Uutisarkisto

Jo 90 vuotta neliapilan taikaa

05.07.2013 (Tulosta)

Tänä vuonna vietetään Alfa Romeon legendaarisen neliapilan juhlavuotta – jo 90 vuoden ajan se on koristanut paitsi kilpa-autojen, myös malliston urheilullisimpien versioiden ulkoasua.

Tiettävästi symboli koristi Alfa Romeon kylkeä ensimmäisen kerran vuonna 1923, jolloin Targa Florion kilpailuun osallistunut Alfa Romeon Ugo Sivocci päätti maalata onnea tuottavan symbolin RL:nsä konepeltiin.

Täydellinen kilpailu päättyikin Sivoccin upeaan voittoon: yhteensä 432 km Madonìen radalla taittui noin 60 kilometrin tuntinopeudella – vauhti oli aikanaan ällistyttävä.

Alfa Romeo voitti kilpailun niin ylivoimaisesti, että myös muut tiimin kuljettajat – Enzo Ferrari, Antonio Ascari ja Giulio Ramponi – päättivät alkaa käyttää onnea tuottavaa symbolia.

Neliapila erottui tummanpunaisesta Alfa Romeon kyljestä myös vuonna 1925, kun Brilli Peri voitti maailmanmestaruuden legendaarisella Monzan radalla.

1950-luvun alkuvuosina Giuseppe ”Nino” Farina ja Juan Manuel Fangio ajoivat Alfa Romeo 158- ja 159-malleillaan voittoon kahdessa ensimmäisessä F1-mestaruustaistossa.

Alfa Romeo palasi kilpa-autoilun pariin uudelleen 1980-luvulla. Vuonna 1993 tiimi korjasi DTM-sarjan voiton 155 V6 Ti -mallilla ja nappasi useita voittoja 156 Superturismo -mallilla.

Alfa Romeo -kilpureiden tunnumerkiksi tullut neliapila alkoi 1960-luvulla koristaa myös tuotantoautojen urheillullisimpia malleja, mm. TI Superia, GTA:ta ja 33:a. Alkuvuosina symboli koristi autojen kylkeä, mutta 1980-luvulta lähtien se on lisätty myös mallinimeen – mm. Alfasud ti Quadrifoglio Verde tai Sprint Quadrifoglio Verde.

Alfa Romeon nykyiseen mallistoon kuuluu kaksi QV-mallia:

Giulietta-malliston täydentää urheilullinen Quadrifoglio Verde -varustelltu 235 hevosvoimaa tuottava 1750 Tbi-bensiinimoottori. Alfan kilpa-autoperinteelle kunniaa tekevä versio tarjoaa runsaan väännön jo matalilla kierroslukemilla, minkä ansiosta auto kiihtyy reippaasti ja ajaminen sillä on helppoa ja vaivatonta. Edistyksellinen moottori tarjoaa myös aidoimmat Alfa Romeo -soundit, jotka hivelevät korvaa juuri sopivasti olematta kuitenkaan häiritsevät. Moottorin tarjoama suorituskyky on verrattavissa, tai jopa parempi, kuin monen kolmelitraisen bensiinimoottorin. Moottorin tuottama 340 Nm:n maksimivääntö 1900 kierroksella ei juurikaan jätä toivomisen varaa.

170 hevosvoimaa tuottava, 1.4-litraisella MultiAir-moottorilla varustettu Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde -malli puolestaan täydentää kompaktin pikkusportin malliston.  Alfa-brädin historiallinen symboli edustaa nyt uudentyyppistä urheilullisuutta, jossa äärimmäinen ajonautinto yhdistyy ympäristöarvoihin: 4,8 l/100 km ja 139 g/km – lukemat, joita odottaisi ennemminkin kauppakassilta kuin sporttiselta ja kompaktilta ajoneuvolta.