Lehdistö

Fiat Pariisin autonäyttelyssä

27.09.2010 (Tulosta)

  • Osaston teemana ”The world I would like”, jossa maailma nähdään lasten silmin
  • Maailman pienipäästöisin bensiinimoottori TWIN-AIR
  • Fiat 500 ”thousandth” -erikoismalli
  • eco:Drive

Fiat-osaston ehdoton vetonaula on Fiat Powertrain Technologiesin (FPT) kehittämä uusi bensiinimoottori TWIN-AIR, jota osastolla vierailevat voivat ihailla värikkäissä tuulimyllyissä.

Kaksisylinterinen moottori hyödyntää niin ikään FPT:n kehittämää ja patentoimaa MultiAir-järjestelmää, jossa venttiilien ajoitusta pystytään muuttamaan portaattomasti. Tämän ansiosta moottorista saadaan irti parempi teho ja vääntö sekä saavutetaan huippuvääntö poikkeuksellisen alhaisilla kierrosluvuilla kulutuksen ja CO2-päästöjen jäädessä kuitenkin selvästi alhaisemmiksi kuin perinteisillä moottoreilla.

Pienemmän moottorikoon ja taitavasti kehitetyn perusmekaniian ansiosta uuden kaksisylinterisen moottoriperheen CO2-päästöt jäävät jopa 30 prosenttia alhaisemmiksi kuin vastaavan teholuokan perinteisillä moottoreilla – enimmilläänkin päästöt kohoavat 95 grammaan kilometriä kohden. Yksikään toinen bensiinimoottori maailmassa ei kynene yhtä alhaisiin päästölukemiin. Suorituskyvystä tai ajomukavuudesta ei silti ole tingitty piiruakaan.

Ensimmäisenä uusi moottori asennetaan 500:n pellin alle. Verrattuna Fiat 500:n tällä hetkellä saatavilla oleviin bensiinimoottoreihin uusi moottori tuottaa hyvän suorituskyvyn huomattavalla kulutussäästöllä: 1.2-litraiseen bensiinimoottoriin verrattuna uusi moottori tuottaa 25 prosenttia paremman suorituskyvyn 15 prosenttia pienemmällä polttoaineen kulutuksella ja verrattuna 1.4-litraiseen bensiinimoottoriin se tuottaa yhtäläisen suorituskyvyn jopa 30 prosenttia pienemmällä polttoaineen kulutuksella – ajonautinto on luonnollisesti yhtä korkea kaikissa malleissa.

Fyysisesti uusi moottori on merkittävästi lyhyempi ja kevyempi kuin markkinoilla jo olevat moottorit, mikä mahdollistaa monipuolisen jatkokehittelyn. Dual-fuel-ratkaisua voidaan odottaa jo varsin pian, jolloin CO2-päästöt pienenevät vieläkin enemmän. Pienen kokonsa ansiosta uusi kaksisylinterinen TWIN-AIR-moottori on myös helppo yhdistää hybriditekniikan kanssa. Tällöin myös moottorijarrutuksessa syntyvä, normaalisti hukkaan menevä energia voidaan kerätä talteen, kun moottorin ja vaihteiston väliin asennetaan tätä varten laite. Talteen kerätty energia voidaan taas hyödyntää sopivassa ajotilanteessa.

Uusi kaksisylinterinen TWIN-AIR bensiinimoottori vie käsitteen ”downsizing” huippuunsa – kun pienen iskutilavuuden omaava moottori yhdistetään seuraavan sukupolven turboahtimeen saadaan tuloksena sama, tai ehkä jopa parempi suorituskyky kuin suuremmalla moottorilla, samalla kun polttoaineen kulutus ja päästöt jäävät selvästi alhaisemmiksi. Huippuvääntö nousee lisäksi korkeammaksi ja se saavutetaan jo alhaisemmilla kierrosluvuilla.

