Uutisarkisto

Chrysler Group vaihtaa isommalle vaihteelle Pariisissa - tuotetulva jatkuu

22.09.2006 (Tulosta)

Chrysler Groupin kansainvälinen mallisto jatkaa laajenemistaan: Chrysler-, Jeep- ja Dodge –osastoilla on näytillä yli 30 ajoneuvoa. Kattavan esittelyn vetonauloja tänä vuonna ovat Euroopan ensi-iltansa saavat Jeep Wrangler ja Jeep Wrangler Unlimited, uusi Chrysler Sebring sekä Dodgen D -segmenttiin sijoittuva konseptiauto.

Dodge: Säpinää D -segmenttiin

Dodge Avenger tekee D -segmentille saman mitä Dodge Caliber teki C -segmentille: se tarjoaa ainutlaatuisen, rohkeasti erilaisen mutta kuitenkin järkevän vaihtoehdon. Avengerin rohkea muotoilu ilmentää Dodge –brandille tyypillisiä attribuutteja: se on rohkea, se on voimakas, se on katu-uskottava. Dodge Avenger osoittaa vääräksi uskomuksen, jonka mukaan keskikokoisen perheauton tulisi olla tylsä. Samaan aikaan se on varteenotettava perheauto myös rationaalisesti ajatellen: keskikokoinen Avenger on muunneltava ja polttoainetaloudellinen.

Ulkonäöltään Avenger on ilmiselvä Dodge: jos voimakkaasta etumaskista ei autoa muuten tunnista Dodgeksi, niin viimeistään tunnusomainen etusäleikkö varmistaa asian. Suuret ja kulmikkaat ajovalot on sijoitettu reunustamaan etusäleikköä ajoneuvon kulmiin. Etumaskin alaosaa koristaa vinoneliöverkko, jota reunustaa kaksi ilmavirtasuojusta. Sumuvalot on sijoitettu etumaskin alakulmiin. Konepellin muotoilu toistaa etusäleikön vertikaalista teemaa.

Avengerin sporttista sivuprofiilia korostavat pitkä konepelti, lyhyt tavaratilan kansi sekä muhkeat lokasuojat. Avengerin sivuprofiili on suorastaan hyökkäävä: paikallaan ollessaankin auto näyttää siltä kuin se syöksyisi eteenpäin. Suuret ja ilmeikkäät takavalot puolestaan on sijoitettu tavaratilan kannen kulmiin.

Tutustu Dodge Avengeriin osoitteessa www.dodgeavengerconcept.com – username: dodge, password: dcx123.

Pariisissa nähdään myös Dodge Nitron tuotantomalli sekä Dodge Caliber SRT4, jotka yhdessä Dodge Avengerin kanssa täydentävät Dodge –mallistoa vuoden 2007 aikana.

Jeep tarjoaa uutta 65 vuoden jälkeenkin

Jeep Compass tuo Jeep –brandin maastosta asvaltille(kin)

Legendaarinen Jeep, maastojen kiistaton valtias, valloittaa yhä uusia reittejä. Jeep lähtee mukaan kilpailuun kasvavista katumaasturien markkinoista uudella Jeep Compassillaan.

Jeep Compass ilmentää modernimpaa Jeep –muotoilua. Vaikka sen ulkomuodossa onkin tavoiteltu sporttisempaa, kevyempää ja sulavampaa ilmettä kuin perinteisemmässä Jeep –muotoilussa, on Jeep Compasskin silti ilmiselvä Jeep. Vaikuttava ja itsevarma olemus on oikeutettu: modernin ulkomuodon alle kätkeytyvät juuri ne Jeep –brandiin liitetyt tekniset ja laatuominaisuudet, jotka ovat tehneet siitä alansa legendan.

Autoa edestäpäin katsottaessa sen tunnistaa Jeepiksi paitsi pyöreistä ajovaloista myös tutusta etusäleiköstä. Voimakkaan ilmeikkääseen konepeltiin on muotoiltu pieni ulkoneva laippa, joka auttaa ohjaamaan ilmavirran tuulilasin pyyhkijöiden yläpuolelle. Vakiona olevat sumuvalot paitsi parantavat näkyvyyttä huonoissa ajo-olosuhteissa myös tuovat ilmettä auton etumaskiin. Muhkeat taustapeilit ovat huomattavan suuret tarjoten kuljettajalle erinomaiset näkymät taaksepäin.

