Uutisarkisto

Dodge Nitro pistää katumaastureiden markkinat sekaisin

23.02.2006 (Tulosta)

• Dodge-tuotemerkin ensimmäinen katumaasturi
• Erottuva muotoilu, urheilullinen suorituskyky ja muunneltavat sisätilat
• Luokkaansa suuremmat ominaisuudet

Dodge-tuotemerkin ensimmäinen katumaasturi on rohkea, voimakas ja katu-uskottava. Se erottuu kilpailijoistaan menevyydellään, rohkealla muotoilullaan ja erinomaisella suorituskyvyllään.

Dodge Nitro kääntää päät

4584 mm. pitkä Dodge Nitro on rohkea, voimakas, itsevarma ja katu-uskottava.

Kuten jokaisessa Dodge-ajoneuvossa, silmiinpistävää on muhkea etusäleikkö, jota koristaa kolmiulotteinen Dodgen logo. Kulmiin sijoitetut suorakulmaiset ajovalot ja voimakas konepelti viimeistelevät auton etuilmeen. Sivuprofiilin voimakasta ja nykyaikaista olemusta korostavat molempiin etulokasuojiin sijoitetut kromiset ilmanottoaukot.

Suuret, mahdollisimman etäälle sijoitetut renkaat vahvistavat entisestään Dodge Nitron itsevarmaa ja jämäkkää olemusta. Renkaita reunustavat muhkeat pyöräkotelot korostavat auton voimakkuutta ja ärhäkkyyttä.

Vahva ja sporttinen muotoilu jatkuu myös auton takaosassa. Kulmiin sijoitetut takavalot ja valaistu rekisterikilven lippa viimeistelevät ilmeen.

Jämäkkä ulkomuoto, toimivat sisätilat

Viiden hengen sisätilat ovat suuret, toimivat ja muunneltavat. Tiiviin kattoverhoilun ansiosta pääntilaa on jopa 1020 mm. edessä ja 1037 mm takana. 2763 mm. pitkä akseliväli takaa ruhtinaalliset jalkatilat pitemmillekin matkustajille.

Ovenkahvat, keskikonsoli, vaihteenvalitsin sekä ilmastoinnin- ja lämmityksen säätimet on viimeistelty hopeakoristein. Dodge Nitro SLT:ssä sekä Dodge Nitro R/T:ssä on lisäksi kromiyksityiskohtia ohjauspyörässä, kojetaulussa ja keskikonsolissa. Huomattavan suuret säätimet sekä vaihteenvalitsin ovat rohkeasti muotoillut.

Dodge Nitrossa on runsaasti säilytystilaa. Keskikonsoliin saa kätevästi CD- tai DVD-levyjä ja lisäksi pienempiä tavaroita kannelliseen kaukaloon. Keskikonsolin kolmeen erilliseen lokeroon voi säilöä esimerkiksi kämmenmikron, matkapuhelimen tai kolikoita. Tavaroita voi säilöä myös sekä kuljettajan että matkustajan puoleiseen etuoveen. Kuljettajan istuimen takana on suuri ja helppokäyttöinen karttakotelo. Sekä etu- että takamatkustajille on lisäksi mukitelineet.

Dodge Nitron uudenmalliset istuimet ovat jämäkät ja tukevat, joten pitkätkin matkat taittuvat mukavasti. Kangasistuimet ovat uutta helppohoitoista, likaa ja hajuja hylkivää YES® -kangasta. Dodge R/T ja Dodge SLT-malleihin on saatavana myös nahkaverhoilu.

Erilaiset kuljetukset Dodge Nitrolla onnistuvat näppärästi. Erityisen pitkiä matkatavaroita varten paitsi takaistuimet myös etumatkustajan istuin taittuu litteäksi eteenpäin. Matkustusmukavuuden lisäämiseksi takaistuimia voidaan myös kallistaa 12 astetta taaksepäin.

LOAD ’N GO™

Sekä Nitro SLT:ssä että Nitro R/T:ssä on vakiona Chrysler Groupin uusi innovaatio, LOAD ’N GO™ tavaratilan lattia, joka liukuu 457.2 mm. ulospäin lastauksen ja purkamisen helpottamiseksi. Kovaa kulutusta kestävästä muovista valmistettu lattia pystyy kannattelemaan 182 kg:n kuorman ja se on helppo pitää puhtaana. Kaikissa Dodge Nitro –malleissa on lisäksi käännettävä tavaratilan pohja.

Kaksi tehopakkausta – 4.0 V6 ja 2.8 CRD

Uusi 4.0-litrainen V6 -moottori on suunniteltu tarjoamaan tehoa ja vääntöä vauhdinnälkäisille. Se tuottaa 255 hv:n (190 kW) huipputehon 5800 kierroksella ja 372 Nm:n väännön 4000 kierroksella. 4.0 V6 on kasvatettu versio useissa Chrysler Groupin autoissa käytetystä 3.5-litraisesta V6 -moottorista.

2.8 CRD

Viimeisin kehitysversio nelisylinterisestä 2.8 CRD -moottorista on erittäin kilpailukykyinen voimanlähde 180 hv:n (134 kW) tehoillaan ja 470 Nm:n väännöllä. Moottorin yhteyteen on saatavissa automaatti- tai manuaalivaihteisto.

