Uutisarkisto

Uusi seitsemän hengen Jeep Commander johdattaa Jeepin uusille urille

08.09.2005 (Tulosta)


• Ensimmäinen 7H Jeep
• Teatterille ominaisesti sijoitellut istuimet tarjoavat loistavat tilat ja ihanteelliset näkymät
• Jopa 1951 litraa matkatavaratilaa
• Tehokkaassa 3.0 V6-dieselmoottorissa vakiona hiukkassuodatin (DPF), lisäksi 5.7 HEMI

Perinteikäs ulkomuoto täydentyy uudistetulla sisustalla

Jeep Commanderin suunnittelijat etsivät inspiraatiota vanhoista Jeepeistä: The Willys Station Wagoneista (1946-1962), Jeep Wagoneerista (1963-1991) ja erityisesti Jeep Cherokeesta (1984-2001) – kaikki ulkomuodoltaan klassisia Jeeppejä. Jeep Commander edustaa uudenaikaista muotoilua klassisia elementtejä unohtamatta.

Commanderin pystysuorempi tuulilasi, maski ja konepelti sekä sen entistä pystymmät korin sivut ja sivuikkunat edustavat klassisia Jeep-elementtejä. Muhkeat sivupeilit on suunniteltu erityisesti tätä ajoneuvoa varten - kaiken kaikkiaan Commander näyttää voimakkaalta. Perinteikkään muotoilunsa ansiosta se näyttää samaan aikaan tutulta, mutta kuitenkin modernilta.

Tutkittaessa auton sisätiloja voidaan tyytyväisenä todeta, että yksityiskohtiin on kiinnitetty ilmeistä huomiota. Commander on tyylikkäästi viimeistelty ja ainutlaatuisen jeeppimäinen aina vaihdevalitsimen nupista ja neljästä pyöreästä mittarista koostuvasta mittaristosta uusittuun ohjauspyörään.

Uusitut istuimet ovat tukea antavat ja mukavat. Ensimmäistä kertaa Jeepin historiassa istuimia on sijoitettu kolmeen riviin. Jokainen istuinrivi sijaitsee aavistuksen korkeammalla kuin edessään oleva. Tämä teatterille ominainen istuinten sijoittelu helpottaa jokaisen matkustajan näkyvyyttä. Toisen ja kolmannen penkkirivin istuimet taittuvat eteenpäin muodostaen tasaisen tavaratilan pohjan. Commander on ainoastaan 47 mm pidempi kuin uusin Jeep Grand Cherokee, vaikka se onkin suunniteltu kolmen penkkirivn autoksi. Koska akseliväli on sama 2781 mm, on Commander lähes yhtä näppärä ja maastokelpoinen kuin Grand Cherokee.

Commanderin porrastettu katto tarjoaa toisen ja kolmannen penkkirivin matkustajille riittävästi pääntilaa. Saatavilla olevaa eteen asennettavaa kattoluukkua täydentää Command-View™, uudet kiinteät kattoikkunat toisen ja kolmannen penkkirivin yläpuolella. Valinnaisvarusteena on saatavissa myös takailmastointi omilla säädöillään.

Kojelaudan alempi osa on lainattu Grand Cherokeesta, mutta yläosassa on uudet, pyöreät säädettävät ilmastoinnin suulakkeet. Sekä ohjauspyörän keskiosaa että vaihdevalitsimen nuppia koristaa Jeep-logo, joka on kirkkaan kehyksen sisällä. Neljän mittarin LED-valaistuissa näytöissä on mustat mittaripohjat, valkoinen grafiikka ja punaiset osoittimet. Näin varmistetaan se, että mittariston luku on helppoa kaikissa olosuhteissa.

Seitsemän matkustajaa tyylikkäästi

Commanderin teatterimainen istumajärjestely (kolme penkkiriviä, seitsemän istumapaikkaa) lisää toimivuutta. Toinen penkkirivi on asennettu 124 mm korkeammalle kuin ensimmäinen penkkirivi ja kolmas penkkirivi puolestaan 128 mm korkeammalle kuin toinen penkkirivi. Näin varmistetaan se, että kaikki matkustajat pääsevät nauttimaan ohikiitävistä maisemista.

