Uutisarkisto

Alfa Romeo MiToon uusi TCT-vaihteisto ja 1.3 MultiJet II -dieselmoottori

02.11.2010 (Tulosta)

Alfa Romeo Mito on kompakti ja katseet kääntävä paketti, joka tarjoaa paitsi aistillista muotoilukieltä, myös huippuunsa hiottua tekniikka ja aitoa ajamisen nautintoa turvallisuudesta tinkimättä. MiTo on palkittu ”Auto Europa 2009” -palkinnolla ja Euro NCAP -törmäystestissä se saavutti täydet viisi tähteä.

Alfa Romeo MiTo on myös malli, joka on aina aikaansa edellä. Malli, jonka pellin alle asennettiin ensimmäisenä MultiAir-moottori, esittelee nyt ensimmäisenä Alfa Romeona uuden TCT-automaattivaihteiston sekä uuden, 95 hevosvoimaa tuottavan 1.3-litraisen MultiJet II -dieselmoottorin.

TCT on uuden sukupolven kuusivaihteinen vaihteisto. Se jakaa perusrakenteensa Mito Quadrifoglio Verde -mallissa ensiesitellyn C635-manuaalivaihteiston kanssa. TCT-vaihteistossa perinteinen kytkin on kuitenkin korvatu kuivalla kaksilevykytkimellä (DDCT) ja sähköhydraulisesti toteutetulla vaihteensiirtojärjestelmällä. Fiat Powertrain Technologiesin (FPT) kehittämän ja 23 eri patentilla suojatun vaihteiston vääntöluokitus on 350 Nm, ja sen tuomia merkittävimpiä etuja ovat sen kompakti koko, vaihtotapahtuman pehmeys ja nopeus sekä katkottomana jatkuva veto. Lisäksi uusi vaihteisto on taloudellisempi ja vähäpäästöisempi kuin perinteinen manuaalivaihteisto.

Myös uusi MultiJet II –dieselmootori on FPT:n kehittämä. MultiJet II hyödyntää uusia common rail -suuttimia, jotka mahdollistavat palotilaan ruiskutettavan polttoaineen määrän tarkemman ohjauksen. Lisäksi itse palotapahtuma on nopeampi ja mukautuvampi.

Myös ruiskutuskertojen määrä on noussut: uudessa moottorissa ruiskutuskertoja yhden työtahdin aikana on jopa kahdeksan.

Polttoaineen ruiskutuksen tarkemman ohjauksen ja lisääntyneen ruiskutuskertojen määrän positiivisena seurauksena polttoaineen kulutus ja haitalliset päästöt pienenevät, melu vähenee ja ajoneuvon käsiteltävyys paranee entisestään. Suorituskyky on silti edelleen kohdallaan, ja Alfa Romeo MiTo 1.3 MultiJet II kykenee saavuttamaan 180 km/h huippunopeuden.

Polttoainetta uusi moottori kuluttaa maantiellä 3,6l/100 km yhdistetyn kulutuksen ollessa 4,3l/100km. Moottorin CO2-päästöt ovat 112 g/km.

Suomen Alfa Romeo MiTo -mallisto koostuu neljästä bensiinimoottorista: 1.4-litrainen 95 hv sekä joko 105 hv, 135 hv tai 170 hv tuottava 1.4-litrainen MultiAir-moottori sekä kahdesta eri dieselmoottorista: uusi 1,3-litrainen MultiJet II 95 hv ja 1.6-litrainen 120 hv . Varustetasoja on saatavilla kolme: Junior, MiTo ja Quadrifoglio Verde.

Uusi dieselmoottori ja TCT-vaihteisto ovat saatavilla välittömästi.

MiTo 1.4 MultiAir 135 hv S&S TCT                   25 990,94€

MiTo 1.3 JTDm 95 hv S&S                                22 690,81€