Uutisarkisto

Fiatin city brake control -järjestelmä on palkittu Euro NCAP Advance 2013 -palkinnolla

27.06.2013 (Tulosta)

·         Järjestelmä jarruttaa automaattisesti törmäysten välttämiseksi

·         Kaupunkiliikenteessä hyödyllinen toiminto on aktiivinen 30 kilometrin tuntinopeuteen saakka

·         Tulee saataville uutuusmalli Fiat 500L:ään

Euro NCAP Advanced -palkinto on jaettu vuodesta 2010 lähtien autonvalmistajille, jotka esittelevät tuotteissaan sellaista huippuluokan teknologiaa mistä on todellista hyötyä myös kuluttajille.

Vuonna 2013 palkinnon saa Fiat uudesta city brake control –järjestelmästään.

Uutuusmalli Fiat 500L:ään saatavilla oleva järjestelmä havainnoi ajoneuvon edessä olevat ajoneuvot tai muut esteet ja jarruttaa automaattisesti, mikäli kuljettaja ei reagoi riittävän nopeasti edessä olevaan esteeseen.

Uusi city brake control -järjestelmä on suunniteltu ennen muuta kaupunkiliikennettä ajatellen. Se aktivoituu jo viiden kilometrin tuntinopeudessa ja on aktiivinen, kunnes ajoneuvo saavuttaa 30 kilometrin tuntinopeuden. Halutessaan kuljettaja voi kytkeä järjestelmän pois käytöstä – muussa tapauksessa se aktivoituu automaattisesti joka kerta, kun ajoneuvo käynnistetään.

City control brake -järjestelmän toiminta perustuu ajoneuvon ajoneuvon ESP-järjestelmän ja tuulilasin yläreunaan sijoitettujen lasersensoreiden keskinäiseen vuorovaikutukseen. Järjestelmä pystyy vähintäänkin vähentämään törmäyksen vaikutuksia, tai parhaissa tapauksissa estämään sen kokonaan – luonnollisesti tilanteeseen vaikuttavat myös muut tekijät, kuten ajo-olosuhteet ja ajoneuvon renkaiden kunto.

Kehittynyt järjestelmä yhdistää kolme eri toimintoa: Automaattisen hätäjarrutuksen (AEB), jarrujärjestelmän esipaineistuksen (prefill) sekä hätäjarrutehostimen.

Ajoneuvon hallinta säilyy kokonaisuudessaan kuljettajalla – järjestelmä aktivoituu vain siinä tapauksessa, että kuljettaja ei reagoi uhkaavaan tilanteeseen. Automaattinen hätäjarrutus aktivoituu vasta kun törmäys näyttää väistämättömältä. Jarrujärjestelmän esipaineistus (prefill) sen sijaan aktivoituu jo aikaisemmin ja valmistelee auton jarrujärjestelmän mahdollisimman nopeaa reagointia varten, tapahtuu jarrutus sitten kuljettajan tai automaattisen hatäjarrutuksen toimesta. Hätäjarrutehostin puolestaan varmistaa riittävän suuren jarruvoiman, jotta jarrutuksen tapahduttua pysähtymismatka jäisi mahdollisimman lyhyeksi.