Uutisarkisto

Chryslerin legendaarinen HEMI®

16.06.2004 (Tulosta)

Nykyinen 5,7-litrainen HEMI® V8 eroaa merkittävästi 1960-luvun 426 HEMI V8:sta, mutta ansaitsee silti nimensä. HEMI-moottorin puolipallonmuotoiset palotilat tarjoavat tilaa suurille venttiileille ja mahdollistavat sytytystulppien sijoittamisen palotilan keskelle. Palotilan muodon etuna on, että matka sytytystulpasta palotilan ääriosiin on mahdollisimman lyhyt.

Chrysler astui mukaan sodanjälkeiseen hevosvoimakisaan esittelemällä puolipallonmuotoisilla palotiloilla varustetun V8-moottorin. Moottori sai nimekseen HEMI, ja sen voima ja teho takasivat sille urheilullisten autojen ystävien jakamattoman suosion. Korkeiden tuotantokustannusten vuoksi HEMI-moottorin valmistus lopetettiin vuonna 1959. Vuonna 1964 HEMI palasi radoille ja osoitti voimansa NASCAR-kisoissa. Nykyinen HEMI-moottori sopii teholtaan ja voimaltaan nykyautoilijan tarpeisiin.

Miksi HEMI?



HEMI-moottorin salaisuus on puolipallonmuotoisessa palotilassa, josta moottori on saanut myös nimensä (hemispherical = puolipallon muotoinen). Chryslerin insinöörit kehittivät HEMI:n lentokonemoottorien pohjalta. Samantapainen ratkaisu oli tuolloin käytössä myös kalliissa ulkomaisissa autoissa. FirePower-moottori, kuten sitä alun perin kutsuttiin, kehitti suuremman voiman kuin mikään muu aikansa henkilöauton moottori maailmassa. Se myös sai aikaan suuremman voiman sylinterin iskutilavuuteen kuin mikään kilpaileva moottori, mikä oli todiste sen tehokkuudesta.

Mitä paremmin moottori hengittää, sitä suuremmalla teholla se käy. Puolipallonmuotoinen palotila sallii venttiilien sijoittamisen kohtisuoraan toisiinsa nähden, jolloin polttoneste suihkutetaan ristikkäin ja imuilman ja poistoilman kulku on vapaata.

Tehokkaassa moottorissa lämpöhukka on vähäistä, sillä lämpö on energiaa. Koska pyöreässä muodossa ulkopinnan pinta-ala on sen tilavuuteen nähden pienin, puolipallonmuotoinen palotila minimoi lämpöhukkaa aiheuttavan pinnan.

Uusi 5,7 litran HEMI V8 on työntötankoineen edullisempi valmistaa kuin moottorit, joissa on nokka-akselit sylinterien yläpuolella, mutta tuottaa vertailukykyisen voiman. Alkuperäisen HEMI-moottorin palotilan edut ja hengittävyys ovat ennallaan - samat termodynamiikan lait ovat edelleen voimassa.

Viidenkymmenen vuoden aikana tapahtuneita muutoksia ovat muun muassa:
- Sylinterinkansien valmistaminen alumiinista, jotta paino kevenee.
- Polttoaineen suihkutus ja elektronisesti ohjattu kaasuläppä kontrolloivat tarkasti ilman jpolttoaineen sekoittumista.
- Kaksi sytytystulppaa sylinteriä kohden tehostavat HEMIn kuuluisaa palotehokkuutta entisestään.
- Korkealle kiinnitetty nokka-akseli lyhentää työntötankoja.

Uusitun HEMI-moottorin ominaisuudet



Chryslerin uusi 5,7-litrainen HEMI Magnum on sisäisesti tasapainotettu 90 asteen V8 työntötankomoottori (OHV). Valurautaisen sylinteriryhmän sylinterien läpimitta on sama kuin edeltävässä 5,9 litran Magnum V8 -moottorissa. Alumiiniseoksisessa sylinterikannessa on puolipallon muotoiset palotilat, kaksi venttiiliä ja sytytystulppaa sekä yksi puola sylinteriä kohden.

