Uutisarkisto

Chrysler 300C SRT8 – ainutlaatuinen yhdistelmä huippuluokan suorituskykyä, ajamisen mukavuutta ja ylellistä muotoilua

06.04.2006 (Tulosta)

• Vapaasti hengittävä 6.1 –litrainen HEMI® -moottori
• 431 hv ja 571 Nm vääntöä
• Nollasta sataan viidessä sekunnissa
• Huippunopeus elekronisesti rajoitettu 265 km/h


Vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä esiteltiin Chrysler 300C SRT8. Se oli ensimmäinen Chrysler Groupin SRT-malli, jonka moottorina oli 6.1 -litrainen HEMI® -moottori – voimanlähde, joka tuottaa yli 25 prosenttia enemmän tehoa kuin vastaava 5.7 -litrainen moottori.

Tänä vuonna samaisessa Geneven autonäyttelyssä esiteltiin vastaava farmarimalli. Chrysler 300C SRT8 touringin voimanlähteenä on sama 6.1 –litrainen HEMI® -moottori kuin sedan-sisarellaankin.

SRT8 -mallien juju ei ole kuitenkaan pelkissä huimissa suorituslukemissa. Muita keskeisiä ominaisuuksia ovat erinomainen käsiteltävyys, ilmiömäinen jarrutusvoima, toiminnalliset yksityiskohdat ylellisessä muotoilussa, kilpailuhenkiset sisätilat, kattava varustelu sekä loppuun asti viedyt yksityiskohdat. Farmarimallin muunneltava matkustamo, suuri tavaratila sekä ainutlaatuinen takaluukku ovat myös omiaan lisäämään sen haluttavuutta.

Entistäkin voimakkaampi HEMI®

Chrysler 300C SRT8:n voimanlähteenä oleva vapaasti hengittävä 6.1 –litrainen HEMI® –moottori on voimakkain Chrysler Groupin koskaan valmistama moottori. 431 hv:n (371 kW) tehot tuottava moottori tarjoaa 571 Nm huippuvääntöä 4800 kierroksella minuutissa.

Vaikka 1960- ja 1970-luvuilla legendaksi muodostunut alkuperäinen HEMI® -moottori onkin peräisin niinkin kaukaa kuin 1950-luvulta, on se silti ollut tärkein innoittaja uuden 6.1 –litraisen HEMI® -moottorin suunnittelussa. Uudesta HEMI® -moottorista löytyy useita alkuperäisen moottorin piirteitä - tärkeimpänä niistä puolipallonmuotoiset palotilat, joiden avulla saavutetaan enemmän voimaa ja tehokkuutta. Menneestä muistuttaa myös HEMI® -oranssin väriseksi maalattu sylinterilohko.

Lähtökohtana olleesta legendaarisesta HEMI® -moottorista piti kuitenkin tehdä entisestään parannettu versio. Suunnittelijat lisäsivät moottorin tehoa perinteisin keinoin kasvattamalla iskunpituutta ja kohottamalla puristussuhdetta sekä parantamalla kaasunvaihtoa imu- ja pakokanavia muuttaen. Samalla moottorin suurinta kierroslukua kasvatettiin.

Chrysler 300C SRT8 HEMI® -moottorissa sylinterin halkaisijaa on kasvatettu 5.7 -litraiseen nähden 3,5 mm. 6.1 litran iskutilavuuden saavuttamiseksi. Puristussuhde on muuttunut 9.6:1:stä 10,3:1:een.

Kaasunvaihtoa parannettiin uudentyyppisillä, varta vasten SRT8:n 6.1 -litraiselle HEMI® -moottorille suunnitelluilla sylinterikansilla sekä uusilla imu- ja pakosarjoilla. Venttiilien halkaisija sekä kansien tarkasti muotoillut imukanavat takaavat hyvän virtauksen. Pakokaasut johdetaan 70 mm:n putkistoilla 90 mm:n kromattuihin ulostuloihin.

Nokkien muotoilussa haettiin tasapainoa muun moottorisuunnittelun kanssa - päätyen luonnollisesti suorituskyvyn maksimointiin. Muotoilun avulla saavutettiin tehokas virtaus ja mahdollistettiin suuri pyörimisnopeus, jonka avulla taas saatiin lisää tehoa. Moottorin suurin kierrosnopeus onkin kasvanut 5400:sta aina 6200:aan kierrokseen minuutissa. Imu- ja pakoventtiilien varret ovat ontot. Lämpörasitusten minimoimiseksi pakoventtiilien varret on täytetty natriumilla.

6.1-litraisen HEMI® -moottorin kestävyyttä on parannettu lukuisin eri keinoin: lohkoa on vahvistettu, sen jäähdytystä on parannettu, kampiakseli on takorautaa, kiertokanget erikoisvalua ja männät on jäähdytetty öljyruiskuin.

Entistä voimakkaamman ja kestävämmän moottorin voima siirretään tiehen viisivaihteisen W5A580 -vaihteiston kautta. AutoStick® -toiminnon ansiosta vaihteistoa voi halutessaan käyttää myös manuaalivaihteiston tapaan. Sekä kardaaniakseli että vetopyörästö on suunniteltu vastaamaan moottorin tarjoamaa voimaa.

