Skorpionin tarina on täynnä vauhdin hurmaa

17.11.2011 (Tulosta)

Legendaarinen Abarth on saanut nimensä perustajaltaan Karl (Carlo) Abarthilta, joka syntyi vuonna 1908 Itävallassa. Nuorena mekaanikkona hän sai sattuman kautta tilaisuuden ottaa osaa Grand Prix -moottoripyöräkisaan – ja ajoi parhaan ajan kahdesti. Tästä alkoi menestyksekäs kilpaura, jonka aikana hän mm. haastoi ja voitti kuuluisan Idän pikajunan nopeuskilpailussa välillä Ostende – Pariisi. Toisen maailmansodan aikana Karl muutti Italiaan, sai maan kansalaisuuden ja ryhtyi käyttämään etunimeä Carlo.

Italiassa Carlo Abarth omistautui autojen moottoreille ja perusti ABARTH&CO:n vuonna 1949. Abarthin skorpionitunnus on peruja Carlon horoskooppimerkistä. Abarthin tallin kisamenestys oli huima, mutta niin olivat kustannuksetkin. Siksi Abarth ideoi ensimmäisen virityssarjansa, jolla kuka tahansa sai muutettua Fiat Topolinonsa nopeammaksi ja kauniimmaksi. Sarjasta tulikin valtava menestys. Samaan aikaan Abarth viritti ja valmisti Fiatin eri malleista lukuisia kilpa-autoja, jotka jatkoivat voittojen sarjaa.

Ensimmäiset kontaktinsa suuriin autonvalmistajiin kuten Fiatiin, Ferrariin ja Alfa Romeoon Abarth solmi 1950-luvulla. Hän oli vastuussa myös mm. maineikkaan Lancia Integralin suunnittelusta. Porsche-yhteistyön tuloksena 1960-luvulla syntyneeseen Simca 1000-malliin Carlo Abarth teki viritetyillä pakosarjoilla ja muilla eritysvarusteilla muunneltuja Simca-Abarth -versioita.

Käännekohta oli Fiat 600:n pohjautuva Abarth 750. Auto oli pieni, hauska ajaa ja toi urheiluautot kaikkien ulottuville – ja se oli uskomaton menestys sekä kilparadoilla että niiden ulkopuolella. Tätä ideologiaa Abarth on seurannut tähän päivään saakka: pienien sarjatuotantoautojen pohjalle rakennetaan vauhdikkaita ja tyylikkäitä urheiluautoja.

1950- ja 60-luvulla Abarthin voitot kilparadoilla tekivät siitä legendan, joka vaikutti jo italian puhekieleen. Minkä tahansa arkipäiväisen asian tavalla tai toisella parannettu versio oli ”Abarthia”: esimerkiksi terästetty kahvi oli ”Abarth-kahvia”.

Fiatin ja Abarthin hyvä yhteistyö johti lopulta siihen, että Fiat osti Abarthin vuonna 1971. Siitä tuli Fiatin moottoriurheiluosasto, joka oli mukana suunnittelemassa useita voittaja-autoja. Carlo Abarth kuoli vuonna 1979, mutta automerkkinä Abarth koki uuden tulemisen 18 vuotta myöhemmin, kun ensimmäiset uudet Abarth-mallit julkistettiin.