Toisen penkkirivin 40/20/40 suhteessa taittuvat istuimet on rakennettu niin, että reunimmaiset paikat taittuvat ja kääntyvät eteenpäin niin että matkustajat pääsevät sisään tai ulos kolmannelta penkkiriviltä kummalta puolelta ajoneuvoa tahansa. Kaikki kolme selkänojaa voidaan taittaa alas niin, että muodostuu tasainen lattia.

Paitsi että Commanderiin mahtuu seitsemän matkustajaa, pystyy se myös kuljettamaan vaihtelevan yhdistelmän ihmisiä ja matkatavaroita. Jos kyydissä on seitsemän matkustajaa, tavaratilaa on 170 litraa. Takimmaisen penkkirivin alas taittaminen lisää tavaratilavuuden 1028 litraan. Jos sekä kolmas että toinen penkkirivi taitetaan alas, tavaratilaa on peräti 1951 litraa.

Uudet moottorit tarjoavat huippuluokan suorituskykyä

Commander on varustettu samalla nelivetojärjestelmällä kuin palkittu Jeep Grand Cherokeekin.

Perustuen viimeisimpään Mercedes Benzin teknologiaan uusi CRD-moottori on varustettu Boschin korkeapaineruiskutuksella (yli 1600 baria), muuttuvalla geometrisella turboahtimella ja neljällä venttiilillä sylinteriä kohden. Moottori täyttää Euro 4 päästövaatimukset ja sisältää lisäksi hiukkassuodattimen (DPF). Huipputeho on 160 kW (218 hv) ja huippuvääntö 510 Nm 1600 kierroksesta alkaen. Moottorissa käytetään piezosähköisiä suuttimia.

Niille, jotka tavoittelevat maksimaalista suorituskykyä, tarjoaa 5.7 HEMI luokkansa johtavat tehot ja vääntömomentin - 240 kW (326 hv) ja 500 Nm. 90 prosenttia huippuväännöstä on saavutettavissa kierroksilla 2400-5100. Lisätäkseen polttoainekulutuksen taloudellisuutta, moottori on varustettu MDS-järjestelmällä, joka poistaa puolet sylintereistä käytöstä tasaisen nopeuden ja kevyen kiihdytyksen aikana. Tämä lisää polttoainekulutuksen taloudellisuutta jopa 20 prosenttia ajo-olosuhteista riippuen.

3.0 CRD -moottorissa oleva uusi W5A580 viisivaihteinen automaattivaihteisto tarjoaa sujuvat vaihdot ja ihanteellisen polttoaineen kulutuksen. Vaihteistoon kuuluu myös Electoric Range Select (ERS) –järjestelmä, jossa kuljettaja voi itse valita kuhunkin tilanteeseen sopivan vaihteen manuaalisesti. 5.7 HEMI V8 on viisivaihteinen 5-45RFE automaattivaihteisto, joka on myös varustettu ERS-toiminnolla.

Hienostunut jousitusjärjestelmä mahdollistaa vakaat ajo-ominaisuudet

Jeep Commander jakaa saman jousitusjärjestelmän Grand Cherokeen kanssa. Järjestelmä pitää sisällään uudistuneen etujousituksen, joka tarjoaa kuljettajalle tarkempaa hallintaa ja soveltuvuutta erilaisiin ajotilanteisiin. Uusi jäykempi 5-linkkitakajousitus tekee ajettavuudesta ihanteellista. Pieni kääntösäde, 11,2 metriä, on sama kuin Grand Cherokeessa.

Jeep Commander sisältää myös ESP-ajonhallintajärjestelmän ja elektronisen kaatumisenestojärjestelmän, joka vähentää moottorin vääntöä ja jarruttaa tarvittaessa tehokkaasti myös pyörää vakauttaakseen ajoneuvoa.

