Uutisia

Jeep Grand Cherokee SRT8 - nopein ja tehokkain koskaan valmistettu Jeep -ajoneuvo

22.09.2006 (Tulosta)

  • Vapaasti hengittävä 6.1 –litrainen HEMI® V8-moottori
  • 425 hv ja 569 Nm vääntöä
  • Nollasta sataan viidessä sekunnissa

Jeep –ajoneuvot tunnetaan yleisesti paitsi erottuvasta tyylistään ja käytännöllisyydestään myöskin niiden suorituskyvystä. Kun jo ennestäänkin hyviin ominaisuuksiin liitetään SRT –mallien hurjat tehot, saadaan tuloksena äärimmäisen äijämäinen pakkaus: Uusi Jeep Grand Cherokee SRT8 on nopein ja voimakkain koskaan valmistettu Jeep -ajoneuvo. Sen voimanlähteenä on 6.1-litrainen HEMI® V8-moottori, joka tuottaa 425 hv:n (313 kW) tehot ja 569 Nm:n väännön. Nollasta sataan tämä ohjus ampaisee noin viidessä sekunnissa – myös märällä alustalla – mikä tekee siitä nopeamman kuin Porsche Cayenne Turbo tai BMW X5 4.8 is. Äärimmäinen kiihtyvyys vaatii kaverikseen hyvät jarrut. Satasen tuntivauhdista Jeep Grand Cherokee SRT8:n pysähtymismatka on hieman reilut 38 metriä.

Nelivedon varmuutta

Jeep Grand Cherokee SRT8 on ensimmäinen nelivetoinen ajoneuvo, joka on varustettu SRT –ominaisuuksilla. Erityisesti tätä ajoneuvoa varten Chrysler Groupin insinöörit suunnittelivat riittävän kevyen voimansiirtojärjestelmän, joka olisi kuitenkin tarpeeksi jämäkkä ja luotettava ohjailemaan massiivisia teho- ja vääntölukemia. Tärkeä osa yhtälöä oli uuden jakovaihteiston luominen. Tämä toteutettiin paketoimalla kahden jo olemassa olevan jakovaihteiston komponentteja ja tekemällä niihin SRT-tekniikan vaatimat modifioinnit.

Suunnittelussa päädyttiin käyttämään Jeepin jakovaihteiston etuosaa sen kevyemmän painon ja ominaisuuksien vuoksi, yhdistettynä järeämpää tekoa olevan takaosaan, johon puolestaan päädyttiin sen vankan rakenteen ja kotelon tilantarpeen vuoksi – koteloon täytyi mahduttaa sähköisen ohjauksen komponentit. Jakovaihteiston ulostuloakselia vahvistettiin niin että se pystyi käsittelemään HEMI® -moottorin tuottamaa korkeaa vääntöä.

Normaaleissa ajo-olosuhteissa 5-10 prosenttia väännöstä ohjautuu etupyörille, mutta tarvittava osa väännöstä voidaan ohjata eteenpäin silloin kun tarvitaan suurempaa pitoa tai tasapainoisuutta. Jäljelle jäävä vääntö ohjataan järeän kardaaniakselin välityksellä Dana 44 –takavetopyörästölle. Entistä suuremmassa kotelossa olevaa vetopyörästöä on parannettu suurentamalla lautaspyörää.

Entistäkin voimakkaampi HEMI®

Jeep Grand Cherokee SRT8:n voimanlähteenä oleva vapaasti hengittävä 6.1 –litrainen HEMI® –moottori on tuttu keväällä esitellystä Chrysler 300C SRT8:sta. 425 hv:n (313 kW) tehot tuottava moottori tarjoaa 569 Nm huippuvääntöä 4800 kierroksella minuutissa.

Vaikka 1960- ja 1970-luvuilla legendaksi muodostunut alkuperäinen HEMI® -moottori onkin peräisin niinkin kaukaa kuin 1950-luvulta, on se silti ollut tärkein innoittaja uuden 6.1 –litraisen HEMI® -moottorin suunnittelussa. Uudesta HEMI® -moottorista löytyy useita alkuperäisen moottorin piirteitä - tärkeimpänä niistä puolipallomaiset palotilat, joiden avulla saavutetaan enemmän voimaa ja tehokkuutta. Menneestä muistuttaa myös HEMI® -oranssin väriseksi maalattu sylinterilohko.

Lähtökohtana olleesta, jo lähes legendaarisesta 5.7 HEMI® -moottorista piti kuitenkin tehdä entisestään parannettu versio. Suunnittelijat lisäsivät moottorin tehoa perinteisin keinoin kasvattamalla iskunpituutta ja kohottamalla puristussuhdetta sekä parantamalla kaasunvaihtoa imu- ja pakokanavia muuttaen. Samalla moottorin suurinta kierroslukua kasvatettiin. Sylinterin halkaisijaa on kasvatettu 5.7 –litraiseen moottoriin nähden 3.5 mm. 6.1 litran iskutilavuuden saavuttamiseksi. Puristussuhde on muuttunut 9.6:1:stä 10.3:1:een.

