Uutisarkisto

Dodge Viper SRT-10 - huippuluokan suorituskyvyn mittari

24.11.2005 (Tulosta)

Dodge Viper SRT-10 - ainutlaatuinen sekoitus karkeutta ja luontevaa itsevarmuutta, röyhkeyttä ja klassisuutta - on syystäkin kaikkien aikojen amerikkalainen urheiluauto ja itseoikeutettu Dodge-tuotemerkin ikoni.

Edeltäjiensä Viper RT/10 Roadsterin ja Viper GTS Coupen tavoin kolmannen sukupolven Viper SRT-10 pitää yllä sitä ehdotonta suorituskykyä ja hienostuneisuutta, joka on keskeinen osa Viperin olemusta.

Dodge Viper SRT-10 edustaa paitsi äärimmäistä suorituskykyä myös intohimoa autoihin - se on todellisten autohullujen toisille kaltaisilleen kehittämä. Viper onkin aina tarjonnut paitsi huippuluokan tehot myös katseet kääntävää muotoilua ja sellaista kilpa-autoilun historiaa, josta muut merkit voivat vain haaveilla.
Rohkea ja tarkoituksenmukainen muotoilu

Dodge Viper SRT-10:n ulkomuoto on saanut vaikutteita alkuperäisen Viperin muotoilusta. Tunnusomaisia Viperin piirteitä ovat etusäleikkö, syvään uurretut kyljet, linjakkaat lokasuojat sekä konepellin matalat linjat. Edistyksellisiä materiaaleja, kuten RIM-tyyppistä polyuretaania sekä SMC-tyyppistä lujitemuovia on käytetty säästelemättä mm. tavaratilan kannessa, ovissa, konepellissä, etulokasuojissa, moottorin suojapaneelissa ja tuulilasin kehyksessä. Kuten kunnon avoautossa kuuluukin, Viperin katto taittuu kokoon kahdessa osassa ja kiinnittyy tuulilasin yläosaan yhden ainoan keskelle asennetun salvan avulla.

Viper SRT-10:n ohjaamossa huomio kiinnittyy kilpa-automaiseen punaiseen käynnistyspainikkeeseen, joka saa hevosvoimat konepellin alla jylläämään. Kilpa-autoteema jatkuu muuallakin ohjaamossa – kojelaudassa auton suoristuskykyä ilmentävät etenkin keskelle asennetut kierroslukumittari sekä 350 km/h yltävä nopeusmittari.

Suorituskykyä kilpa-ajojen malliin

8.3-litrainen V-10 moottori tuottaa 506 hv:n tehot (372 kW) ja 714 Nm:n väännön. Väännöstä 90 prosenttia on käytössä kierrosnopeusvälillä 1500- 5600 kierrosta minuutissa. Järeä kuusivaihteinen manuaalivaihteisto siirtää moottorin tuottaman voiman auton takarenkaisiin.



Pysähtyminen on yksi Viper-yhtälön tarkasti suunniteltu yksityiskohta. Edessä 14-tuumaisiin levyihin tartutaan nelimäntäisten Brembo 44/40 ja takana Brembo 42/28 –satuloiden voimin. Järjestelmä tarjoaa maailman parasta jarrutusvoimaa: 100 kilometrin tuntivauhdilla jarrutusmatka on alle 30 metriä.

Dodge Viper SRT-10:n suorituskykyä lisää entisestään kevyin ja kestävin kevytmetallitukivarsin ja olka-akselein toteutettu erillisjousitus, joka vaimennetaan kevyillä kierrejousen sisällä sijaitsevilla iskunvaimentimilla. Voima tien pintaan välitetään Hydra-Lok lukolla varustetun Dana 44-4
-vetopyörästön kautta.

Viper SRT-10 taittaa matkaa Michelinin matalapainesensoreilla varustetuilla zero pressure -renkailla. Kiillotetut takoalumiiniset vanteet ovat edessä 18- ja takana 19-tuumaiset.

Kaiken kaikkiaan Viper SRT-10 pystyy uskomattomiin suorituksiin. Auto kiihtyy nollasta sataan alle neljässä sekunnissa ja sen huippunopeus on jopa yli 300 km/h.

Dodge Viperit valmistetaan USA:ssa Conner Avenuen tehtaalla Michiganin Detroitissa.

Lisätietoja: Aro-Yhtymä Oy

johtaja Simo Rosvall, puhelin 020 547 7530, tai 0400-411 378 tai simo.rosvall@aro.fi
tuotepäällikkö Timo Kokkonen, puhelin 020 547 7508 tai 040-543 3082 tai timo.kokkonen@aro.fi


www.discoverdodge.com




Liitteet:


3.2MB


3.61MB


5.42MB