Uusi moottori on huippuunsa hiottu myös muilta osin: esim. moottorin sisäisten osien välinen kitka on pienempi kuin yhdessäkään muussa moottorissa ja MultiAir-järjestelmän parhaat puolet on saatu esiin erilaisten tietokonesimulaatioiden avulla. Erityistä huomiota on lisäksi kiinnitetty mm. meluun ja värinöihin.

TWIN-AIR-moottorilla varustettu Fiat 500 voi saavuttaa 173 km/h huippunopeuden ja se kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 11 sekunnissa. Suorituskyvystä huolimatta kulutuslukemat pysyvät hyvin maltillisina: automaattivaihteistolla 4,0l/100 km ja 4,1l/100 km manuaalivaihteistolla. Vieläkin paremman polttoainetalouden saavuttamiseksi TWIN-AIR Fiat 500 on varustettu erityisellä ECO-nappulalla, joka löytyy ajoneuvon kojetaulusta.

ECO-nappulan ansiosta kuljettaja voi valita kahden eri ajotilan välillä: normal ja eco. Normaali-ajotilassa eco-toiminto on kytketty pois päältä ja maksimivääntö 145 Nm on tarjolla. Tällöin ajo on räväkämpää ja urheilullisempaa ja lisäksi ohjaustehostin on kalibroitu nimenomaisesti tähän ajotilaan.

ECO-ajotila kytketään päälle vaivattomasti kojetaulussa sijaitsevaa nappia painamalla. Painotus on tällöin ympäristöystävällisessä ajossa. Vääntöä on saatavilla 100 Nm@2000 rpm, jolloin ajotyyli on kaupunkiajoon sopivampi ja polttoaineen kulutus minimalisoituu. Ohjaustehostin kytkeytyy automaattisesti city-tilaan, jolloin ohjaus kevenee. Myös dualogic-robottivaihteisto, mikäli autossa sellainen on, muuntuu eco-tilaan, jolloin myös vaihtotapahtumat on optimoitu polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi.

TWIN-AIR-moottorilla varustetussa Fiat 500 -mallissa on myös Start&Stop-järjestelmä sekä vaihteenvaihtamisen ilmaisin vakiovarusteina. Lisäksi siihen on saatavilla Blue&Me™-TomTom-järjestelmä. Se on ajoneuvoon täydellisesti integroitu multimedia- ja navigaatiojärjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi hallita mm. puhelinta, musiikkitiedostjoa ja navigaattoria helposti ja turvallisesti joko TomTomin värilliseltä kosketusnäytöltä tai ohjauspyörässä olevilla näppäimillä.

Suomeen TWIN-AIR-moottoria voidaan odottaa ensi vuoden keväällä.

Fiat 500, trendikäs tyyli-ikoni, esiintyy Pariisin autonäyttelyssä myös Blackjack Edition -erikoismallina, joka on nimensä mukaisesti tyylikkään musta niin ulkoa kuin sisältäkin tavalla, jonka vain Fiat 500 osaa.

Pariisissa debytoi myös ”Fiat 500 Thousandth”, joka juhlistaa huhtikuussa saavutettua puolen miljoonan valmistetun Fiat 500:n rajapyykkiä. Ajoneuvon kori on koristeltu Fiat 500 -omistajien kasvokuvilla - mukana on niin tunnettuja julkisuuden henkilöitä kuin aivan tavallisia Fiat 500 -autoilijoitakin. Oman kasvokuvansa auton kylkeen sai kätevästi varaamalla paikkansa ja lähettämällä valokuvansa erityisen Fiat 500-mallille omistetun http://www.fiat500.com kautta.

