Uutisarkisto

Uusi Fiat Panda nousee vahvasti esille Frankfurtissa

05.09.2011 (Tulosta)

Uusi Fiat Panda ottaa ansaitusti pääroolin Fiatin osastolla 15. syyskuuta 2011 alkavassa Frankfurt Motor show'ssa. Yksinkertaisesta pikkuautosta on jalostunut entistäkin monipuolisempi, tilavampi ja mukavampi kaupunkiauto.

Fiat Panda on aina ollut sopiva sekoitus järkeä ja tunnetta. 31 vuoden aikana Panda on voittanut jo yli 6,5 miljoonaa autoilijaa puolelleen yksinkertaisella ja arkielämään sopivalla filosofiallaan. Uusi Fiat Panda on edelleen vapaa muodin ja luokitusten rajoituksista.

Uudistettu tyyli tarjoaa enemmän tilaa ja toimivuutta

Kolmannen sukupolven Fiat Panda on edelleen erittäin kompakti, ulkoasultaan moderni ja harmoninen auto. Muutamalla senttimetrillä kasvaneet mitat on käytetty tehokkaasti hyväksi, ja sisätilat joustavat yksilöllisten tarpeiden mukaan. Myös turvallisuus sekä matkustus- ja tavaratilojen koko ovat lisääntyneet.

Mukavuutta lisäävät mm. helppo ajettavuus, hallintalaitteiden ergonominen sijoittelu, hyvät säilytystilat ja takamatkustajien esteetön kulku. Keskellä kojelautaa sijaitseva vaihdekeppi, kohotettu istuma-asento ja suuret ikkunat takaavat kuljettajalle ja matkustajille erinomaisen näkyvyyden ja ajonhallinnan.

Huippumoottorit säästävät luontoa

Fiat Pandan moottorivalikoima on laajentunut kaksisylinterisillä TwinAir-moottoreilla: saatavilla on "International Engine of the Year 2011" -kilpailussa vuoden moottoriksi valittu 85 hv Turbo sekä uusi 65 hv vapaasti hengittävä moottori, jonka polttoaineen kulutus on edellistäkin pienempi. Molemmat moottorit on varustettu Start & Stop -järjestelmällä, joka seisottaessa sammuttaa ja liikkeelle lähdettäessä käynnistää moottorin uudelleen ja vähentää näin polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä.

Uudistettu 69 hv 1.2 Fire täydentää bensiinimoottoreiden valikoiman, ja 75 hv 1.3 Multijet II – jossa Start & Stop -toiminto on vakiona – tarjoaa entistäkin parempaa suorituskykyä.

Uusi Fiat Panda esitellään myös 80 hv 0,9 TwinAir Turbo Natural Power (bensiini / maakaasu) – sekä 69 hv 1,2 EasyPower (bensiini ja nestekaasu) -moottoreilla. Ympäristöystävällisiin ratkaisuihin kuuluu myös GSI-vaihtovalo, joka auttaa kuljettajaa valitsemaan moottorin tehokkaaseen käyttöön sopivan ja polttoaineen kulutusta kulloinkin vähentävän vaihteen.

Suuri sähköisesti ohjattu Skydome-kattoluukku, CD- ja MP3 soittimella varustettu Hi-Fi-järjestelmä sekä Dualdrive ohjaustehostin täydentävät mukavuutta lisäävän varustelun.

Yli 600 erilaista ominaisuuksien yhdistelmää

Aluksi uudet Fiat Pandat ovat saatavilla etuvetoisina – jatkossa tuotantoon tulee myös 4x4-valikoima. Sen myötä persoonallisen Fiat Pandan voi valita yli 600 ominaisuuden yhdistelmästä, jonka takaavat neljä moottorivaihtoehtoa, kolme viimeistelytasoa, 10 ulkoväriä, neljä sisustustyyliä, kaksi pölykapselivaihtoehtoa sekä kahdet 14 "ja 15" kevytmetallivannevaihtoehdot.

Fiat Panda on kautta historiansa ollut monella tavalla edelläkävijä. Se oli mm. luokkansa ensimmäinen auto, joka voitti arvostetun Car of the Year -tittelin (vuonna 2004). Se oli myös ensimmäinen alle 4-metrinen dieselauto (1986) ja tarjosi ensimmäisenä sekä nelivetoversion (1983) että polttoaineen kulutusta vähentävien ympäristöystävällisten moottoreiden valikoiman (Panda Elettra oli vuonna 1990 ensimmäisiä sähköautoja). Lisäksi Fiat Panda saavutti ensimmäisenä nelivetoisena kaupunkiautona 5200 metrinkorkeudessa sijaitsevan Everestin huipputekniikkaleirin vuonna 2004.

Suomessa uusi Fiat Panda -mallisto tulee myyntiin näillä näkymin vuoden 2012 loppupuolella.

Lue lisää lehdistötiedotteesta.