Uutisia

Chrysler Group meillä ja maailmalla

14.03.2007 (Tulosta)

Chrysler Groupin kansainvälinen myynti kasvoi äskettäin päättyneessä helmikuussa yhdeksän prosenttia viime vuoden helmikuuhun verrattuna. Kuukausi olikin Chrysler Groupin paras helmikuu lähes kymmeneen vuoteen – edellinen ennätys on vuodelta 1998. Kahden ensimmäisen kuukauden myynti kasvoi 10 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Chrysler Groupin globaalit myyntiluvut ovat olleet nousussa jo 21 peräkkäistä kuukautta. Suurin osa kasvusta on tullut Euroopan ja Aasian markkinoilta.

Chrysler Groupin menestynein tuote myyntiluvuilla mitattuna on Dodge Caliber, jota oli myyty helmikuun loppuun mennessä 4834 kappaletta. Dodge-tuotemerkin tulo Eurooppaan on ollut merkittävä apu Chrysler Groupin pyrkimyksissä saavuttaa enemmän jalansijaa globaaleilla markkinoilla – Dodgen myyntiluvut nousivat peräti 278 prosenttia.

Toinen menestysmalli on Chrysler 300C. Helmikuussa 2007 Chrysler 300C –mallia myytiin yhteensä 2629 kappaletta ja sen myynti kasvoi peräti 57 prosenttia. Viime vuoden lopulla ajoneuvoa alettiin valmistaa myös Pekingissä ja helmikuussa Chrysler 300C ylitti peräti viisinkertaisesti yhdenkään Chrysler Groupin ajoneuvon myynnin Kiinassa. Kokonaisuudessaan Chrysler Groupin myynti kasvoi Aasian alueella 26 prosenttia. Kansainvälinen kasvu ja laajentuminen on ollut yhtenä Chrysler Groupin strategisena tavoitteena. Viime kuussa yhtiö ilmoitti Dodge-tuotemerkin laajentumisesta myös Kiinan markkinoille.

Chrysler Groupin tuotteita myydään ja markkinoidaan yli 125 maassa eri puolilla maailmaa. Chrysler Groupin myynti USA:n ulkopuolella on noin 8 prosenttia yhtiön kokonaismyynnistä. Kotimarkkinoiden ulkopuolinen myynti on ollut yhtäjaksoisessa kasvussa vuodesta 2004 lähtien. Chrysler Group uskoo kansainvälisen aseman vahvistuvan edelleen tuotetulvan jatkuessa.

Chrysler Group Suomessa

Chrysler Group on ollut vahvassa nousussa myös Suomen markkinoilla. Vuosi 2006 oli Chrysler Groupin ennätysten vuosi Suomessa kaikilla mittareilla mitaten. Vuonna 2006 Chrysler-, Jeep- ja Dodge-merkkisiä ajoneuvoja rekisteröitiin yhteensä 2677 kappaletta, mikä oli 782 kappaletta enemmän kuin vuonna 2005. Markkinaosuus kasvoi vuoden 2005 1,2 prosentista vuoden 2006 1,9 prosenttiin.

Tammikuussa 2007 Chrysler Group jatkoi vahvoja esityksiään kokonaismarkkinoiden tippumisesta huolimatta. Ensimmäistä kertaa Chrysler Groupin ajoneuvoja rekisteröitiin yhden kuukauden aikana yli 400 kappaletta. Chrysler-, Jeep- ja Dodge-merkkisiä ajoneuvoja rekisteröitiin tammikuussa yhteensä 413 kappaletta. Chrysler Groupin mallien yhteenlaskettu markkinaosuus tammikuussa 2007 oli 2,4 prosenttia. Vastaavana aikana vuotta aiemmin markkinaosuus oli 1,4 prosenttia.

Helmikuussa 2007 kokonaismarkkinat jatkoivat laskuaan, mutta Chrysler Groupin merkit pysyivät vahvoina. Uusia autoja rekisteröitiin helmikuussa 10 574 kappaletta, mikä on yhdeksän prosenttia vähemmän kuin viime vuoden helmikuussa. Chrysler-, Jeep- ja Dodge-merkkisiä ajoneuvoja rekisteröitiin helmikuussa yhteensä 258 kappaletta markkinaosuuden ollessa edelleen 2,4 prosenttia.

Chrysler-, Jeep- ja Dodge-kuvia kuvapankissamme

Lisätietoja: Chrysler Finland Oy

Simo Rosvall, puh. 020 547 7530 tai simo.rosvall@aro.fi

Mia Meinander, puh. 020 547 7534 tai mia.meinander@aro.fi

 

 

 

 

 

Jaa tämä uutinen: Jaa Facebookissa Twiittaa Jaa LinkedInissä