Palotilan kaasuvirtaukset ovat luokkansa parhaita. Vaikuttavan 345 hevosvoiman (254 kW) tehon ja 508 newtonmetrin väännön kehittävä 5,7 litran HEMI tuottaa 41 prosenttia enemmän tehoa ja 12 prosenttia enemmän vääntöä kuin 5,9-litrainen Magnum V8, jonka se korvaa. Ja uusi voimanlähde on 25,4 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Polttoainejärjestelmän integroitu ilma-polttoainemoduuli, IAFM (Integrated Air Fuel Module) sisältää 26 yksittäisen imu- ja polttoainejärjestelmän osan toiminnot ja vähentää siten moottorin tuotantokustannuksia, painoa ja rakenteen monimutkaisuutta.

Chrysler käyttää 5,7 litran HEMI-moottorissa ensi kertaa elektronisesti ohjattua kaasuläppää takavetoisessa ajoneuvossa. Järjestelmä käyttää alennusvaihteilla varustettua tasavirtamoottoria kaasuläpän sulkemiseen ja avaamiseen, mikä varmistaa ihanteellisen moottoriin johdettavan ilmamäärän hallinnan.

Järjestelmällinen tiivistäminen elastomeeristen materiaalien ja huipputarkkojen osien avulla varmistaa vuotamattoman ja ehdottoman tiiviin moottorirakenteen. Moottorin yksinkertaisen ja tehokkaan rakenteen ansiosta huolto- ja korjaustoimet ovat helppoja ja edullisia.

HEMI-perinne



Chrysler hämmästytti helmikuun 23. 1964 kilpa-autoilun maailmaa, kun sen tehokkaalla 426 HEMI-moottorilla varustetut vakioautot (Stock Car) nappasivat luokan arvostetuimmassa tapahtumassa, Daytona 500-ajoissa kolme ensimmäistä sijaa. Moottorilla ajettiin myös radan uusi keskinopeusennätys 248,16 km/h. Moottorin ura kilparadoilla oli lyhyt, sillä NASCAR asetti pikaisesti tiukemmat moottorimääräykset tasatakseen kilpailua. Siitä huolimatta kyseinen helmikuun päivä riitti yleisön vakuuttamiseksi HEMI-moottorin tehoista.

Monelle HEMI-moottoreiden historia alkaa vasta 1960-luvulta, mutta Chryslerin asiantuntemus alalta juontaa juurensa jo 1930-luvun lopulta, jolloin yrityksen suunnittelijat alkoivat testata eri moottorirakenteita suorituskyvyn parantamiseksi. Toisen maailmansodan aikaan Chrysler kehitti sotilaskäyttöön HEMI-kannella varustetun lentokoneen moottorin.

Chrysler esitteli HEMI V8-moottorin yleisölle vuonna 1951. Moottori kehitti omana aikanaan hämmästyttäneen 180 hevosvoiman tehon. Ensimmäisenä uuden moottorin keulalleen saivat New Yorker- ja Saratoga-mallit. Vuosina 1951-53 HEMI-moottoreita käytettiin Chrysler-, Imperial-, DeSoto- ja Dodge-autoissa. Moottoreista käytettiin erilaisia nimiä - "Firepower," "Firedome" ja "Red Ram" – ja niitä valmistettiin eri tuotantotiloissa, mutta eri kokoluokista huolimatta niissä oli saman kaltainen rakenne.

"Ennen vuotta 1964 kilpailimme NASCAR-radoilla 426 Max Wedge-moottorilla, mutta emme menestyneet kovinkaan hyvin," Chryslerin tuon aikainen moottorisuunnitteluryhmän johtaja, Bill Weertman muistelee. 426 Max Wedge -moottorissa oli harjakaton malliset palotilat. "Johtoryhmä halusi asiaan muutosta. Suunnitteluryhmämme tiesi HEMI-moottoreista saatujen kokemusten perusteella, että niistä saataisiin tarvittavaa lisätehoa."

HEMI-moottorilla ajettiin vuonna 1965 uusi pyörävetoisten ajoneuvojen nopeusennätys. Neljällä yhteen kytketyllä HEMI-moottorilla varustettu auto ajoi huikean 658,527 km/h ennätyksen Bonnevillen suola-aavikolla Utahissa.

Vuonna 1966 Chrysler toi markkinoille hieman miedommin viritetyn version 426 HEMI-kilpamoottorista (nimeltään "Street HEMI") valinnaismoottoriksi Plymouth Belvedere- ja Dodge Coronet- sekä Charger-malleihin. Todellisten muskeliautojen aikakausi oli alkanut. Street HEMI -moottorissa oli kaksi alumiiniseen dual-plane imusarjaan kiinnitettyä nelikurkkuista kaasutinta. Moottorille ilmoitettiin 425 hevosvoiman (312 kW) tehot ja 664 Nm vääntö. Monet kuljettajat kuitenkin väittivät tehojen olevan lähempänä viittäsataa hevosvoimaa.