Turvallisuutta ja ajomukavuutta nelivedolla

Quadra-Drive II -elivetojärjestelmä takaa äärimmäisen korkealuokkaiset maastoajo-ominaisuudet, sillä siinä ovat käytössä jatkuvatoiminen NV245
-jakovaihteisto ja kolme elektronista tasauspyörästön lukkoa edessä, keskellä ja takana. Neliveto-ominaisuudet ovat luokkansa parhaat.

Järjestelmä toteaa renkaiden luiston välittömästi ja siirtää moottorin voiman pitäville pyörille. Joissakin tapauksissa järjestelmä jopa ennustaa huonon pidon ja rajoittaa luistoa ennakoivasti tai eliminoi sen kokonaan.

Järjestelmän ydin on aktiivinen NV245-jakovaihteisto, johon kuuluu keskustasauspyörästö ja siihen liitetty elektronisesti ohjattu kytkinlaitteisto. Se vaihtelee järjestelmän tilaa täysin avoimesta täysin lukittuun – ja rajattomasti siltä väliltä. Nelivedon matalin välityssuhde on 2,72/1.

Quadra-Drive II -järjestelmän tärkein osa on ELSD-kolmikko (Eletronic Limited Slip Differential), joka on käytössä autoteollisuudessa ensimmäistä kertaa. Se onkin uusin mittapuu automaattisissa tasauspyörästöissä. Keskimmäinen ELSD hoitaa automaattisen voimansiirron edestä taakse, kun taas edessä ja takana olevat ELSD:t vastaavat automaattisesta sivuttaisesta voimansiirrosta. Kahdessa jälkimmäisessä myös elektronisesti ohjattu kytkinlaitteisto vaihtelee hetkessä kullakin akselilla vetoa täydestä luistosta täyteen lukitukseen automaattisesti. Tämä takaa maksimaalisen pidon tarpeen mukaan ilman tällaiseen järeään nelivetojärjestelmään normaalisti liittyviä haittoja maantieajossa. Kaikki järjestelmän osat toimivat yhdessä tarkkaillen jatkuvasti tarpeita tasaisen ja automaattisen järjestelmän osien toiminnan varmistamiseksi.

Turvallisuus

Kuten kaikki Chrysler Groupin ajoneuvot on Jeep Commanderkin suunniteltu ei ainoastaan onnettomuuksien välttämiseen vaan myös huippusuoritukseen itse onnettomuustilanteissa. Kolariturvallisuutta lisääviä ominaisuuksia ovat mm. monivaiheisesti täyttyvät turvatyynyt, sivuturvaverhot, turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet.

Vakiona olevat turvavarusteet
• ajonhallintajärjestelmä (ESP)
• kaatumisenestojärjestelmä (ERM)
• hätäjarrutehostin (BAS)
• lukkiutumattomat jarrut (ABS)
• all-speed luistonestojärjestelmä (TCS)
• rengaspainemonitori (limited)
• peruutustutka (limited)
• tuulilasin pyyhkijöiden sadetunnistimet (limited)

Koska uudelle Jeep Commanderille ennakoidaan suurta kysyntää, autoa valmistetaan kahdella maailman huippuluokkaa olevalla tehtaalla. Euroopan markkinoita varten tuotanto alkaa Itävallassa Grazin Magna Steyr -tuotantolaitoksessa.