Auton sivuprofiili eroaa melko selvästi perinteisemmistä Jeep –ajoneuvoista. Jeep Compassin tuulilasi viettää jyrkästi taaksepäin ja auton muodot ovat selkeästi pyöreämmät kuin esimerkiksi Jeep Commanderissa. Kulmikkaat pyöränaukot edustavat perinteistä Jeep –muotoilua, kun taas integroidut kattokaiteet sekä takaspoileri ovat uusia tuttavuuksia Jeep –ajoneuvoissa. Molemmat ovat paitsi näyttäviä myös toiminnallisia yksityiskohtia: kattokaiteissa on viisi kiinnityskohtaa ja takaspoileri mm. parantaa auton aerodynamiikkaa. Takaspoileriin on myös sijoitettu kuudesta LED-valosta koostuva jarruvalo ja pesimen suutin.

Ajoneuvo on voimakkaan näköinen myös takaapäin. Suuret ajovalot täyttävät ajoneuvon kulmat ja kirkkaaseen koristelistaan on kohokuvioitu sana Compass. Kattolinjaa jatkava takaspoileri viimeistelee sporttisen ilmeen. Yksiosainen takaluukku tarjoaa helpon pääsyn Jeep Compassin toimiviin sisätiloihin.

Viisiovisen ajoneuvon käytännöllisyys jatkuu myös sen sisätiloissa, joissa toimivuus, tyyli ja muunneltavuus sulautuvat yhdeksi houkuttelevaksi paketiksi. Ajoneuvon käytännöllisyys ilmenee mm. hyvissä ja kekseliäissä säilytystiloissa: esim. hansikaslokeron luukku avautuu alaspäin tarjoten juuri sopivan huomaamattoman paikan omistajan käsikirjalle ja muille autossa tarvittaville dokumenteille. Säilytystilaa löytyy myös mm. ovista ja keskikonsolista: etuovien karttataskuihin mahtuu kuusi CD –levykoteloa ja keskikonsolin avautuvassa kannessa on oivallinen säilytyspaikka vaikkapa matkapuhelimelle.

Kojelaudan keskiosaan, jota reunustaa hopeanvärinen kehys, on sijoitettu suljettavat ilmastoinnin suuttimet, radio, ilmastoinnin ja lämmityksen säädöt, istuinlämmityksen kytkennät sekä vaihteenvalitsin. Vaihteenvalitsimen pää on kirkkaanvärinen ja sen keskiössä lukee Jeep kirkkain kirjaimin mustalla pohjalla. Neljästä mittarista koostuva mittaristo on tyylikkäästi elektroluminenssivalaistu. Mittarien pohjat ovat mustat, kun taas grafiikka on valkoista ja osoittimet oranssit. Limited –malleissa mittareissa on lisäksi hopeanvärinen kehys.

Jeep Compassissa kuljettaja istuu noin viisi senttimetriä korkeammalla kuin kesällä esitellyssä Dodge Caliberissa ja kokee näin olevansa tilanteen herra kaikissa käänteissä. Kuten Dodge Caliber myös Jeep Compass on muunneltava ja hauska: etumatkustajan istuin taittuu kokonaan litteäksi. Takaistuimet taittuvat 60/40 suhteessa ja niitä voi myös kallistaa taaksepäin mukavan matkustusasennon saavuttamiseksi. Halutessaan matkaa tahdittamaan voi valita Boston Acoustics –äänentoistojärjestelmän, johon kuuluu myös kaksi takaluukkuun sijoitettua kaiutinta. Irrotettava sisävalo toimii tarvittaessa taskulamppuna. Sisäväritys on kaikissa malleissa kaksisävyinen. Sport –mallit on varustettu kangasistuimin, kun taas Limited –malleissa matka taittuu nahkaistuimilla. Matkatavaroita mahtuu kyytiin istuinten ollessa perusasennossa 334 litraa. Takaistuinten alas taittaminen nostaa matkatavarakapasiteetin 738 litraan.