Aikanaan Street HEMI oli kallis vaihtoehto (600 - 800 dollaria autoihin, joiden perushinta oli 2300 – 4200 dollaria). Silti se oli suosittu autoharrastajien parissa ja niiden intoilijoiden, jotka halusivat autoonsa suurimman ja räyhäkkäimmän moottorin.

"Jos odottelit valoissa ja vieressä oli HEMI-merkinnällä varustettu auto, ei ollut epäilystäkään, kumpi lähtisi valoista rivakammin," Chryslerin palveluksesta eläkkeelle vuonna 1987 siirtynyt Weertman toteaa.

Street HEMI jäi historiaan vuonna 1971, kun huoli päästöistä ja polttoaineen kulutuksesta johti suurtehomoottoreiden merkittävään tehonlaskuun. Katukäyttöön 426 HEMI-moottoria valmistettiin noin 10 000 sen viisivuotisen elinkaaren aikana.


Aikamatka HEMI-historiaan



1939

Chrysler käynnistää ensimmäisen HEMI –moottorin suunnittelutyöt; V16-hävittäjälentokoneen moottori.

1951

Chryslerin 180 hevosvoiman HEMI V8-moottori ällistyttää automaailmaa.
Chrysler New Yorker Convertible toimii Indianapolis 500 -ajojen järjestelyautona.
Chrysler Saratoga voittaa vakioautojen luokan ja on kokonaiskilpailun kakkonen Carrera Pan-Americana -maantiekilpailussa.
Briggs Cunningham valitsee HEMI moottorit Le Mans –kilpa-autohinsa.

1952

HEMI erikoisversio testataan Kurtis Kraft Indy -roadsterissa. Järjestäjä kuitenkin evää auton kilpailusta liian nopeana.

1953

Lee Petty voittaa viisi NASCAR-kilpailua HEMI-moottorisella Dodgella ja on loppupisteissä toinen. (NASCAR = the National Association for Stock Car Auto Racing)
Cunninghamin HEMI -moottorinen C-4R voittaa Sebringin 12 tunnin ajon ja on Le Mansissa kolmas.
HEMI V8 -moottorinen Dodge saavuttaa 196 uutta vakioautoluokan ennätysnopeutta Bonneville-suolajärvellä.

1954

HEMI-moottorinen Chrysler nelikurkkuisin kaasuttimin ja kaksoispakoputkin tuottaa 235 hevosvoiman tehon.
Lee Petty voittaa Daytona Beach -kilpailun ajokkinaan HEMI-moottorinen Chrysler.
Lee Petty voittaa NASCAR-mestaruuden ajokkeinaan HEMI-moottoriset Chrysler ja Dodge.
Cunninghamin HEMI voittavat jälleen Sebringissä ja ovat Le Mansissa kolmas ja viides.
Dodge Red Ram HEMI Convertible toimii Indy 500-kilpailun järjestelyautona.

1955

Chrysler esittelee Amerikan tehokkaimman tuotantoauton, legendaarisen 300–mallin. Chrysler “300” 331-kuutiotuuman HEMI V8-moottorinen kaksin nelikurkkukaasuttimin on ensimmäinen 300-hevosvoimainen vakioauto.
Carl Kiekhaeferin virittämä ja Tim Flockin ajama Chrysler 300 voittaa Daytona Beachin kilpailun.
Chrysler HEMI -moottoreiden vakiotehot ovat New Yorkerissa 250 ja Imperialissa 280 hevosvoimaa.
Frank Mundy voittaa AAA mestaruuden Kiekhaefer-viritetyllä Chrysler 300-mallilla. (AAA = the American Automobile Association)

1956

DeSoto Fireflite HEMI Convertible toimii Indianapolis 500 -järjestelyautona
Chrysler 300B HEMI V8-moottorin iskutilavuus kasvaa 354 kuutiotuumaan (5,8 l) ja teho 340 hevosvoimaan kaksin nelikurkkukaasuttimin.
Buck Baker saavuttaa NASCAR-mestaruuden 14 voitolla ajokkinaan Chrysler 300B.
Chrysler 300B saavuttaa henkilöautojen maailmanennätysnopeuden 133,9 mph (215,4 km/h) Daytona Beachissä.
Kiihdytyskilpailujen voimahahmo Don “Big Daddy” Garlits ja Chrysler HEMI aloittavat 46 vuoden voitokkaan yhteistyönsä.