Uusi jousitusjärjestelmä tarjoaa urheilullisen ajettavuuden

Dodge Nitrossa on uusi erillisjousitettu etujousitus ja viisi-linkki -taka-akseli. Erillisjousitettu etuakseli tarjoaa kuljettajalle ihanteellisen yhdistelmän ohjauksen tarkkuutta, ajettavuutta ja hallittavuutta. Viisi-linkki -takajousitus, joka koostuu ylemmistä ja alemmista tukivarsista sekä kallistuksenvakaajasta, tekee Nitrosta helposti hallittavan ja tarjoaa erinomaista vääntöjäykkyyttä. Laajat joustovarat tuovat ajoon mukavuutta, erityisesti vedettäessä perävaunua tai auton ollessa muutoin täyteen lastattu.

Dodge Nitro R/T:hen USA:ssa tarjottava performance suspension-paketti, johon kuuluvat paksummat kallistuksenvakaajat, jäykemmät jouset ja iskunvaimentimet sekä alustan puslat, on vakiovarusteena kaikissa Eurooppaan tuotavissa malleissa. Ohjauksen tunnokkuus, urheilullinen ajettavuus ja tarkka hallinta tekevät autosta hauskan ajettavan jokapäiväisessä käytössä. Mallista riippuen jopa 20-tuumaiset renkaat ja vanteet on saatavissa huippuluokan pitoa tarvitseville.

Nitron hammastanko-ohjaus mahdollistaa 11.1 metrin kääntösäteen ja laidasta laitaan ohjauspyörän kierroksia tarvitaan 3.42.

Pehmeästi vaihtava ja miellyttävä vaihteisto

Dodge Nitrossa on kaksi vaihteistovaihtoehtoa: kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ja viisivaihteinen automaattivaihteisto.

Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto on vakiovaihteistona Dodge Nitro 2.8 CRD -mallissa. Hiljaisesti toimiva vaihteisto tarjoaa myös optimaaliset vaihtotapahtumat. 1- ja 2-vaihteet ovat kolmoissynkronoidut kun taas 3- ja 4 -vaihteet ovat kaksoissynkronoidut. 5- sekä 6 -vaihde on toteutettu yksinkertaisella synkronoinnilla. Karkaistusta teräksestä valmistetut hammasrattaat ovat käytössä hiljaiset. Metallinen monitankoinen vaihteensiirrinjärjestelmä mahdollistaa kestävän ja täsmällisen vaihtamistapahtuman. Kaksiosainen kevytalumiininen vaihteistonkotelo integroidulla kytkinasetelmalla takaa voimansiirron kestävyyden. Välityssuhteet on optimoitu parhaan mahdollisen suorituskyvyn ja erinomaisen polttoainetalouden saavuttamiseksi.

4.0 V6 R/T –mallissa on aina viisivaihteinen automaattivaihteisto, joka on saatavissa myös 2.8 CRD:n yhteyteen. Vaihteistoa voi halutessaan käyttää myös manuaalivaihteiston tapaan Electronic Range Select -järjetelmän (ERS) ansiosta. Tällöin kuljettaja voi valita sopivan vaihteen liikuttelemalla vaihteenvalitsinta vasemmalle tai oikealle.

Kaksi nelivetojärjestelmää

Dodge Nitroon on tarjolla joko osa-aikainen, kytkettävä neliveto (2.8 CRD:n yhteydessä) tai jatkuvatoiminen neliveto (4.0 V6 R/T:n yhteydessä). Osa-aikaisessa nelivetojärjestelmässä on oletuksena 50/50 vääntömomentinjako etu- ja taka-akseleiden välillä. Jatkuvatoimisessa nelivetojärjestelmässä on oletuksena 48/52 vääntömomentinjako etu- ja taka-akselin väillä, mutta tarvittaessa järjestelmä pystyy siirtämään sata prosenttia väännöstä vain yhdelle akselille.

Jarrut, ajonhallinta ja turvallisuus

Lukkiutumattomat levyjarrut joka nurkassa, ESP -ajonhallintajärjestelmä ja 4BTCS -vetoluistonesto kuuluvat Dodge Nitron vakioturvavarusteisiin. Autossa on kookkaat jarrulevyt – 316 mm. jäähdytetyt levyt edessä ja 302 mm. kiinteät levyt takana. Etujarrulevyjen konstruktio on käännetty - jäähdytysaukot ovat jarrulevyn ulkoreunassa, jotta jäähdytysteho olisi parempi kuin useimmiten käytetyissä sisäreunallisissa jäähdytysaukoissa. Tämä auttaa myös saavuttamaan pitkäaikaisen käytön minimoimalla korkeiden lämpötilojen aiheuttamaa muodonmuutosta. 4BTCS -vetoluistonestojärjestelmä toimii jarruttamalla luistavaa pyörää ja siirtämällä vääntömomenttia samalla akselilla olevalle toiselle pyörälle.


Muista Dodge Nitron turvallisuusvarusteista voidaan mainita mm. Electronic Roll Mitigation (ERM) -kaatumisenestojärjestelmä, etuturvatyynyt ja sivuturvaverhot sekä hätäjarrutehostin.

Dodge Nitrot valmistetaan USA:n Ohiossa Toledon tehtaalla.

Rohkeasti muotoiltu, voimakas ja katu-uskottava Dodge Nitro rantautuu Euroopan markkinoilla kesällä 2007.

Alustavat tekniset tiedot tästä

Lisätietoja:
Aro-Yhtymä Oy
Simo Rosvall 020 5477 530 tai simo.rosvall@aro.fi
Timo Kokkonen 020 5477 508 tai timo.kokkonen@aro.fi
Mia Meinander 020 5477 534 tai mia.meinander@aro.fi





Liitteet:


677.9kB


673.18kB


1.37MB


3.27MB