Jeep Compassin kaverina tulee automaattisesti Freedom Drive I. Se on aktiivinen jatkuva nelivetojärjestelmä, joka on tarpeen tullen lukittavissa. Järjestelmä on suunniteltu täyttämään kuljettajan päivittäiset vaatimukset huonoissakin keliolosuhteissa – nelivedon ollessa lukittuna Jeep Compass kykenee etenemään esim. syvässä lumessa tai upottavalla hiekalla. Sen sydän on taka-akselin tasauspyörästössä sijaitseva elektronisesti ohjattu kytkin ECC. ECC välittää voiman takapyörille kaksivaiheisen kytkimen kautta. Kytkimen elektromagneettinen ensiöpuoli ohjaa varsinaista, voimaa takapyörille siirtävää kytkintä. Ohjainyksikkö tarkkailee ajoneuvon nopeutta, kiihtyvyyttä, kääntökulmaa ja pyörien pitoa, joiden perusteella se jakaa voimaa taka-akselille. Ohjainlaite toimii saumattomasti yhteen ESP –ajonhallintajärjestelmän, lukkiutumattomien jarrujen ja vetoluistoneston kanssa.

Toisin kuin viskokytkimeen tai pumppuihin perustuvissa nelivetojärjestelmissä Jeep Compassin nelivetojärjestelmän lukon kytkeytyminen ei sinällään edellytä, että etu- ja taka-akselin välille muodostuisi pyörimisnopeuksien eroa. Freedom Drive I ennakoi ajotilanteita ja vastaa niihin lisäämällä vetoa takapyörille tarvittaessa – tällaisia tilanteita voivat olla esim. voimakas kaasupolkimen painallus tai pidon katoaminen etupyöriltä.Toimiessaan vain tarvittaessa järjestelmä myös parantaa osaltaan polttoaineen kulutuksen taloudellisuutta. Neliveto kytketään kiinteäksi vetämällä pientä kromattua T –kytkintä. Tällöin voimaa siirtyy taka-akselille jopa 60 prosenttia.

Jeep Compass rakentuu 2635 mm pitkälle akselivälille. Vakiona olevien 17 –tuumaisten renkaiden sijoittelu parantaa paitsi ajoneuvon vakautta ja dynamiikkaa myöskin ajamisen mukavuutta. Maavaraa Jeep Compassista löytyy 200 mm lähestymiskulman ollessa 21 astetta, jättökulman 32 astetta ja ylityskulman 20 astetta.

Jeep Compassin perusmoottorina on 2.4-litrainen ns. maailmanmoottori, joka tuottaa 170 hevosvoiman (125 kW) tehot ja 220 Nm:n väännön. Bensiinimoottorin kaverina on viisivalintainen manuaalivaihteisto tai vaihtoehtoisesti portaaton automaattivaihteisto CVT.

Moottorivalikoimaan kuuluu myös Volkswagenin valmistama kaksilitrainen pumppusuutindiesel, joka tuottaa 140 hevosvoiman (103 kW) tehot ja miehekkään 310 Nm:n väännön jo 1750 kierroksella minuutissa. Dieselmoottorin kaverina on aina kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

Kuten kaikissa Chrysler Groupin ajoneuvoissa, myös Jeep Compassin suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota turvallisuuteen. Vakioturvavarusteita ovat mm. monivaiheisesti täyttyvät etumatkustajien turvatyynyt, sivuturvaverhot, ESP -ajonhallintajärjestelmä, hätäjarrutehostin, elektroninen kaatumisenestojärjestelmä, ABS-jarrut ja vetoluistonesto.

Uusi Jeep Wrangler menee sinne minne muilla ei ole mitään asiaa

Uuden Jeep Wranglerin suunnittelu ei ollut mikään helppo tehtävä – onhan kyseessä yksi automaailman tunnetuimmista ja rakastetuimmista ikoneista. Uudesta Wranglerista löytyykin kaikki ”must” –elementit: pyöreät ajovalot, seitsemänlovinen etusäleikkö, kulmikkaat pyöränaukot, taittuva tuulilasi, turvakaari, irrotettava katto ja ovet sekä mahdollisuus valita kangaskaton ja irrotettavan, avattavan kovakaton välillä. Ulkomuotoa on hiottu modernimmaksi, mutta Jeep Wrangler on edelleen selkeästi tunnistettavissa. Uusi selkeälinjainen Jeep Wrangler on aavistuksen aiempaa leveämpi ja sen matkustusmukavuus on parantunut mm. pidemmän akselivälin ansiosta. Tarjolla on myös aiempaa enemmän mahdollisuuksia yhdistellä erilaisia ovi- ja kattokombinaatioita. Uusia kattovaihtoehtoja ovat kolmesta osasta koostuva kovakatto Jeep’s Freedom Top™ ja innovatiivinen kangaskatto Sunrider®. Maavaraa uudella Jeep Wranglerilla on myös aiempaa enemmän ja matkaa taitetaan entistä suuremmilla renkailla.

