Uutisarkisto

Chrysler Grand Voyager Stow 'n Go antaa lisää säilytystilaa

17.11.2004 (Tulosta)

Stow 'n Go -istuin- ja säilytysjärjestelmällä varustettu Chrysler Grand Voyager muuttuu alle puolessa minuutissa seitsemän hengen tila-autosta kaksipaikkaiseksi tavara-autoksi. Stow 'n Gon ansiosta penkkejä ei edes tarvitse poistaa, sillä ne taittuvat kätevästi lattian alle. Jopa niskatuet saavat jäädä paikoilleen.

Ensimmäisenä tila-auton valmistajana Chrysler varustaa autonsa penkeillä, jotka haluttaessa taittuvat lattian alle. Uusi Stow 'n Go -istuinjärjestelmä on jatkossa vakiovaruste kaikissa Grand Voyagereissa, mutta lyhyet Voyager-mallit jatkavat samalla penkkijärjestelyllä kuin tähänkin asti.

Uudet istuimet tekevät Grand Voyagerista entistä muuntuvamman. Matkustajien ja tavaroiden määrästä riippuen voidaan kaikki penkit pitää ylhäällä, kääntää piiloon toisen penkkirivin erillisistuimet tai vain toinen niistä, taittaa lattian alle kolmas rivi kokonaan tai osittain. Erilaisia mahdollisuuksia on 256.

Vaikka kaikki istuimet olisivat paikoillaan, on Stow 'n Gon ansiosta tavaratilaa tarjolla runsaasti. Tila, johon toisen penkkirivin istuimet tarpeen tullen taittuvat, on penkkien ylhäällä ollessa käytettävissä säilytystilana. Lisätilaa penkkijärjestelmä tuo peräti 340 litraa.

Istuinten kääntäminen lattian alle vie alle puoli minuuttia. Operaatio ei vaadi voimaa, sorminäppäryyttä tai hyviä hermoja, sillä penkkien mekaniikka tottelee muutaman hihnan nykäisyä. Kaikki penkit piiloon pakattuina tavaratilaa on kaikkiaan hulppeat 4550 litraa. Helposti irrotettavat tavaraverkot kuuluvat vakiovarusteisiin.

Lisämukavuutta matkantekoon


Matkustus- ja käyttömukavuutta uudet Stow 'n Go -istuimet tuovat monella tavoin. Kun matkustajia on joka istuimelle, kulkua takapenkille voi helpottaa nk. Easy Entry -toiminnolla. Hihnan vetäisyllä toisen rivin istuimet taittuvat pois tieltä ja tekevät kulkemisen kolmannelle riville mahdollisimman helpoksi.

Taimmaisen rivin penkit voi kääntää osoittamaan taaksepäin joko yhdessä tai yksittäin. Tätä istumajärjestystä ei voi käyttää matkanteossa, mutta picnicillä tai vaikka kalastustamineisiin vaihdettaessa ominaisuus on kätevä. Takaluukku toimii tuolloin mainiosti sateensuojana.

Istuinten pehmusteena on entistä mukavampi Super High Density
-vaahdotus. Materiaali on alunperin kehitetty NASA:n astronautteja varten maksimoimaan heidän istuimiensa mukavuus. Samaa materiaalia ja tekniikkaa käytetään myös korkealaatuisissa huonekaluissa ja patjoissa.

Varustelut



Stow 'n Go on jatkossa vakiovaruste kaikissa Grand Voyagereissa. Varustelutasot ovat jatkossakin SE Touring, LX ja Limited. Lyhyiden Voyager-mallien varustelutasot ovat SE Touring ja LX.

Grand Voyagerin moottori- ja vaihteistovaihto-ehdot ovat 3.3 V6 A4 sekä 2.8 CRD A4 diesel. Kesällä esitelty dieselmoottori on aiempaa hiljaisempi ja sopii erinomaisesti automaatti-vaihteiston yhteyteen. Voyagerin lyhyessä mallissa on näiden lisäksi valittavana 2,4-litrainen bensiinimoottori joko manuaali- tai automaatti-vaihteistolla.

Grand Voyager Stow 'n Go -malliston hinnat alkavat 50 500 eurosta.

Parasta vuonna 2005



Marraskuun alussa amerikkalainen Popular Science -julkaisu palkitsi
Stow 'n Go -istuin- ja säilytysjärjestelmän parhaana autotekniikan innovaationa. Voittaakseen Best of What's New -palkinnon, tuotteen tai tekniikan on edustettava merkittävää edistysaskelta luokassaan. "Näillä palkinnoilla osoitamme kunniaa keksinnöille, jotka eivät ainoastaan vaikuta nykyelämäämme, vaan myös muuttavat tapaamme ajatella tulevaisuudesta", Popular Science -lehden toimittaja Mark Jannot kertoo.