Kaasunvaihdon parantamiseksi sylinterikannet on suunniteltu uudelleen sekä imu- ja pakosarjat uusittu. Venttiilien halkaisija sekä kansien tarkasti muotoillut imukanavat takaavat hyvän virtauksen.

Nokkien muotoilussa on haettu tasapainoa muun moottorisuunnittelun kanssa. Muotoilun avulla on saavutettu tehokas virtaus ja mahdollistettu suuri pyörimisnopeus, jonka avulla taas on saatu lisää tehoa. Moottorin suurin kierrosnopeus onkin kasvanut 5400:sta aina 6200:aan kierrokseen minuutissa. Imu- ja pakoventtiilien varret ovat ontot. Lämpörasitusten minimoimiseksi pakoventtiilien varret on täytetty natriumilla.

6.1 -litraisen HEMI® -moottorin kestävyyttä on parannettu lukuisin eri keinoin: lohkoa on vahvistettu, sen jäähdytystä on parannettu, kampiakseli on takorautaa, kiertokanget erikoisvalua ja männät on jäähdytetty öljyruiskuin.

SRT-mallissa käytetään omaa momentinmuunninta ja erityisesti modifioitua viisivaihteista automaattivaihteistoa.

Käsiteltävyys

Ajossa on pyritty tasapainoiseen suoritukseen SRT –tarkoitukseen viritetyillä iskunvaimentajilla, kallistuksenvakaajilla, puslilla ja varta vasten tähän tarkoitukseen räätälöidyillä kierrejousilla. Uudet olka-akselit mahdollistavat optimaalisen camber -kulman käytön. Jeep Grand Cherokee SRT8 kulkee25 mm. matalammalla kuin perusversio, mikä auttaa pienentämään ilmanvastusta ja parantaa ajoneuvon vakautta. Vauhdikkaampaa menoa varten ajoneuvon ESP-ajonhallintajärjestelmä on uudelleen kalibroitu.

Aggressiivisen olemuksen korostamiseksi SRT8:ssa käytetään erityisesti tähän malliin tarkoitettuja viisipuolaisia20 tuumanvanteita, joille on pujotettu Good Yearin P245/45ZR20 –kokoiset ”run flat-renkaat”.

Ajoneuvon huima kiihtyvyys ja suorituskyky vaativat paljon myös jarrutusjärjestelmältä. Pysähtymisestä huolehtivat Brembon mustaksi maalatut nelimäntäiset jarrusatulat - edessä 360mm. x 32mm. jäähdytetyt levyt ja takana 350mm. x 28 mm. jäähdytetyt levyt.

Räyhäkkäät suorituslukemat, räyhäkäs ulkonäkö

Auton uskomattoman suorituskyvyn täytyy näkyä myös auton ulkomuodossa. Ajoneuvon madallettu, aggressiivinen olemus paljastaa heti, että kyseessä on SRT –ominaisuuksilla varustettu Jeep –ajoneuvo. Auton etumaskiin on tehty aerodynaamisia parannuksia, jotka paitsi pienentävät ilmanvastusta myös ohjaavat riittävästi ilmavirtaa jäähdyttämään HEMI® –moottoria. Integroidut ilmanottoaukot auttavat jarrujen jäähdytyksessä. Takaa Jeep Grand Cherokee SRT8:n erottaa muista Jeep Grand Cherokee –malleista keskeltä ulos tuleva tuplaputkisto. Kummankin pakoputken ulostulo on 101 mm.

Ajoneuvon vauhdikas olemus jatkuu myös sen sisätiloissa. Sähköisesti säädettävät kuppi-istuimet on koristeltu mokkainsertein. Sisätilojen yksityiskohtia ovat mm. hiilikuitukoristeet nahkalla verhoillussa ohjauspyörässä, kojelaudan yläosassa ja vaihteenvalitsimen päässä sekä alumiinikoristelu mm. kojelaudan keskiosassa.

Mittaristosta löytyy nopeusmittarin lisäksi kierroslukumittari sekä lämpötilamittarit. Öljynpainetta ja lämpötilaa voi seurata erillisestä keskelle kojetaulua sijoitetusta näytöstä.

OVH 97 900 €.

Jeep Grand Cherokee SRT8 esitellään Suomessa syksyllä 2006.

 

 Lisätietoja: Chrysler Finland Oy

Simo Rosvall, puh. 020 547 7530 tai simo.rosvall@aro.fi

Timo Kokkonen, puh. 020 547 7508 tai timo.kokkonen@aro.fi

Mia Meinander, puh. 020 547 7534 tai mia.meinander@aro.fi

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä uutinen: Jaa Facebookissa Twiittaa Jaa LinkedInissä