Jeep Wranglerin sisätilauudistukset näkyvät ennen muuta matkustusmukavuudessa: matkustajilla on mm. aiempaa enemmän lantion-, olkapään- ja jalkatilaa. Lisäksi uuteen Jeep Wrangleriin on saatavilla mm. ilmastointi ja MP3 –soitin tai vaikkapa 20GB:n kovalevyllä ja USB-liittimellä varustettu DVD/Multimedialaitteisto. Sähkötoimiset ikkuvat ovat vakiona. Autoon saa myös navigaatiolaitteiston ja seitsemästä kaiuttimesta koostuvan äänentoistojärjestelmän. Kojetaulu sekä istuimet on uusittu. Kuljettajan istuimeen on saatavilla korkeudensäätö. Takaistuimille, jotka saa myös taitettua litteäksi, mahtuu helposti kaksi aikuista matkustajaa. Tilavuuden kasvaminen näkyy myös kasvaneissa matkatavarakapasiteeteissa.

Turvavarustelu on nostettu Jeep Wranglerissa aivan eri tasolle, kuin mihin todellisten Off-Road -maastureiden keskuudessa on totuttu. Jeep Wranglerissa on vakiona ABS -jarrut, ESP-ajonhallintajärjestelmä, BAS -hätäjarrutehostus, ERM -kaatumisenestojärjestelmä ja TCS-vetoluistonesto. Jeep Wrangler on varustettu kahdella etuturvatyynyllä ja valinnaisvarusteena saatavilla sivuturvatyynyillä.

Jeep Wrangler on, jos mahdollista, entistäkin maastokelpoisempi. Alkuperäiselle ulkonäölleen uskollinen Jeep Wrangler on kuitenkin täysin uusi – mm. kasvaneen maavaran, parempien joustovarojen ja edistyneen nelivetojärjestelmän ansiosta Jeep Wrangler on suunniteltu voittamaan vaikeimmatkin maaston asettamat esteet.

Jeep Wranglerin lähestymiskulta on 44,3 astetta, ylityskulma 25,5 astetta ja jättökulma 40,4 astetta. Jeep Wrangleriin on saatavilla myös elektronisesti poiskytkeytyvä etukallistuksenvakain (ASDS). Vakiona on entisestään parannetut Dana 30 etuakseli ja Dana 35 taka-akseli. Jeep Wrangler Rubiconista puolestaan löytyy erittäin suurta rasitusta kestävät Dana 44 etu- ja taka-akselit.

Toisen sukupolven osa-aikainen nelivetojärjestelmä Command-Trac® on vakiona kaikissa Jeep Wrangler –malleissa. Alennusvaihteiston välityssuhde on 2.72:1. Lisäksi autoon on saatavana Track-Lok® tasauspyörästön lukko parantamaan pitoa entisestään. Rubicon –malliin on saatavana myös Off-Road Rock-Trac® jakovaihteisto, jossa alennusvaihteiston välityssuhde on 4.0:1. Autossa on myös sähköiset lukot etu-ja takatasauspyörästön yhteydessä sekä sähköisesti pois kytkettävä etukallistuksenvakain. Rubicon –malli on varustettu 32 –tuumaisilla BF Goodrich off-road –renkailla.

Myös maantieajo on entistä hienostuneempaa uudella Jeep Wranglerilla 50 prosenttia jäykemmän korirakenteen ja parannetun viisilinkkijousituksen ansiosta. Ajoneuvoa on entistä helpompi käsitellä ja matkustusmelu on pienentynyt yli 20 prosentilla.

Moottorivaihtoehtoina ovat 3.8 –litrainen bensiinimoottori sekä 2.8 CRD. Bensiinimoottorista löytyy tehoja 202 hevosvoiman verran ja sen parina on joko kuusivalintainen käsivaihteisto tai automaattivaihteisto. 2.8 CRD on saatavana 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla tai 5-vaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna. Tehoa dieselmoottorista löytyy 177 hevosvoiman verran ja vääntöä 460 Nm.

