Uutisarkisto

Jeep Wrangler menee sinne minne muilla ei ole mitään asiaa - nyt myös neliovisena

20.08.2007 (Tulosta)

·       Aja perässä jos pystyt – entistäkin maastokelpoisempi Jeep Wrangler

·       Sotatantereilta illallisgaalaan – aiempaa hienostuneempaa ja mukavampaa maantieajoa

·       Katto auki alle 30 sekunnissa – Sunrider® -kangaskaton lisäksi saatava irrotettava, kolmeosainen FreedomTop™-kovakatto

·       Jeep Wrangler nyt myös neliovisena – uusi Jeep Wrangler Unlimited

Uuden Jeep Wranglerin suunnittelu ei ollut mikään helppo tehtävä – onhan kyseessä yksi automaailman tunnetuimmista ja rakastetuimmista ikoneista. Uudesta Wranglerista löytyvätkin kaikki ”must”–elementit: pyöreät ajovalot, seitsemänlovinen etusäleikkö, kulmikkaat pyöränaukot, taittuva tuulilasi, turvakaari, irrotettava katto ja ovet sekä mahdollisuus valita kangaskaton ja irrotettavan, avattavan kovakaton välillä. Ulkomuotoa on hiottu modernimmaksi, mutta Jeep Wrangler on edelleen selkeästi tunnistettavissa.

Uusi selkeälinjainen Jeep Wrangler on aavistuksen aiempaa leveämpi ja sen matkustusmukavuus on parantunut mm. pidemmän akselivälin ansiosta. Tarjolla on myös aiempaa enemmän mahdollisuuksia yhdistellä erilaisia ovi- ja kattokombinaatioita. Uusia kattovaihtoehtoja ovat kolmesta osasta koostuva irrotettava kovakatto Jeep’s FreedomTop™ ja innovatiivinen kangaskatto Sunrider®. Erilaisia ovi- ja kattokombinaatiomahdollisuuksia on yli 80!

Tarkoituksenmukainen matkustamo on myös entistä mukavampi

Rajuun maastoajoon suunniteltu ja kykenevä auto tarjoaa nyt myös henkilöautomaista mukavuutta. Jeep Wranglerin sisätilauudistukset eivät näy niinkään muotoilussa kuin matkustusmukavuudessa. Kasvaneen akselivälin ansiosta takapenkki on suurempi kuin aiemmin. Matkustajilla onkin aiempaa väljemmät oltavat lantion-, olkapään- ja jalkatilan kasvettua merkittävästi. Takaistuimille, jotka voi myös taittaa litteäksi 60/40 suhteessa, mahtuu helposti kolme aikuista matkustajaa. Kaikissa ovissa on lisäksi kyynärnoja.

Myös kuljettajalla on lokoisat oltavat. Uusitut etuistuimet ovat aiempaa tukevammat ja mukavat. Kuljettajan istuimessa on lisäksi korkeudensäätö. Myös kojetaulu on uusittu. Siitä löytyy mm. neljä ilmastoinnin suutinta, neljä kaiutinta sekä aiempaa suurempi, lukittava hansikaslokero. Kojelaudan keskiosaan on sijoitettu mm. radion ja ESP-ajonhallintajärjestelmän säätönappulat helposti kuljettajan ulottuville. Mittaristo on selkeä ja tarkoituksenmukainen. Sisätilojen mukavuusominaisuudet ovat myös lisääntyneet merkittävästi. Vakiona tai saatavilla on mm. ilmastointi, nahkainen ohjauspyörä, vakionopeudensäädin, ulkolämpötilan mittari ja kompassi, sähkötoimiset etu- ja takaikkunat, radio ja CD-/DVD-/MP3-soitin ja kuusi kaiutinta sekä 20GB:n kovalevyllä ja USB-liittimellä varustettu navigaatiolaitteisto. Tilavuuden kasvaminen näkyy myös kasvaneissa matkatavarakapasiteeteissa. Tavaratilan lattian alla on erillinen turvasäiliö.

Entistäkin maastokelpoisempi Jeep Wrangler...

Jeep Wrangler on, jos mahdollista, entistäkin maastokelpoisempi. Jeep Wranglerin maavara sekä lähestymis- ja jättökulmat saavat muut maastoautot kalpenemaan. Jeep Wrangler on suunniteltu voittamaan vaikeimmatkin maaston asettamat esteet. Tässä auttavat mm. entisestään parannetut Dana-etu- ja taka-akselit, kaikissa Wrangler-malleissa vakiona oleva toisen sukupolven kytkettävä, jatkuva nelivetojärjestelmä Command-Trac®, sekä saatavilla oleva Track-Lok® -tasauspyörästön lukko.