1957

Chrysler 300C HEMI V8:n iskutilavuus kasvaa 392 kuutiotuumaan (6,4 l) ja teho 375 hevosvoimaan.

1958

Viimeinen Chrysler 300-mallien HEMI-moottoreiden vuosi.
Don “Big Daddy” Garlits ja “Swamp Rat” HEMI dragster ylittävät 170 mph (273,53 km/h) loppunopeusrajan.
Chrysler 300-D HEMI saavuttaa E-luokan ennätysnopeuden 156.387 mph (251,63 km/h) Bonnevillen suola-aavikolla.

1959

Alkuperäiset Ramchargerit ensi kertaa viivalla ja voittoisasti NHRA Nationals -kilpailuissa HEMI-moottorisella C/A-luokan 1949-mallin Plymouthilla. (NHRA = the National Hot Rod Association)

1964

A.J.Foyt voittaa Firecracker 400 -kisan Daytonassa. Plymouth tai Dodge johtavat jokaista kierrosta.
Chrysler esittelee 426 kuutiotuuman HEMI-kisamoottorin.
Richard Petty ajaa ensi kertaa 426 HEMI-kisamoottoria ja ohittaa kaikki kanssakilpailijansa kierroksella voittaen Daytona 500 -kilpailun.
Kolme HEMI-moottorista Plymouthia ja Dodgea ajavat Daytonassa kolmoisvoittoon.
HEMI-moottoriset vakioautot voittavat 62 NASCAR-kilpailusta 26.
Richard Petty saavuttaa ensimmäisen seitsemästä mestaruudestaan voittaen kahdeksan kilpailua ja ollen viiden parhaan joukossa 37 kertaa.
Don Garlits ylittää 200 mph loppunopeuden HEMI.dragsterillaan neljännesmailin kiihdytyksessä - 201.34 mph (324,96 km/h) ajassa 7.78 s.
Jim Thornton voittaa U.S.Nationalsin ajokkinaan Ramchargerin “Candymatic” 426 HEMI Dodge.
Jim Paschal voittaa Charlotte Motor Speedwayllä NASCAR World 600 kilpailun HEMI-moottorisella Plymouthilla.

1965

NASCAR tekee HEMI-moottoreista laittomia vaatimalla, että kilpailuissa käytettäviä moottoreita valmistetaan tietty vähimmäismäärä myös tuotantomalleihin.
Bob Summers saavuttaa 409,227 mph (658,45 km/h) ennätysnopeuden “Goldenrod”-ajokillaan, jossa on neljä HEMI-moottoria yhteen kytkettynä.
Shirley Shahan ajokkinaan HEMI Plymouth on ensimmäinen naiskuljettaja, joka voittaa NHRA-kilpailun.

1966

Chrysler valmistaa “Street HEMI” –moottorin ja palaa NASCAR-kilpailuihin.
Richard Petty voittaa jälleen Daytona 500 -kilpailun ajokkinaan HEMI Plymouth Belvedere.
HEMI Dodge Charger voittaa NASCAR-mestaruuden, Plymouth on toinen.
Norm Nelson voittaa USAC-vakioautojen mestaruuden seitsemällä osakilpailuvoitolla ajokkinaan HEMI Plymouth. (USAC = the United States Auto Club)

1967

Richard Petty voittaa käsittämättömät 27 Grand National -kilpailua – niistä 10 peräkkäin – ajokkinaan HEMI Plymouth.
Richard Petty voittaa toisen NASCAR-mestaruutensa ajokkinaan HEMI Plymouth.
Don White ja Dodge Charger tuovat HEMI-autoille toisen USAC-mestaruuden peräkkäin.

1968

Sox ja Martin voittavat kolme AHRA-pääkilpailua. Ronnie Sox nimetään AHRA:n vuoden kuljettajaksi. (AHRA = Angeles Hot Road Association)
Dodge ja Plymouth valmistavat rajoitetun määrän 426 HEMI Super Stock -versioita Dart- ja Barracuda-malleista.
Plymouth Road Runner -merkin ensimmäinen kohtuuhintainen muskeliauto tulee myyntiin valinnaisena moottorinaan 426 HEMI .