Jeep Compassin ja uuden Wranglerin lisäksi näytillä Pariisissa on myös Compassin sisarmalli Jeep Patriot sekä Jeep Grand Cherokee SRT8. Jeep -brandi on vahvassa kasvussa – vuoden 2007 loppuun mennessä Jeep –mallisto koostuu Jeep Commanderista, Jeep Grand Cherokeesta, Jeep Cherokeesta, Jeep Wranglerista sekä uusista Jeep Compassista, Jeep Patriotista ja neliovisesta Jeep Wrangler Unlimitedistä. Kaikkiin on valittavissa sekä bensiini- että dieselmoottori. Lisäksi malliston huipulla äärimmäistä suorituskykyä edustaa Jeep Grand Cherokee SRT8.

Lue lisää Jeep Grand Cherokee SRT8:sta

Chrysler: Hienostunut uusi Chrysler Sebring

Hätkähdyttävän kauniin ja elegantin ulkomuodon innoittajana on ollut vuonna 2003 esitelty Chrysler Airflite –konseptiauto. Chrysler Sebringin hienostunut olemus tuo Chrysler –tuotemerkin attribuutit - ilmeikäs, hienostunut, atleettinen ja intohimoinen - myös keskikokoisten autojen segmenttiin.

Ajoneuvoa edestäpäin katsottaessa huomio kiinnittyy Chryslerin tuttuun etusäleikköön, jota koristaa säleikön yläosaan sijoitettu siipilogo. Voimakkaan ilmeikäs konepelti, suuret kulmikkaat ajovalot ja saatavilla olevat sumuvalot vangitsevat katsojan huomion.

Chrysler Sebringin sivuprofiili on sulavalinjainen ja urheilullisen oloinen. Pitkä konepelti ja kattolinja sekä kylkien muotoilu korostavat atleettista asentoa. Ilmeikäs ulkomuoto jatkuu myös ajoneuvon takaosassa, jossa huomio kiinnittyy suuriin, takaluukun kulmat täyttäviin takavaloihin.

Chrysler Sebringin ulkomuodosta huokuva eleganssi jatkuu myös ajoneuvon selkeissä sisätiloissa, joissa on selkeästi keskitytty laatuun ja yksityiskohtiin. Kaikkien Sebring –mallien sisusta on kaksisävyinen. Limited –malleissa on lisäksi nahkaverhoilu. Kuljettaja istuu aiempaa korkeammalla ja muunneltavuutta tuovat 60/40 suhteessa taittuvat takaistuimet sekä litteäksi taittuva etumatkustajan istuin. 

Uuden Chrysler Sebringin varustelu on erittäin kattava – vakiona tai saatavilla on mm. likaa ja hajuja hylkivä YES® -kangasverhoilu, DVD –viihdekeskus takamatkustajille, lämmittävä/jäähdyttävä mukinpidike, MP3 -valmius, 60/40 suhteessa taittuvat takaistuimet, istuinlämmitys, liukuva keskikyynärnoja sekä matkustamon ilmanpuhdistin. Myös turvavarustelu on mittava, mm. monivaiheisesti täyttyvät etumatkustajan turvatyynyt, sivuturvatyynyt, ovien turvapalkit, ESP –ajonhallintajärjestelmä ja luistonesto, hätäjarrutehostin, turvavyömuistutin, rengaspainemonitori ja ABS-jarrut.

Chrysler Sebringin moottorivaihtoehtoina ovat aluksi 2.0 – ja 2.4 –litraiset ns. maailmanmoottorit sekä Dodge Caliberista ja Jeep Compassista tuttu 2.0 CRD. Syksyllä 2007 valittavaksi tulee myös 2.7 –litrainen bensiinimoottori. Bensiinimoottorien kaveriksi on valittavissa joko manuaalinen tai automaattivaihteisto, kun taas dieselmoottorin parina on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.

Uusi Chrysler Sebring esitellään Suomessa keväällä 2007.

Chrysler Sebringin kuvat kuvapankissamme

Lisätietoja: Chrysler Finland Oy

Simo Rosvall, puh. 020 547 7530 tai simo.rosvall@aro.fi

Timo Kokkonen, puh. 020 547 7508 tai timo.kokkonen@aro.fi

Mia Meinander, puh. 020 547 7534 tai mia.meinander@aro.fi