Lehdistö

Fiat, Euroopan puhtain automerkki, Geneven autonäyttelyssä

25.02.2010 (Tulosta)

  • Fiat-osaston teemana on ”World I want”, jossa maailma nähdään lasten silmin
  • Maailman ensiesittelyssä kaksisylinterinen bensiinimoottori TWIN-AIR
  • Maailman ensiesittelyssä Fiat Doblò Natural Power
  • Fiat 500 by Diesel – kahden italialaisen muotoilutiimin eksklusiivinen luomus

Fiat esittelee Geneven autonäyttelyssä Euroopan puhtaimman malliston, kun mittarina käytetään hiilidioksidipäästöjä. Ympäristöystävällisen merkin osaston teemana on ”World I want”, jossa maailma nähdään lasten silmin.

Ensiesittelyssä kaksisylinterinen MultiAir-moottori

Fiat-osaston vetonaulana on Fiat Powertrain Technologiesin (FPT) kehittämä kaksisylinterinen, 85 hevosvoimaa tuottava TWIN-AIR bensiinimoottori, joka esitellään yleisölle nyt ensimmäisen kerran.

Kaksisylinterinen moottori hyödyntää FPT:n kehittämää ja patentoimaa MultiAir-järjestelmää, jossa venttiilien ajoitusta pystytään muuttamaan portaattomasti. Tämän ansiosta moottorista saadaan irti parempi teho ja vääntö sekä saavutetaan huippuvääntö poikkeuksellisen alhaisilla kierrosluvuilla kulutuksen ja CO2-päästöjen jäädessä kuitenkin selvästi alhaisemmiksi kuin perinteisillä moottoreilla.

 Pienemmän moottorikoon ja taitavasti kehitetyn perusmekaniikan ansiosta uuden kaksisylinterisen moottoriperheen, jonka tehot vaihtelevat 65:stä 105 hevosvoimaan, CO2-päästöt jäävät jopa 30 prosenttia alhaisemmiksi kuin vastaavan teholuokan perinteisillä moottoreilla – enimmilläänkin päästöt kohoavat 95 grammaan kilometriä kohden.

Ensimmäisenä uusi moottori asennetaan 500:n pellin alle ensi kesästä lähtien. Genevessä esitellään kaksisylinterisellä, 85 hevosvoimaa tuottavalla turbomoottorilla varustettu Fiat 500, jonka CO2-päästöt ovat alhaisemmat kuin yhdelläkään muulla bensiinimoottorilla – suorituskyvystä tai ajomukavuudesta tinkimättä. Verrattuna Fiat 500:n tällä hetkellä saatavilla oleviin bensiinimoottoreihin uusi moottori tuottaa hyvän suorituskyvyn huomattavalla kulutussäästöllä: 1.2-litraiseen bensiinimoottoriin verrattuna uusi moottori tuottaa 25 prosenttia paremman suorituskyvyn 15 prosenttia pienemmällä polttoaineen kulutuksella ja verrattuna 1.4-litraiseen bensiinimoottoriin se tuottaa yhtäläisen suorituskyvyn jopa 30 prosenttia pienemmällä polttoaineen kulutuksella – ajonautinto on luonnollisesti yhtä korkea kaikissa malleissa.

Fyysisesti uusi moottori on merkittävästi lyhyempi ja kevyempi kuin markkinoilla jo olevat moottorit, mikä mahdollistaa monipuolisen jatkokehittelyn. Dual-fuel-ratkaisua voidaan odottaa jo varsin pian, jolloin CO2-päästöt pienenevät vieläkin enemmän. Pienen kokonsa ansiosta uusi kaksisylinterinen TWIN-AIR-moottori on myös helppo yhdistää hybriditekniikan kanssa. Tällöin myös moottorijarrutuksessa syntyvä, normaalisti hukkaan menevä energia voidaan kerätä talteen, kun moottorin ja vaihteiston väliin asennetaan tätä varten laite. Talteen kerätty energia voidaan taas hyödyntää sopivassa ajotilanteessa.

Uusi kaksisylinterinen TWIN-AIR bensiinimoottori vie käsitteen ”downsizing” huippuunsa – kun pienen iskutilavuuden omaava moottori yhdistetään seuraavan sukupolven turboahtimeen saadaan tuloksena sama, tai ehkä jopa parempi suorituskyky kuin suuremmalla moottorilla, samalla kun polttoaineen kulutus ja päästöt jäävät selvästi alhaisemmiksi. Huippuvääntö nousee lisäksi korkeammaksi ja se saavutetaan jo alhaisemmilla kierrosluvuilla.

Uusi moottori on huippuunsa hiottu myös muilta osin: esim. moottorin sisäisten osien välinen kitka on pienempi kuin yhdessäkään muussa moottorissa ja MultiAir-järjestelmän parhaat puolet on saatu esiin erilaisten tietokonesimulaatioiden avulla. Erityistä huomiota on lisäksi kiinnitetty mm. meluun ja värinöihin.

Kuvapankkiin

Fiat Doblò Natural Power

Puhtaamman ympäristön puolesta liputtaa myös uusi Fiat Doblò Natural Power, joka saa niinikään maailman ensi-iltansa Genevessä.