Popular Science ojensi Chrysler Groupille palkinnon myös toisessa kategoriassa, kun Dodge Magnumille (300C Touringin sisarmalli) myönnettiin autoluokan Grand Award.

Chrysler on tila-autojen edelläkävijä


Muun muassa seuraavat ominaisuudet Chrysler on tarjonnut ensimmäisenä isojen tila-autojen valmistajana:
• Etuvetoisuus (1984)
• Valinnanvaraa moottoreihin, V6 tai nelisylinterinen rivimoottori (1987)
• Ensimmäinen pitkän akselivälin tila-automallien tarjoaja (1987)
• Ensimmäinen luksustila-auto Chrysler Voyagerin tullessa markkinoille (1990)
• Ajajan turvatyyny vakiovarusteeksi (1991)
• Keskelle taakse sijoitettu lisäjarruvalo (1991)
• Lapsilukot liukuoviin (1991)
• Ensimmäinen tila-auto, jonka kaikissa pyörissä lukkiutumattomat jarrut (1991)
• Ensimmäinen tila-auto, jossa neliveto-ominaisuus etuvetoalustalla (1991)
• Integroitu lastenistuin (1992)
• Matkustajan turvatyyny vakiovarusteeksi (1994)
• Ensimmäinen tila-auto, jossa dynaaminen sivutörmäyssuojaus (1994)
• Ensimmäinen tila-auto, joka täytti Californian 1997 voimaan tulleet Ultra Low Emission Vehicle -vaatimukset (1994)
• Ensimmäinen sähkökäyttöinen tila-auto, EPIC - Electric Powered Interurban Commuter (1995)
• Ensimmäinen tila-auto, jossa kaksi eri ilmastointivyöhykettä (1996)
• Ensimmäinen ajajan puoleisella liukuovella varustettu tila-auto USA:n markkinoilla (neljäs ovi) (1996)
• Ensimmäinen tila-auto, johon mahtui 4' x 8' (122x 244 cm) kuorma taittuvien selkänojien päälle tai irrotettavien istuinten tilalle nosto-ovi suljettuna (pitkä malli), 1996)
• Ensimmäinen tila-auto, jossa istuinten ja peilien säädöt voi tallentaa muistiin (1996)
• Ensimmäiset pyörillä varustetut Easy-Out-istuimet (1996)
• Ensimmäiset säädettävät mukinpidikkeet (1996)
• Ensimmäinen tila-auto, jossa takaistuinten selkiin kiinnitetty ripustuskoukut kasseja varten (1998)
• Ensimmäinen tila-auto, jossa AutoStick-automaattivaihteisto (1999)
• Langattomat kuulokkeet auton viihdejärjestelmiä varten (2000)
• 6,4 tuuman LCD-näyttö auton viihdejärjestelmiä varten (2000)
• Sähköisesti nouseva ja laskeva nosto-ovi (2001)

• Poistettava ja siirrettävä, sähköllä varustettu keskikonsoli (2001)
• Ensimmäinen tila-auto, jossa kaksi sähköisesti toimivaa liukuovea ja ensimmäinen tila-auto, jossa mahdollisuus ohittaa ovien sähköinen käyttöjärjestelmä. Ensimmäisenä autoteollisuudessa ovien käyttöjärjestelmän moottori oven sisällä (2001)
• Ensimmäinen tila-auto, jossa liukuovien avautumisen ja sulkeutumisen estymisen sähköinen havaitsemisjärjestelmä (2001)
• Kolme eri ilmastointivyöhykettä (2001)


Yli 20 vuoden jälkeen tila-autot ovat yhä elinvoimainen markkinasegmentti uusien autojen markkinoilla. USA:ssa näitä autoja on myyty keskimäärin 1.2 miljoonaa kappaletta vuodessa 10 viime vuoden aikana. Noin joka 15 nykyisin myyty auto on tila-auto. Chrysler Group on edelleen tämän segmentin markkinajohtaja yli 34 prosentin markkinaosuudellaan vuonna 2003. Suomessa miltei joka toinen iso tila-auto on Chrysler.

Tekniset tiedot ja hinnat osoitteessa www.chrysler.fi

Lisätietoja ja kuvapyynnöt:
Aro-Yhtymä Oy, www.chrysler.fi
Maikki Kattilakoski, viestintäpäällikkö, puh: 020 547 7246
Tarja Heinonen, tiedottaja, puh: 020 547 7247


Liitetiedostona olevat korkearesoluutiokuvat ovat tarkoitettuja normaaliin, hyvien tapojen mukaiseen, lehdistökäyttöön. Niiden muusta julkaisemisesta on sovittava Aro-Yhtymän kanssa.


Liitteet:


833.33kB


1.06MB


1.04MB


719.59kB


719.48kB