Matkustamisen ja ajamisen mukavuutta

Chrysler 300C SRT8:n jousitusta ja alustaa säädettäessä on tähdätty mahdollisimman hyvään matkustusmukavuuteen ja ajettavuuteen. Tämä on saavutettu useiden parannusten avulla: Autossa on Bilsteinin säädettävät iskunvaimentimet, erikseen suunnitellut jousijäykkyydet ja jousituksen helat sekä halkaisijaltaan suuremmat kallistuksenvakaajat. Chrysler 300C SRT8 kulkee 13 mm matalammalla kuin perusmalli erilaisten etu- ja takajousituksen nivelten johdosta. Lisäksi ESP –ajonhallintajärjestelmä on säädetty uudelleen erityisesti SRT8 –malleja varten. SRT8 –mallit on myös varustettu uudenmallisilla 20 –tuumaisilla SRT Performace –alumiinivanteilla ja edessä 245/45ZR20 ja takana 255/45ZR20 Goodyear Performance -renkailla.

Uskomattoman kiihtyvyyden ja huikean huippunopeuden luonnollisena kaverina on ilmiömäinen jarrutusvoima. Jarrujärjestelmä onkin suunniteltu hidastamaan ja pysäyttämään auto ennakoidusti, hallitusti ja mahdollisimman tasaisesti. Järjestelmä asettaa tehokkuudellaan uuden standardin tämän autoluokan jarruille.

Jokaisen 20 -tuumaisen rengas/vanne -yhdistelmän sisältä löytyy erittäin tehokkaat, neljällä jarrumännällä varustetut Brembon valmistamat jarrusatulat. Etujarrulevyt ovat jäähdytetyt 360mm x 32mm ja takaa löytyy 350mm x 28mm jäähdytetyt jarrulevyt.

Ylellinen ulkoa, vauhdikas sisältä

Chrysler –brandiin yleensä on totuttu liittämään ylellinen muotoilu eikä Chrysler 300C SRT8 –mallisto tee tästä poikkeusta. SRT8:n muotoilu erottuu perusmallin tyylikkyydestä auton suorituskykyä korostavien yksityiskohtien avulla. Auto ei ole pelkästään kaunis katsella, vaan yksityiskohdat ovat myös toiminnallisia. Esimerkiksi erityisesti tälle autolle suunniteltu hienostunut takaspoileri pienentää takana autoa tiehen painavaa voimaa lisäämättä kuitenkaan ilmanvastusta.

Muita SRT8 –malliston perusmallistosta erottavia yksityiskohtia muotoilussa ovat etu- ja takamaskien erilainen muotoilu, ainutlaatuiset jarrujen jäähdytyksen ilmanottoaukot, korin väriset insertit etu- ja takapuskureissa, kromireunainen korin värinen insertti etusäleikössä, korin väriset peilintaukset ja ovenkahvat sekä SRT8 –merkki takaluukussa.

Sisätilojen runsaasta vakiovarustelusta löytyy mm. etuistuimien lämmitys- ja muistitoiminnot. Kuppi-istuimet on koristeltu mokkainsertein sekä SRT -merkillä. Polkimet ovat säädettävät ja tekniikkaa korostava ohjauspyörällä verhoiltu nahalla. Myös vaihteenvalitsimen pää ja oven sisäänvetokahvat ovat nahkaa.

Mittaristo: 300 km/h yltävä nopeusmittari, kierroslukumittari ja lämpötilamittarit.

SRT8 touring sisältää kaikki sedan-sisarensa hienoudet. Lisäksi matkustajat nauttivat 630 litran matkatavaratilasta, joka muunneltavuuden ansiosta voidaan kasvattaa jopa 1602 litraan. Sisätiloihin on helppo päästä käsiksi erityisen takaluukun ansiosta.

Kori on yhtä lujarakenteinen kuin sedanissa. Erikoisuutena E-segementin farmareihin 300C touring-mallit on varustettu L-kirjaimen muotoisella takaluukulla. Sen saranat on asennettu niin taakse, että luukku avautuu lähes suoraan ylöspäin eikä luukulla operoijan tarvitse näin ollen ottaa askeltakaan taaksepäin. Lisäksi takalasissa on lämmitin ja pyyhin. Pyyhkimessä on kaksi eri säätöä sekä pesutoiminto.

Sekä etu- että takaistuimet ovat paitsi tilavat myös mukavat. Chrysler 300C SRT8 touring tarjoaa poikkeuksellisen suuren tavaratilan jo istuinten ollessa normaaliasennossa – lähes 25 prosenttia enemmän kuin sedan-mallissa - puhumattakaan maksimitavaratilasta.

Ylellinen Chrysler 300C -mallisto on suosittu jo entuudestaan. Mm. amerikkalainen Consumer Reports –lehti on maininnut Chrysler 300C:n parhaiden autojen listallaan. Listalle pääsy heijastaa myös kuluttajien vahvaa uskoa auton laadukkuuteen ja luotettavuuteen. SRT8-malleissa karismaattisen auton suorituskyky on kohotettu entistäkin huimempiin lukemiin lisäten sen haluttavuutta entisestään.

Chrysler 300C SRT8 -mallit rakennetaan Magna Steyrin tehtaalla Itävallan Grazissa. Saatavilla Suomessa nyt.

Tekniset tiedot tästä

Lisätietoja:
Aro-Yhtymä Oy
Simo Rosvall 020 5477 530 tai simo.rosvall@aro.fi
Timo Kokkonen 020 5477 508 tai timo.kokkonen@aro.fi
Mia Meinander 020 5477 534 tai mia.meinander@aro.fi


 


Liitteet:


3.7MB


2.41MB


2.31MB


2.25MB


2.01MB