Fiat, Euroopan puhtain automerkki

Fiat on kulkenut etunenässä puhtaamman autoilun puolesta tehdyssä työssä. Ei ole sattumaa, että Fiat on ollut jo kolmesti peräkkäin Euroopan puhtain automerkki, kun mittarina käytetään CO2-päästöjä. Fiat-malliston keskiarvoinen CO2-päästö on 127,8 g/km – markkinoiden keskiarvoinen päästöarvo on 145,8 g/km (Jato Dynamics). Fiatin ympäristöstrategia on perustunut paitsi uusien teknisten ratkaisujen kehittämiseen, myös autoilijoiden ympäristötietoisuuden lisäämiseen.

Fiat-osastolla kävijät voivatkin tutustua mm. Fiatin tarjoamaan Start&Stop-järjestelmään sekä innovatiiviseen eco:Drive-ohjelmistoon virtuaalikierroksella.

Start&Stop-järjestelmä sammuttaa ajoneuvon moottorin esim. liikennevaloissa, jolloin polttoaineen kulutus ja haitalliset päästöt pienenevät.

Eco:Drive-puolestaan on Fiatin tarjoama innovatiinen ja täysin maksuton ohjelmisto, joka lanseerattiin kaksi vuotta sitten samaisessa Pariisin autonäyttelyssä. Ohjelmiston avulla kuljettajan on mahdollista oppia entistäkin taloudellisempi ajotapa – niin omaa kukkaroa, kuin ympäristöäkin ajatellen.

Järjestelmää käytetään USB-muistin avulla niissä ajoneuvoissa, jotka on varustettu Blue&Me™-multimediajärjestelmällä. Ohjemisto kerää tietoa kuljettajan ajotavoista, mm. käytetyistä nopeuksista sekä tavasta käyttää kaasua, ja tekee niiden pohjalta ehdotuksia paremman ajotavan oppimiseksi.

Ohjelmiston voi ladata maksutta Fiatin www-sivuilta osoitteesta www.fiat.com/ecodrive. Sen on ladannut jo yli 100 000 kävijää ja yli 40 000 tyytyväistä kuljettajaa käyttää sitä jatkuvasti omien ajotapojensa analysointiin – ”eco:Ville”- keskustelufoorumissa aktiivikäyttäjät jakavat kokemuksiaan ympäristöystävällisen ajotavan omaksumisesta. Eco:Drive-ohjelmisto on tuottanut myös konkreettista tulosta: Järjestelmän vinkkien ansiosta on ollut mahdollista pienentää hiilidioksipäästöjä yli 3000 tonnia Euroopassa.

Fiat on lanseerannut myös uuden eco:Drive Professional -ohjelmiston tavara-autoilijoiden tarpeisiin. Se toimii muutoin samoin kuin eco:Drive, mutta se ottaa huomioon myös mm. kyydissä olevan lastin ja muita tavara-autoilun erikoispiirteitä. Eco:Drive Professional on saatavilla Fiat Ducatoon ja uuteen Fiat Doblòon.

Lisäksi Fiatin osastolla nähdään mm. Fiatin ikivihreä hitti Fiat Panda ja uuden Fiat Doblòn  1.6-litraisella dieselmoottorilla ja Dualogic-robottivaihteistolla varustettu malli, joka tulee Suomessa myyntiin alkuvuodesta.

Lisätietoja uudesta Fiat Doblòsta tästä.

AutoFennicasta ovat paikalla Pariisissa ensimmäisenä lehdistöpäivänä Simo Rosvall, puh. 0400 411 378 ja Mia Meinander, puh. 040 7477 266.

Kuvapankkiin: TWIN-AIR

Lisätietoja: AutoFennica Oy

Toimitusjohtaja Simo Rosvall, puh. 020 437 7530 tai simo.rosvall@aro.fi

Tuotepäällikkö Riku Ahlgren, puh. 020 547 7518 tai riku.ahlgren@aro.fi

Tuotepäällikkö Tomi Kari, puh. 020 547 7537 tai tomi.kari@aro.fi

Tiedottaja Mia Meinander, puh. 020 547 7534 tai mia.meinander@aro.fi