Ominaisuudet ja varusteet pähkinänkuoressa

Jeep Commander Limitedissä vakiona:
• 3,0-litrainen V6 CRD -moottori viisinopeuksisella automaattivaihteistolla ja jatkuvatoiminen Quadra-Drive II nelivetojärjestelmä
• Edessä erillisjousitus lyhyin ja pitkin tukivarsin
• Takana 5-link-jousitus
• Hammastanko-ohjaus
• Levyjarrut ja ABS-jarrujärjestelmä
• Luistonestojärjestelmä
• Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä
• Elektroninen kaatumisenestojärjestelmä
• 17-tuumaiset kevytmetalli vanteet ja renkaat
• Kahdeksaan suuntaan sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin, neljään suuntaan sähköisesti säädettävä etumatkustajan istuin, säädettävät ristiseläntuet
• Takaistuin taittuu 60/40-suhteessa, keskimmäiset istuimet taittuvat 40/20/40-suhteessa
• Elektroninen ajoneuvon tietojärjestelmä
• Kaksivyöhykkeinen lämmitys-, ilmastointi- ja tuuletusjärjestelmä
• Rengaspaineen valvontajärjestelmä
• Sentry Key® moottorin ajonesto ja ovien avaus ilman, että avainta tarvitsee työntää lukkoon
• Kehittyneet monivaiheisesti toimivat kuljettajan ja matkustajan turvatyynyt
• 1951 litran tavaratila (SAE)
• AM/FM-stereoradio ja CD-soitin ohjauspyöräsäätimin
• Edessä ja takana täysimittaiset sivuturvaverhot
• Sähköisesti suunnattavat taittuvat sivupeilit
• Etusumuvalot
• Vakionopeudensäädin
• Sähköisesti säädettävät muistilla varustetut polkimet
• Jeepin muistijärjestelmä (ohjaa istuinsäätöjä, polkimia, ovipeilien suuntausta ja audion esivalintoja)
• Nahkaverhoiltu ohjauspyörä
• Matkustamossa nahkaverhoilu
• Sähköisesti himmenevä peruutuspeili
• Sateen tunnistavat tuulilasin pyyhkimet
• Boston Acousticsin kuusikaiuttiminen premium-äänentoistojärjestelmä, jossa 276-wattinen digitaalinen vahvistin
• Lämmitettävät etuistuimet
• ParkSense-peruutustutka

Tekniset ominaisuudet

Kori ja runko
Seitsemänpaikkainen, neliovinen maastoauto, jonka vyöhykkeisiin jaettu kori- runkoyksikkö on kokonaan terästä. Moottori on asennettu eteen pitkittäin. Vaihteistona viisinopeuksinen automaatti, jossa elektronisesti ohjattu jakovaihteisto.

Moottorit
3.0 V6 CRD
OM 642 3.0 V6 CRD on kuusisylinterinen moottori, jossa on alumiininen kampikammio ja valuun kiinteästi istutetut valurautaiset sylinteriputket. Polttoainejärjestelmässä on common-rail-ruiskutus pietsosuuttimin. Venttiilistössä on neljä venttiiliä sylinteriä kohti ja kaksi nokka-akselia sylinteririviä kohti. Turboahdin on muuttuvageometrinen, ja sen elektronisesti säätyvät turbiinin siivet auttavat tuottamaan jopa 180 baarin huippupolttopaineen. Turboahtimessa on myös elektronisesti ohjattu EGR- venttiili, ilmanoton kuristus ja sekoittumisen ohjaus elektronisesti ohjatun imuaukon sulkimen avulla. Käynnistymistä tehostaa Quick-Start- hehkutulppajärjestelmä.

Saatavuus Limited-malleihin
Tyyppi Diesel, common-rail-suoraruiskutus, kuusisylinterinen, 72- asteen V-tyyppi
Tilavuus 3,0 l
Suurin teho 160 kW (218 hv) / 4000 r/min (53,3 kW/l)
Suurin vääntömomentti 510 Nm / 1600-2800 r/min.
Puristussuhde 18,0:1
Sylinterin halkaisija
ja iskunpituus 83,0 x 92,0 mm
Nokka-akseli Kaksi nokka-akselia
Venttiilijärjestelmä 24 venttiiliä, kaksi imu- ja kaksi pakoventtiiliä sylinteriä kohti
Polttoainejärjestelmä Suoraruiskutus, korkeapaine-common-rail
Rakenne Alumiininen lohko ja alumiiniset sylinterinkannet
Moottorin suurin
käyntinopeus 4200 r/min, elektronisesti rajoitettu
Polttoainesuositus Diesel, suurin rikkipitoisuus 50 ppm
Päästöjen ohjaus Kaksi dieselin hapetuskatalysaattoria
Päästöluokitus Euro 4