1969

Dodge esittelee Charger 500 HEMI version, joka voittaa 22 NASCAR-kilpailua.
Spoilerisiivellä varustettu HEMI-moottorinen Dodge Charger Daytona hallitsee NASCAR -superspeedwayratoja.

1970

Buddy Baker ylittää ensimmäisenä 200 mph nopeuden radalla HEMI Dodge Charger Daytona -vakioautolla.
Bobby Isaac ajaa ratojen nopeusennätyksen – 201.104 mph (323,65 km/h) – ajokkinaan Dodge Charger Daytonassa voitettuaan NASCAR-mestaruuden.
Sox and Martin ajokkeinaan HEMI Plymouthit voittavat 17 mestaruuskilpailua ja ovat kakkosia kaikissa tärkeimmissä kilpailuissa.

1971

Bobby Isaac murskaa 28 nopeusennätystä Bonnevillen suolajärvellä ajokkinaan Dodge Charger; huippunopeus on 217,368 mph (349,75 km/h).
Richard Petty voittaa kolmannen NASCAR-mestaruutensa ajokkinaan HEMI-moottorinen Plymouth Road Runner.
Don Garlits tuo viivalle takamoottorisen HEMI-dragsterajokin NHRA Winter Nationals -kisoissa.
Sox ja Martin voittavat kuusi kahdeksasta NHRA-kilpailusta. He edustavat kiihdytyslajia presidentin vastaanotolla.

1991

Al Teague saavuttaa yhdellä ahdetulla HEMI-moottorilla varustetulla ajokillaan ennätysnopeuden 409,986 mph (659,67 km/h mailin matkalla mitattuna), joka on pyörävetoisten maailmanennätys (Teaguen nopeus on 425,05 mph eli 683,91 km/h mitattuna kilometrin matkalla).

2003

5,7 litran HEMI Magnum kehittää jopa 345 hevosvoiman tehon ja 508 newtonmetrin vääntömomentin.
5,7 litran HEMI Magnum Ram 2500/3500-mallisarjan raskaissa pickupeissa tarjoaa luokkansa suurimman tehon, parhaan kiihtyvyyden ja vetovoiman.
5,7 litran HEMI Magnum 25,4 kiloa kevyempi, 41% tehokkaampi ja sen vääntömomentti on 12% suurempi verrattuna 5.9 litran Magnum –moottoriin, jonka se korvaa.
5,7 litran HEMI on ensimmäinen Chryslerin valmistama bensiinimoottori, jossa on elektroninen kaasuläpän säätö “Drive-by-Wire”.
5,7 litran HEMI täyttää kaikki yhdysvaltalaiset päästövaatimukset ja sen polttonestetalous on 8-10% parempi kuin sitä edeltävän moottorin.
5,7 litran HEMI “Magnum” on ensimmäinen Chryslerin tuotantomoottori, jossa on kaksi sytytystulppaa sylinteriä kohden.
HEMI-moottorin tehokkuus on verrattavissa moottoriin, jossa on nokka-akselit kannessa, mutta sen valmistuskustannukset ovat pienemmät.
5,7 litran HEMI V8-moottorin rakenne ja mittatarkkuus varmistavat vuotamattoman ja ehdottoman tiiviin kokonaisuuden.





Lisätietoja ja kuvapyynnöt:


Aro-Yhtymä Oy, www.chrysler.fi
Maikki Kattilakoski , viestintäpäällikkö, puh: 020 547 7246
Tarja Heinonen, tiedottaja, puh: 020 547 7247

Liitetiedostona olevat korkearesoluutiokuvat ovat tarkoitettuja normaaliin, hyvien tapojen mukaiseen, lehdistökäyttöön. Niiden muusta julkaisemisesta on sovittava Aro-Yhtymän kanssa.

Kuvat aukeavat uuteen ikkunaan klikkaamalla kuvan päällä kerran hiiren vasemmalla näppäimellä. Avautunut kuva voidaan tallettaa omalle koneelle kaksoisklikkaamalla hiiren oikealla näppäimellä ja valitsemall "tallenna kohde nimellä" tai "save as".

Kuvat vasemmalta oikealle:


Chrysler 300C:n 5,7-litrainen HEMI V8
Chrysler 300C HEMI -tunnus 
426 HEMI 



Liitteet:


894.77kB


3.47MB


1.92MB