaa MultiAir-järjestelmää. Huippunopeus on 173 km/h ja auto kiihtyy 0–100 km/h 11 sekunnissa. Verrattuna 100 hv 1.4:ään, vääntöä on 2000 kierroksellakin tarjolla 25 % enemmän, huolimatta 30 % pienemmästä polttoaineenkulutuksesta. Dualogic-automaattivaihteistolla polttoainetta kuluu tasan neljä litraa sadalla kilometrillä, ja manuaalivaihteisellakin vain 4,1 l/100 km.

Bensiinimoottorien parhaimmistoa edustavat myös TwinAirin uskomattoman alhaiset hiilidioksidipäästöt: vain 92 g/km automaattivaihteilla ja 95 g/km manuaalivaihteisissa moottoreissa.

Vastaavankokoisiin bensiinimoottoreihin verrattuna MultiAir kehittää jopa 10 % enemmän tehoa ja 15 % enemmän vääntöä, samalla kun polttoaineen kulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat kumpikin jopa 10 % pienemmät. Fiatin moottoriteknologian saavuttama asema Euroopan puhtaimpana automerkkinä CO2-päästöissä antaa autoa hankkiville kuluttajille mahdollisuuden tehdä aito ympäristöteko erinomaisen ajettavuuden ja vähäisen polttoainekulutuksen lisäksi.


MyLife Puntossa yhdistyy teknologia, design ja ympäristöystävällisyys

Genevessä Fiat Punto Evoon esitellään uusi MyLife-varustetaso. MyLife edustaa Fiatin suunnittelua, joka yhdistää uudella tavalla teknologisen osaamisen, ajamisen ilon ja ekologisuuden – omaleimaista designia unohtamatta. MyLife-malleissa on panostettu myös edelläkävijälle sopivaan informaatioteknologiaan: vakiona on Blue&Me-mediajärjestelmä hands-free laitteistolla ja integroidun TomTom-navigaattorin asennusvalmius.

Suunnittelun lähtökohtana on ollut ympäristötietoinen autoilija, joka haluaa nauttia uusimman teknologian tarjoamista mukavuuksista ja ajettavuudesta. Kaikissa MyLife-malleissa on myös MP3-CD-soitin sekä multimediajärjestelmä USB-portteineen.

Kestävään ja ympäristöystävälliseen ajamiseen ohjaa eco:Drive-ohjelmisto, joka analysoi ajotyyliä ja antaa reaaliajassa palautetta mm. vaihteiden optimaalisesta käytöstä, opastaen vähentämään polttoaineen kulutusta ja päästöjä ajotapoja muuttamalla.

Viidestä moottorivaihtoehdosta – kaikissa vakiona Start&Stop-järjestelmä – löytyy sopiva vaihtoehto joka tilanteeseen. Bensiinimoottorit ovat 69 hv 1.2 8v ja 77 hv 1.4 8v, joista jälkimmäisen saa myös Dualogic-automaattivaihtein. Punto MyLifen turbodieselmalli on 75 hv 1.3 16v MultiJet. Lisäksi saatavilla on 77 HP 1.4 8v Natural Power sekä 77 HP 1.4 8v EasyPower.

Ensiesittelyssä Air Technologies – ekoteknologian edelläkävijä

Huipputason moottoriteknologisena edelläkävijänä Genevessä esitellään Fiatin uusi Air Technologies -brändi. Se kokoaa yhteen kaiken Fiatille omaleimaisen ympäristöystävällisen teknologian, missä on jo saavutettu paljon ja mihin yhtiö tulee jatkossakin vahvasti panostamaan.

Air Technologies sisältää autoteollisuuden tulevaisuuden kovan ytimen: moottorit, vaihtoehtoiset polttoaineet, vaihteistot, voimansiirron, Start&Stop-toiminnon sekä kaiken muun insinööriosaamisen, jolla parannetaan autojen taloudellisuutta ja tehokkuutta. Se on olennainen osa Fiatin vuoden 2011 mallistoa, ja samalla tinkimätön osoitus aidosta vihreiden arvojen tavoittelusta uuden teknologian avulla – minkä eteen yhtiö on tehnyt töitä jo pitkään.

Lue myös lehdistötiedote Fiat tuo Geneven autonäyttelyyn puhdasta teknologiaa.