5,7L HEMI® V-8
Saatavuus Limited-malliin
Tyyppi Bensiini, kahdeksan sylinteriä, 90 asteen V-tyyppi ja MDS (poistaa neljä sylinteriä käytöstä tasaisella nopeudella, pienellä kiihdytyksillä ja loivissa nousuissa)
Tilavuus 5,7 l
Suurin teho 240 kW (326 hv) / 5000 r/min. (42,4 kW/l)
Suurin vääntömomentti 500 Nm / 4000 r/min.
Puristussuhde 9,5:1
Sylinterin halkaisija
ja iskunpituus 99,5 x 90,9 mm
Nokka-akseli Yksi nokka-akseli, joka käy hiljaisesti ketjulla, viisi laakeria ja puristussovitettu vääntövärähtelyn vaimennin
Venttiilijärjestelmä Kansiventtiili, venttiilinnostinjärjestelmä
16 venttiiliä, yksi imu- ja yksi pakoventtiili sylinteriä kohti, hydrauliset nostimet
Polttoainejärjestelmä Vaiheistettu monipistesuihkutus, ei paluukanavaa
Rakenne Korkeahelmainen valurautalohko, jossa alumiiniset sylinterinkannet puolipallopalotiloin
Moottorin suurin
käyntinopeus 5800 r/min, elektronisesti rajoitettu
Polttoainesuositus 95 okt. lyijytön bensiini (tutkimusoktaaniluku RON)
Päästöjen ohjaus Kaksi kolmitiekatalysaattoria, joissa lämmitetyt happianturit
Päästöluokitus Euro 4

Vaihteistot

W5A580 viisinopeuksinen automaatti
Saatavuus Vakiona 3.0 V6 CRD -moottorissa
Kuvaus Viisinopeuksinen automaatti, jossa ylivaihde, elektroninen välityksen valinta, hinaustoiminto, mukautuva elektroninen ohjaus, pysäköintijarrun lukitus ja elektronisesti moduloitu nestevaihdekytkin
Vaihteiden välityssuhteet
1-vaihde 3,59
2-vaihde 2,19
3-vaihde 1,41
4-vaihde 1,00
5-vaihde 0,83
Peruutusvaihde 3,16
Vetopyörästöt 2,95

5-45RFE viisinopeuksinen automaatti
Saatavuus Vakiona 5.7L-moottoriin
Kuvaus Moninopeuksinen automaatti, jossa ylivaihde, viisi vaihdetta eteen, kaksinkertainen kakkonen, elektroninen välityksen

valinta, hinaustoiminto, pysäköintijarrun lukitus ja elektronisesti moduloitu nestevaihdekytkin
Vaihteiden välityssuhteet
1-vaihde 3,00
2-vaihde 1,67
3-vaihde 1,00
4-vaihde 0,75
5-vaihde 0,67
Peruutusvaihde 3,00
Vetopyörästöt 2,50

Voimansiirtojärjestelmät

Jakovaihteisto
Saatavuus Vakiona kaikissa malleissa
Tyyppi NV245, tarpeen mukaan toimiva neliveto, jossa elektronisesti ohjattu kytkinlaitteisto
Toimintatavat Neliveto (4WD) tarvittaessa, hidas neliveto (4WD Low)
Matalin välityssuhde 2,72:1
Väännön jakauma
eteen/taakse Vaihtelee, oletusjakauma 48/52 prosenttia

Etu- ja taka-akselit
Tasauspyörästö Elektroninen tasauspyörästön lukko edessä, takana ja keskellä — 3.0 V6 CRD ja 5.7L
Vetopyörästön välityssuhteet
3,55:1 — 3.0 V6 CRD, 3,73:1 — 5.7L

Nelivetojärjestelmä

Quadra-Drive II® Vakiona 3.0 V6 CRD- ja 5.7L -malleissa. Aktiivinen, jatkuvatoiminen järjestelmä, jossa kaksi nopeutta (matala välityssuhde 2,72:1) ja neutraali, elektronisesti ohjattu kytkinlaitteisto, joka kytkee keskustasauspyörästön edessä ja takana oleviin elektronisesti ohjattuihin tasauspyörästön lukkoihin.
Jousitus ja vaimennus