Maailman maastokelpoisin malli on äärimmäiseen maastoajoon suunniteltu Jeep Wrangler Rubicon. Rubicon oli alun pitäen kaikkein suosituimmista maastoajovarusteista koostuva varustepaketti, jonka sai lisävarusteena vuoden 2003 Jeep Wrangleriin. Pakettiin kuuluivat mm. lukittavat Dana 44 –etu- ja taka-akselit sekä 4:1 ryömintävälitys. Rubicon-paketista tuli välitön hitti. Nyt saatavilla oleva erillinen Rubicon-malli sisältää kattavan varustelun, jonka ansiosta auto on valmis rankkaan maastoajoon suoraan tehtaalta! Entisestään parannetut Dana 44–etu- ja taka-akselit kestävät erittäin suurta rasitusta. Lisäksi Rubicon-mallissa on mm. Rock-Trac® -jakovaihteisto, jossa alennusvaihteiston välityssuhde on 4.0:1, sähköiset Tru-Lok® -lukot etu- ja takatasauspyörästön yhteydessä sekä sähköisesti ohjaamosta vapautettava kallistuksenvakaaja. Rubicon-mallilla pääsee rapaisimpiinkin paikkoihin, mutta onneksi antistaattinen, likaa ja hajuja hylkivä Yes Essentials® -kangasverhoilu on helppo pitää puhtaana.

…tarjoaa nyt myös maantieajon hienostuneisuutta

Maantieajo on entistä hienostuneempaa uudella Jeep Wranglerilla mm. pidemmän akselivälin, jäykemmän korirakenteen ja uudistetun jousituksen ansiosta. Ajoneuvon käsiteltävyys on parantunut huomattavasti aiempaan Wrangleriin verrattuna samalla kun matkustamon melu on vähentynyt yli 20 prosenttia. Jeep Wrangler tarjoaa nyt kaiken yhdessä paketissa: ylivertaiset maasto-ominaisuudet yhdistettynä mukavaan maantieajoon. Muita autoja ei perheessä enää tarvitakaan!

Moottorivaihtoehdot

Jeep Wranglerin perusmoottorina on tehokas ja taloudellinen 2.8 CRD. Dieselmoottorin kaverina on joko kuusivaihteinen manuaalivaihteisto tai viisivaihteinen automaattivaihteisto. Tehoa dieselmoottorista irtoaa 177 hevosvoiman verran ja vääntöä vaihteistosta riippuen joko 400 tai 410 Nm.

Vaihtoehtoisesti Jeep Wrangleriin voi valita 3.8-litraisen V6 bensiinimoottorin, joka tuottaa 199 hevosvoiman tehon ja 315 Nm:n väännön. Vaihteistoksi voi valita joko manuaali- tai automaattivaihteiston.

Jeep Wrangler ja Jeep Wrangler Unlimited

Uudistunut klassikko on saanut rinnalleen uuden, neliovisen Jeep Wrangler Unlimitedin – markkinoiden ainoan neliovisen avoauton! Sekä Jeep Wrangler että Jeep Wrangler Unlimited on saatava Sport- tai Rubicon-varustelulla.

Raisua menoa – turvallisuutta unohtamatta

Turvavarustelu on nostettu Jeep Wranglerissa aivan eri tasolle, kuin mihin todellisten Off-Road -maastureiden keskuudessa on totuttu. Jeep Wranglerissa on vakiona ABS-jarrut, kolmitoimintoinen ESP-ajonhallintajärjestelmä, BAS-hätäjarrutehostus, ERM-kaatumisenestojärjestelmä ja TCS-vetoluistonesto. Lisäksi Jeep Wrangler on varustettu kahdella monivaiheisesti täyttyvällä etuturvatyynyllä.

Jeep Wranglerit valmistetaan USA:ssa Toledon tehtaalla.

Jeep Wrangler OVH alk. 47 990€.

Tekniset tiedot tästä

Lisätietoja: Chrysler Finland Oy

Simo Rosvall, puh. 020 547 7530 tai simo.rosvall@aro.fi

Timo Kokkonen, puh. 020 547 7508 tai timo.kokkonen@aro.fi

Mia Meinander, puh. 020 547 7534 tai mia.meinander@aro.fi