Dual-fuel Doblò käy joko bensiinillä tai maakaasulla. Suorituskyky ja kulutus ovat tässä mallissa täydellisessä suhteessa toisiinsa: Doblò on nopsa ja ketterä liikenteessä, mutta samaan aikaan loistokaveri pidemmilläkin reissuilla. Kulut ovat joka tapauksessa hallinnassa. Yhä suurempi merkitys on myös sillä, että ympäristövaikutukset jäävät hyvin vähäisiksi: Doblòlla voi huoletta huristella niissäkin kaupungeissa, joissa liikenteelle on asetettu erilaisia rajoituksia.

Doblò Natural Power -mallin moottorina on FPT:n valmistama bensiinillä ja maakaasulla käyvä 1.4-litrainen, Euro 5 –normin täyttävä turboahettu T-JET-moottori. Moottorin suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota kahden itsenäisen järjestelmän onnistuneeseen integraatioon. Moottori on ohjelmoitu niin, että oletusarvoisesti se käy maakaasulla: moottori käynnistyy bensiinin voimalla, mutta vaihtaa pian automaattisesti käyttämään maakaasua. Bensiinijärjestelmää tarvitaan vain käynnistymiseen ja mikäli maakaasu uhkaa loppua kaasusäiliöistä. Kuljettajan niin halutessa auto siirtyy käymään bensiinillä yksinkertaisella napin painalluksella.

Uuteen T-JET turboahdettujen moottorien perheeseen kuuluva 1.4-litrainen dual-fuel-moottori on suorituskykyinen, nopeasti kiihtyvä, alhainen kulutukseltaan ja luotettava. Se tuottaa 120 hevosvoimaa ja 206 Nm:n väännön. Ympäristöystävällinen Doblò Natural Power lujittaa Fiatin johtoasemaa ympäristöystävällisyydessä 134 g:n CO2-päästöillään.

Doblò Natural Powerin kaasusäiliöt on sijoitettu lattian alle, minkä ansiosta tavaratila on pystytty säilyttämään tilavana (790 – 3200l). Säiliöiden kokonaiskapasiteetti on 95 litraa ja Doblòn käyttösäde maakaasulla on 325 km. Kokonaiskäyttösäde nousee 625 kilometriin, kun tähän lisätään 22-litraisen bensiinisäiliön tuottama käyttösäde.

Dieselmoottorilla varustettu Fiat Doblò esitellään Suomessa elo-syyskussa.

Kuvapankkiin

Fiat 500 by Diesel

Kun kaksi italialaista muotoilutiimiä yhdistää voimansa, on syytä odottaa hätkähdyttävää lopputulosta. Geneven autonäyttelyssä sellaisen tarjoilee Fiatin ja Diesel-vaatemerkin yhteistyön tuloksena syntynyt Fiat 500 by Diesel, jonka pintaa koristaa Midnight Indigo -erikoisväri. Farkunsininen, helmiäisenä hohtava väri jäljittelee kivipestyä kangasta ja sen sävy vaihtelee valosta riippuen. Midnight Indigo täydentää värivalikoiman, johon kuuluvat myös vihreä ja musta ulkoväri.

Uuden ulkovärin lisäksi 500 by Dieselin muotoiluyksityiskohtia ovat mm. aggressiiviset 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, keltaiset jarrusatulat (100 hevosoimaa tuottavan 1.4-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä) ja kromatut koristelistat, joihin on sijoiteltu nappeja farkuista muistuttamaan.

Myös sisätilojen muotoilu on saanut selkeästi innoituksensa farkkumaailmasta: tumma istuinverhoilu muistuttaa farkkukangasta ja keltaiset tikkaukset farkkujen ommelta. Hauska yksityiskohta on Diesel-farkuista tuttu viides tasku, joka löytyy istuimen selkänojan reunasta. Vaihdekepin päätä koristaa mohikaanin pää ja 500 by Dieselin kojelautaa koristaa satiininhohtoinen erikoisväri.

Moottorina farkunsinisessä erikoismallissa on toisen sukupolven Start&Stop-automatiikalla varustettu turbodieselmoottori, 1.3 MultiJet II, joka tuottaa 95 hevosvoimaa. Valikoimaan kuuluu lisäksi kolme muuta Euro 5 -normin täyttävää moottoria: 1.2-litrainen, 69 hevosvoimaa tuottava bensiinimoottori, 75 hevosvoimaa tuottava 1.3 Multijet, jossa on hiukkassuodatin vakiona sekä 1.4-litrainen, 100 hevosvoimaa tuottava bensiinimoottori.

Näyttävää erikoismallia valmistetaan rajoitettu 10 000 kappaleen erä, josta yli puolet on jo myyty.

Kuvapankkiin

Näiden uutuuksien lisäksi Fiatin osastolla nähdään mm. kevyen sisäisen ja ulkoisen uudistuksen kokenut Fiat Bravo, Fiat Doblòn henkilöautoversio sekä Fiat Punto Evo.

AutoFennicasta paikalla ovat tiistaina 2.3. Simo Rosvall ja Sami Pöllänen, jotka tavoittaa seuraavista numeroista:

Simo Rosvall, 358 400 411 378

Sami Pöllänen, 358 40 7799 730

Lisätietoja: AutoFennica Oy

Toimitusjohtaja Simo Rosvall, puh. 020 547 7530 tai simo.rosvall@aro.fi

Tuotepäällikkö, Fiat-henkilöautot Tomi Kari, puh. 020 547 7537 tai tomi.kari@aro.fi

Tuotepäällikkö, Fiat-tavara-autot Tomi Rintakallio, puh. 020 547 7507 tai tomi.rintakallio@aro.fi

Tiedottaja Mia Meinander, puh 020 547 7534 tai mia.meinander@aro.fi