Edessä Lyhyet ja pitkät tukivarret, erillisjousitus, jossa kaksikanavaiset kaasuiskunvaimentimet, jouselliset iskunvaimentimet ja kallistuksen vaimennin 22,5 cm jousitusvara
Takana Jäykkä 5-link-jousitus, jossa kahdet ontot pitkittäiset ylä- ja alatukivarret ja pitkittäinen raidetanko, kierrejouset, yksikanavaiset iskunvaimentimet ja kallistuksen vaimentimet. 22,4 cm jousitusvara

Ohjaus
Tyyppi Hydraulinen, tehostettu hammastanko-ohjaus
Kokonaisvälityssuhde Portaaton: 17:4:1 — 15:45:1
Kääntöympyrän
läpimitta 11,2 m renkaan ulkoreunasta
Ohjaus; kierroksia 3,14 ääriasennosta toiseen

Jarrut
Edessä
Levyjarrut 328 x 30 mm tuuletetut
Jarrusatulat 48 mm kaksimäntäiset liukuvat
Tehollinen pinta-ala 1757 cm2

Takana
Levyjarrut 320 x 14 mm umpi
Jarrusatulat 48 mm yksimäntäiset liukuvat
Tehollinen pinta-ala 1650 cm2

Järjestelmä Nelikanavaiset ABS-jarrut neljässä pyörässä, aktiiviset renkaiden pyörintänopeuden, ajoneuvon nopeuden, ohjauspyörän kulman, vaappumisnopeuden ja sivuttaiskiihtyvyyden anturit. Vakio-ominaisuudet: kaikilla nopeuksilla toimiva luistonestojärjestelmä, elektroninen ajonvakautus, elektroninen kaatumisenestojärjestelmä, deaktivointikytkin ja elektroninen jarruvoiman jako.
Pyörät ja renkaat
Vakiovarustus mainittu.

Limited
Pyörän vanteen tyyppi ja materiaali
Valettu alumiiniseos, työstetty pinta
Renkaat, etu- ja taka- 17 x 7,5 -tuumaiset P245/65R17 Goodyear Wrangler HP BSW all-season
Vararengas Täysimittainen

Mitat
Mitat millimetreinä ellei toisin mainita.
Ulkomitat
Kokonaispituus 4787 mm
Kokonaisleveys 2261 mm peilit mukaan lukien
Kokonaiskorkeus 1826 mm kattokaiteen kanssa
Akseliväli 2780 mm
Ylitys, edessä 867 mm
Ylitys, takana 1139 mm
Raideleveys, etu- ja taka 1589 mm

Maavara (3.0 V6 CRD ja 5.7L)
Etuakselilla 227 mm
Taka-akselilla 218 mm
Lähestymiskulma 34°
Ylityskulma 20°
Jättökulma 27°

Sisämitat
Edessä
Pääntila 1070 mm
Jalkatila 1058 mm
Hartiatila 1499 mm
Lantiotila 1412 mm
Istuinten siirtovara 267 mm eteen/taakse, 100 mm ylös/alas

2.rivi
Pääntila 1021 mm
Jalkatila 916 mm
Hartiatila 1486 mm
Lantiotila 1372 mm

3. rivi
Pääntila 907 mm
Jalkatila 734 mm
Hartiatila 1280 mm
Lantiotila 1459 mm
Kuorma (SAE-standardin mukaan)
Takaistuinten takana 170 l
Keski-istuinten takana 1028 l
2. ja 3. rivin istuimet taitettuina alas 1951 l


Huollot ja takuut Suomessa
Huoltoväli 15 000 km
Takuuaika kaksi vuotta ilman kilometrirajoitusta Euroopassa.
Hinnat toistaiseksi vahvistamatta.

Lisätietoja

Aro-Yhtymä Oy

johtaja Simo Rosvall, puhelin 020 547 7530, tai 0400-411 378 tai simo.rosvall@aro.fi
tuotepäällikkö Timo Kokkonen, puhelin 020 547 7508 tai 040-543 3082 tai timo.kokkonen@aro.fi





Liitteet:


725.08kB


684.17kB


626.31kB